Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Zewrzeć szyki! – Królestwa Północy pod wzmocnienia | Homecoming
Foltest Królestwa Północy Talie

Zewrzeć szyki! – Królestwa Północy pod wzmocnienia | Homecoming

Królestwa Północy pod wzmocnienia

Kontynuujemy eksplorację talii w nowym Gwincie. Tym razem na łamach Gwint24 opiszę dla Was talię Królestw Północy, do których bardzo długo nie mogłem się przekonać – były dla mnie nużącą, jednowymiarową frakcją, która opiera się na klikaniu na jednostki i wzmacnianiu ich. Muszę ze szczerością przyznać, że moje początkowe wrażenie znacznie różni się od końcowego, ponieważ talia, którą przedstawię w tym artykule z Meta Snapshotu Team Aretuzy jest naprawdę interesująca!

Poprzednio opisywaliśmy Odkrywanie Nilfgaardu i Kontrolne Skellige!


Wygląd talii & matchupy

Matchupy

Źródło: Team Aretuza

 


Przedstawienie talii

Mimo swojej nazwy, ta talia Foltesta nie jest w całości oparta na buffach. Łączy w sobie karty z Rozkazem, które mają synergię z samą mechaniką tej umiejętności i karty korelujące ze wzmocnieniami – te są po prostu mocnym rdzeniem całej frakcji Północnych Królestw, więc grzechem byłoby z nich nie skorzystać.

Patrząc w kierunku rozkazów na naszych sojusznikach, nie sposób nie zauważyć ich różnorodności. Mogą wzmacniać inne jednostki (Nenneke, Kaedweński Setnik, Vysogota z Corvo, Anna Stenger), transformować się (Poroniec, Krowa Czempionka), zadawać obrażenia (Lyrijski Kusznik, Seltkirk, Ocvist), dawać Zapał (Ves) czy niszczyć wrogów (Gaunter O’Dimm). To bogactwo wszelakości daje nam wielofunkcyjny toolbox, który sprawdzi się w kilkunastu różnych matchupach, kosztem siły zacieśnienia synergii (większej ilości kart pod wzmocnienia).

R E K L A M A

Cały build scala nasz heros – Foltest. Cztery mulligany i trzy ładunki, które wzmacniają o 1 i dają Zapał to bardzo dobre połączenie, które przyczynia się do wysokiej pozycji tego decku w obecnej mecie.


Mulligan

Standardowo

Poszukujemy:

  • Brązowych jednostek z Rozkazem (Lyrijski Kusznik, Tridamski Piechur, Kaedweński Setnik, Komandos Niebieskich Pasów)
  • Wiedźminów
  • Reszty złotych kart

Wymieniamy:

  • Nadmiarowych Wiedźminów
  • Nadmiarowego Komandosa
  • Płotkę
  • Opcjonalnie: Zwiadowcę Niebieskich Pasów, jeśli nie mamy Komandosa w ręce, Miotacza Petard, jeśli nie gramy na talie z Artefaktami

Niestandardowo (w zależności od matchupu)

Na talie z Artefaktami

  • Szukacie Miotaczy Petard
  • Krowa Czempionka jest świetna w takich matchupach, ponieważ daje stabilne zagranie do bleedowania w R2 lub po prostu jako dobry play w R3

Na talie z enginami

  • Jeśli jesteście na niebieskiej to macie lekką przewagę, ponieważ to wy pierwsi zagrywacie engine, a nie przeciwnik. W tej talii brakuje removali, więc musicie się opierać na zasadzie pt. „posiadać więcej enginów niż przeciwnik”
  • Gaunter jest genialny na długą rundę przeciwko np. Dywizji Magne, Eskelowi: Tropicielowi czy Oszluzgowi
  • Seltkirk się przydaje, jako jeden z naszych nielicznych removali
  • Vysogota z Corvo na którego rywal nie ma odpowiedzi daje przewagę, podobnie jak Anna Stenger, dlatego polecam mulliganować po obie karty

Na talie pod rowstack/swarm

  • OCVIST
  • Poroniec pasywnie będzie zabijać tokeny przeciwnika, podobnie jak Lyrijski Kusznik czy wzmacniany regularnie Tridamski Piechur

