Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Wyspiarze są żądni krwi – Kontrolne Skellige | Homecoming
Crach an Craite Skellige Talie

Wyspiarze są żądni krwi – Kontrolne Skellige | Homecoming

Kontrolne Skellige

Talie kontrolne w końcu uzyskały odpowiednie warunki do rozkwitu, głównie dzięki Artefaktom i jednostkom z Rozkazem. Jednym z najsilniejszych decków kontrolnych w obecnej mecie (o ile nie najsilniejszym ze wszystkich) jest Kontrolne Skellige, które ma wręcz wzorcowy set kart, umożliwiający działanie tego typu strategii.

Decklistę znalazłem w drugim Meta Snapshocie Team Rankstar, jednakże w tym opisie zostaną zawarte dwie listy. Druga z nich została wzięta z najnowszego Meta Snapshotu Team Aretuzy. Na gameplayu gram tylko listą od Team Rankstar, ale oba decki mają taką samą strategię gry i różni je tylko build. W moim odczuciu decklista od Aretuzy jest nieco lepsza (mniej się odchudza, a to pozwala efektywniej wykorzystywać mulligany + mamy miejsce na Włócznie, ale niestety kosztem Geralta: Zawodowiec, o którego sile możecie się przekonać w nagranych przeze mnie gierkach), ale to którą wybierzecie zależy od Was.


Wygląd talii & matchupy

Wersja od Team Rankstar

Wersja od Team Aretuzy

Matchupy

R E K L A M A

Źródło: Team Aretuza


Przedstawienie talii

Kontrolne Skellige to – jak sama nazwa wskazuje – talia nastawiona na kontrolę stołu przeciwnika przy wykorzystaniu kart zadających obrażenia. Nie jest to jednak deck stricte anihilujący każdą zagraną przez oponenta jednostkę od razu – bardziej koncentruje się na ranieniu wrogów i pozostawianie ich przy życiu, aby odpalić synergię z mechaniką Żądzy Krwi, a także aby ustawić dewastujący Tojad i Dzika Morskiego w długiej rundzie.

Oczywiście dla niebezpiecznych jednostek Crach taryfy ulgowej nie przewiduje – hard removale są tutaj obecne, co daje zabezpieczenie na wypadek niebezpieczeństwa. Chironex jako jednostka z potencjalnym removalem za 8 jest wyśmienita w wielu matchupach, tak samo jak Geralt: Zawodowiec, który bezlitośnie kara decki oparte na dużych jednostkach.

Kontrolne SK ma też dostęp do niemalże staplowej dla każdego decku Skellige paczki kart pod Odrzucanie – Birny, Morkvarga, Harcowników i Skaldów. Daje to prawie całkowitą kontrolę nad doborami kart, co w połączeniu z ilością mulliganów Cracha an Craite prowadzi do sytuacji, jakie znaliśmy z bety Gwinta – odchudzenia do zera.


Mulligan

Standardowo

Poszukujemy:

  • Kart dobierających i odrzucających (Birna Bran, Skald Heymaey)
  • Kart pod odrzucanie (Harcownicy Tuirseach, Morkvarg)
  • Wiedźminów
  • Reszty złotych kart
  • Opcjonalnie: jeśli w ręce mamy Chironexa/Jednorożca, warto poszukać drugiego do pary w mulliganie albo Dekretu Królewskiego do wyciągnięcia jednej z istot kopytnych.

Wymieniamy:

  • Nadmiarowych Wiedźminów
  • Płotkę
  • Opcjonalnie: jeden Drakkar Dimun/Włócznię, iż nie ma sensu marnować dwóch enginów na R2

Niestandardowo (w zależności od matchupu)

Na talie z Artefaktami

  • Szukamy Ciri do bleedowania w R2
  • Na krótką R3 warto mieć w zanadrzu duże zagranie np. Jednorożca z Chironexem w buff sojusznika
  • Opcjonalnie: jeśli w swoim buildzie gracie kontrę na Artefakty, to naturalnie jej szukacie

Na talie z enginami

  • Kapitanowie Piratów przy szybkim setupie Żądzy Krwi mogą łatwo zneutralizować kłopotliwy engine
  • Można poszukać Chironexa z Jednorożcem, aby zabić większy engine

Na talie pod rowstack/swarm

  • Warto poszukać Drakkarów Dimun, aby te ustawiły w długiej rundzie dewastującego Dzika lub Tojad

Na talie z dużymi jednostkami

  • Geralt: Zawodowiec MVP

Na talie kontrolne

  • Jednorożec w buff z Chironexem w ręce uchroni np. Drakkar przed szybkim zabiciem