Na talie z dużymi jednostkami

  • Gaunter O’Dimm zagrany jako last say na dużego Ghula, Tibora czy Starego Grota to Wasz win con
  • Wzmocniony Seltkirk może zadać duże obrażenia silnemu wrogowi, więc warto go poszukać

Na talie kontrolne

  • Mają tonę kart zdolnych zdjąć nasze pasywne jednostki z Rozkazem, dlatego warto pozbyć się części z nich (brązowych)
  • Można spodziewać się po nich Artefaktów, więc naturalnie Miotacze Petard się przydają
  • Krowa Czempionka jest świetna

Na mirrory

  • Szukacie jak najlepszych kart 🙂

Dodatkowe uwagi:

  • Sam o tym często zapominam, ale lepiej zachować sobie mulligany na R3, jeśli mamy jeszcze jakieś w R2. Warto mulliganować tylko jeśli chcecie bleedować przeciwnika w R2, lub spodziewacie się, że sami będziecie dociskani

Strategia gry

Przegrany coinflip (z Przewagą Taktyczną)

Przewaga Taktyczna daje nam możliwość zbuffowania enginu w postaci Kusznika, Komandosa bądź Piechura, a w skrajnych przypadkach nawet Vysogoty czy Anny Stenger. Działanie dodatkowego Artefaktu sprawia, że na przegranej monecie możemy czuć nieco większy komfort niż większość talii z mety. Możemy poczuć wygodę w starciach z tempo deckami, taliami na enginach czy przeciwko swarmom.

Nie ma to jednak większego znaczenia w matchupach kontrolnych i z combo deckami – tutaj jesteśmy na gorszej pozycji wyjściowej. Musimy szukać zawzięcie dobrego passu, który wyniesie nas do supremacji nad przeciwnikiem w dziedzinie przewagi kart. Bez last saya na finishera bądź skrócenia rundy/zbleedowania kontroli w R2 (z wygraną R1) możemy mieć duże problemy. Nie jest to jednak aż tak bolesne w starciu z popularnym Kontrolnym Skellige, ponieważ mamy szansę na usuwanie zranienia z naszych sojuszników, aby uniknąć aktywacji Żądzy Krwi i Dzika Morskiego. Możemy też na bieżąco offsetować Tojad. Nie da się jednak ukryć, że coin ma znaczenie w starciach z ww. typami strategii.

Wygrany coinflip (bez Przewagi Taktycznej)

Jak nietrudno się domyślić, następuje odwrócenie Morkvarga ogonem – teraz mamy przewagę nad kontrolą i combo deckami, ale z kolei ciężej nam w starciu z taliami zbudowanymi na enginach czy pod tempo. Czerwo to jednak czerwo, więc bufor bezpieczeństwa w postaci CA na R2 balansuje wpływ tych niedogodności. Dlatego bez dopałki za 5 nie polecam zachowywać w ręce dużej liczby pasywnych jednostek, aby nie wpaść w pułapkę wolnego setupu.


Standard

Ta talia nie ma jakichś skomplikowanych taktyk – najczęściej gramy jednym, prostym schematem, polegającym na ustawieniu brązowych jednostek pasywnych i dokładaniu do nich kolejnych, aby stworzyć sobie przewagę na boardzie, a później odchudzić się z Komandosów i Wiedźminów. Co do Komandosów – skopiowanie ich Zwiadowcą Niebieskich Pasów jest genialnym zagraniem, które wydatnie pomaga na wygranym coinie i daje ogromne tempo małym kosztem. 8 siły za 4 prowizje bez skomplikowanych warunków jest wyśmienite.

Co oprócz tego? Buffujemy sojuszników, odpalamy synergie i wyciągamy jak największe value z silników i reszty naszych kart. Dążymy do wygrania rundy pierwszej (która najczęściej będzie długa), aby albo bleedować w R2, zostawiając sobie mocne zagrania na koniec i ładunki Foltesta (np. Seltkirka, Gauntera, Krowę), albo zdrypassować R2 i wejść do długiej R3 z m.in. Porońcem, Vysogotą czy Piechurami. Wszystko zależy od matchupu i Waszej analizy sytuacji. Pamiętajcie – najważniejsze w pilotowaniu decku jest zdolność do samodzielnego myślenia. Bez tego nie ma mowy o dobrych wynikach!

Kluczowe zagrania i wskazówki

  • Jeśli macie w ręce Zwiadowcę Pasów, to nie aktywujcie Rozkazu Komandosa dopóki nie stworzycie jego kopii. No chyba, że gracie z agresywną kontrolą, to wtedy nie ma co kalkulować

  • Buffy to nie tylko suche zwiększenie siły jednostki o 1, ale szereg innych wyników. Buff może uchronić przed removalem, uleczyć zranionego sojusznika, bądź uruchomić jego umiejętność. Dlatego należy rozważnie z nich korzystać
  • Jeśli mnie się pytacie o sens zużywania ładunku Foltesta na Annę Stenger, to odpowiadam – nie warto. Lepiej poczekać turę i wzmocnić ją czymś innym. W naszym decku mamy zanadto potężnych rozkazów, aby nie móc skorzystać z ich użycia natychmiast po zagraniu
  • Poroniec może zostać zmieniony w Kłobuka i na odwrót. Może się to okazać ważne, jeśli np. chcecie utrzymać słabe jednostki pasywne przy życiu, lub jeśli nie chcecie ranić wrogów w obawie przed uleczeniem ich przez oponenta
  • Wielu mniej doświadczonych graczy pewnie łapie się za głowę, ale Krowa Czempionka jest wyśmienita z Foltestem. 8 siły za 6 punktów werbunku (czy nawet 9 siły, jeśli Krowę aktywowaliśmy z Ves) to dobra wartość. Krówka to też jedno z silniejszych zagrań w krótkiej rundzie. Doceńcie ją!
  • Vysogota z Corvo najlepiej w moim odczuciu sprawdza się w R3 lub w R1 na przegranym coinie. Jest łatwy do likwidacji, ale jeśli rywal nie ma jak się z nim uporać, to w pojedynkę potrafi zesnowballować nam grę
  • W decku mamy dwie odpowiedzi na Artefakty, ale grając na Eithne z Schirru nie chcemy ich używać do R2/R3. O tym dlaczego, możecie się przekonać na wideo z gameplayem (ostatnia gra)
  • Seltkirkiem możemy zadać nawet do 9 obrażeń, jeśli mamy odpowiednio dużo sojuszników wzmacniających. Warto to rozważyć, jeśli chcemy np. pozbyć się Eskela: Tropiciela czy Ciri i Ciri: Szarżę

Matchupy

Artefakty Eithne – korzystny

Dwaj Miotacze Petard znacznie ulepszają nam ten matchup. Nadal wymaga on skupienia i odpowiednich decyzji przy unikaniu Regisa czy dużej Pożogi, ale nie jest żadnym koszmarem. Kluczem jest oczywiście skrócenie R3 i wyciągnięcie Artefaktów w R2. Aha i warto grać wokół Komandosa z Gór Sinych.

Kluczowe karty: Miotacz Petard, Kaedweński Setnik, Nenneke, Krowa Czempionka

Kontrolne Elfy – wyrównany

Ten archetyp lubi wystawiać dużo jednostek – to pożywka dla Ocvista. Kusznicy i Piechurzy pomogą zabijać elfie jednostki, ale należy wystrzegać się removali, dużej Pożogi i umiejętnie zarządzać swoimi najmocniejszymi kartami.

Kluczowe karty: Tridamski Piechur, Lyrijski Kusznik, Krowa Czempionka, Seltkirk, Ocvist

Duże Stwory z Duchem Lasu – wyrównany

Królujemy w długiej rundzie, dostajemy bęcki w krótkiej. Woodland będzie nas dociskał w R2, więc nie można dopuścić do straty karty na wygranym coinie lub przegranej R1 na przegranym. Gaunter O’Dimm i Seltkirk się szczególnie wyróżniają w tym matchupie.

Kluczowe karty: Seltkirk, Gaunter O’Dimm, Anna Stenger, Poroniec, Vysogota z Corvo, Tridamski Piechur, Nenneke

Kontrolny Duch Lasu – korzystny

Sprawa jest prosta – wygrać R1 i zbleedować karty kontrolne Ducha. Bombiarze zacierają rączki na ten matchup 🙂

Kluczowe karty: Miotacz Petard, Kaedweński Setnik, Nenneke, Krowa Czempionka, Komandos Niebieskich Pasów, Anna Stenger

Zemsta – korzystny

Przy dobrym setupie mamy duże szanse na gładkie zwycięstwo. W krótkiej rundzie i wyciśnięciu rywala z Ge’elsa i Rytuału nie ma on argumentów, aby zatrzymać nasz deck, a w krótkiej rundzie brakuje Zemście pary.

Kluczowe karty: Ves, Seltkirk, Krowa Czempionka, Tridamski Piechur, Vysogota z Corvo, Nenneke, Poroniec, Ocvist

Rębacze – niekorzystny

Matchup z Rębaczami jest bardzo nieprzyjemny. Ich główną siłą, a jednocześnie naszą główną słabością są efekty pogodowe. Brak removali też robi swoje, więc bez pomyślunku nie ugracie z nimi gry.

Kluczowe karty: Miotacz Petard, Krowa Czempionka, Seltkirk, Gaunter O’Dimm, Ves

Kontrolne Skellige – wyrównany

Pomimo zdolności do łatwego uniknięcia dużego value z Dzika Morskiego czy Tojadu, Kontrolny Crach jest jedną z najsilniejszych talii w grze, więc należy traktować go z respektem. Skellige może bez problemu zdusić nasz setup w zarodku, zablokować nam opcję do odskoczenia w długiej rundzie i przygwoździć niespodziewanie dużymi swingami. Nawet tempo z głupiego odrzucania jednostek bywa uporczywe. Zalecam skupienie.

Kluczowe karty: Krowa Czempionka, Kaedweński Setnik, Nenneke, Seltkirk

Odkrywka/Wiedźmini – wyrównany

Na Nilfgaard z reguły nie miałem większych problemów, ale niestety, jak przeciwnikowi się poszczęści z odkrywaniem, to nie ma zbyt wiele do roboty. Wiedźmini przy dobrym rozdaniu też nie pozostawiają dużego pola do popisu, ale jeśli będziemy w stanie uwypuklić nasze zalety nad zaletami talii przeciwnika, to nic nie powstrzyma Foltesta przed triumfalnym wyrzuceniem kielicha w przestworza. Od siebie dodam, że wczesny Seltkirk na Mangonelę jest wyśmienity.

Kluczowe karty: Ves, Seltkirk, Komandos Niebieskich Pasów, Zwiadowca Niebieskich Pasów, Gaunter O’Dimm, Krowa Czempionka, Ocvist, Poroniec

Assault Foltest – wyrównany

Swing z Drauga lub Sabriny są jednymi z najsilniejszych w grze, co potwierdza zapowiedź grudniowych nerfów dla tych kart. Jeśli jednak zdołamy wygrać R1, wycisnąć Drauga lub skrócić rundę trzecią do minimum, to mamy duże szanse na zwycięstwo. Najgorzej bywa z wygraniem w R1, bo Sabrina i Ocvist z łatwością mogą nas przytłoczyć.

Kluczowe karty: Seltkirk, Komandos Niebieskich Pasów, Zwiadowca Niebieskich Pasów, Ocvist, Anna Stenger, Nenneke, Tridamski Piechur, Lyrijski Kusznik


Zamienniki i wersja budżetowa

  • Za Miotacza Petard, który jest z Wojny Krwi, możecie spróbować Medyka Polowego, Lyrijskiego Kawalerzystę lub Tarana
  • Za Vysogotę polecam Grom, Opętanego Da’o lub Dorregaraya z Vole
  • Za Seltkirka można spróbować Księcia Stennisa, Iris von Everec, ale najbardziej jako budżetowy zamiennik pasuje Tasak. Nie polecam jednak zamieniać tej karty – jest po prostu za dobra
  • Za Gauntera zamiennika znaleźć nie sposób, ale można spróbować ww. kart, Pożogi, może Przedwiecznego Da’o. Róg Dowódcy też wydaje się jakąś opcją, jeśli gracie Tarany/Kawalerzystów (oszczędzacie 2/4 punty werbunku, więc Róg się zmieści)
  • Karty do rozważenia dla zamożniejszych to Jan Natalis, Ciri, Raynard Odo, Kaganiec, Geralt: Igni, Xavier Lemmens lub Falibor. Można pokombinować!

Wersja budżetowa – koszt 2040 skrawków


Gameplay


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • dziuga

    plus za kompleksowe omówienie talii

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...