Na mill

  • W tym matchupie nie chcemy się odchudzać, więc najlepiej jest odesłać do talii Harcowników (i nawet Morkvarga) i karty dobierające

Na talie buffujące jednostki (głównie na KP)

  • Z reguły Kapitanowie są martwi w takich matchupach, więc można zastanowić się nad wymianą/odrzuceniem ich

Na mirrory

  • Opcjonalnie: Jeśli gracie Flaminikę, naturalnie jej szukacie

Dodatkowe uwagi:

  • Nie ma sensu aż nadto zostawiać sobie mulliganów na R3 – odchudzimy się bardzo dobrze do R3, więc w dalszej części gry te wymiany niewiele dadzą
  • Jeśli macie do dyspozycji Przewagę Taktyczną, możecie zdecydować się na zatrzymanie dwóch Drakkarów w ręce i zagranie wczesnego Drakkara w R1, iż będzie ciężko go usunąć z gry

Strategia gry

Przegrany coinflip (z Przewagą Taktyczną)

Przegranie coina jest trochę kłopotliwe w mirrorach czy kontrolnych/combo matchupach, ponieważ wygrywając R1 najpewniej będziemy zmuszeni zrobić drypass w R2, o ile nie mamy Ciri (a nawet jeśli ją mamy, to i tak idziemy na ryzyko straty CA). R1 z kontrolą zazwyczaj trwa do momentu w którym jeden z graczy zrobi największy swing i to ona jest kluczowa, więc coin stawia gracza z Przewagą Taktyczną na słabszej pozycji, bo przegrywając ją nie może bleedować w R2 i dostaje drypass w R2, co prowadzi do zagrania comba przez przeciwnika + braku last saya + gorszego value kontrolnych kart (ponieważ zaczyna R3 i musi pierwszy zagrać jednostkę). Jedyną zaletą na przegranym coinie jest możliwość zbuffowania słabej jednostki (np. z 1 czy 2 siły) w zapchanym rzędzie, aby uniknąć Regisa.

W innych matchupach nie jest tak źle, a dopałka za 5 pomaga w utrzymaniu Drakkara i tempa ogólnie.

Wygrany coinflip (bez Przewagi Taktycznej)

W kontrolnych/combo matchupach jest świetnie. Mamy możliwość kontroli i pewną kartę do przodu przy przegranej rundzie pierwszej. Długa R3 na even jest dla nas bardzo dobra na niemal każdy deck prócz KP z Draugiem i Scoia pod Artefakty (na oba decki trzeba wygrać R1 i cisnąć w R2), a my mamy w zanadrzu mnóstwo silnych kart, które pozwolą nam się obronić przed dociskiem. Mimo wszystko, na wygranym coinie warto wygrać długą R1, zdrypassować/pozbyć się śmieci w R2 i zagrać dość długą R3 (poza ww. deckami, na który trzeba mieć odmienny gameplan). Warto o R1 walczyć, jeśli jest się w zasięgu punktowym przeciwnika.


Standard

W odróżnieniu od opisywanej niedawno Odkrywki, Kontrolne Skellige nie prze zdecydowanie po wygraną w R1 – zdecydowanie ważniejsze dla Cracha i spółki jest uzyskanie CA na R2 i skuteczne odparcie docisku ze strony przeciwnika i utrzymanie CA na R3. Nie da się jednak nie przyznać, że wygranie pierwszej rundy da nam spory komfort i jeśli nadarza się ku temu okazja, to trzeba z niej skorzystać.

R1 pełni dla nas rolę rundy pod recykling kart. Wykorzystujemy paczkę jednostek z odrzucaniem i wiedźminów do odchudzenia się. Pozwoli nam to dobrać kluczowe karty i ustawić się pod dalsze rundy. Thinning niesie za sobą także niezłe tempo, co nie pozwoli rywalowi na znaczny odskok, o ile nie gra czymś w rodzaju Odkrywania.

To Skellige czuje się lepiej w długich rundach, ale nawet w R3 z 3-4 kartami w ręce jest w stanie wykręcić dobre value, co sprawdza się w kontrolnych matchupach. Jednorożec daje buff za 8, sam Kapitan z synergią to 6 + pingi z Cracha + Geralt: Zawodowiec daje ogromne value vs finisher przeciwnika, jeśli mamy last say.

Kluczowe zagrania i wskazówki

  • Zawsze zagrywamy wiedźminów w R1 i to przed zagraniem kart dobierających. Nie chcemy się zaciągnąć wieśkiem. Nie chcemy też paść ofiarą własnej chciwości przy mulliganach
  • Drakkar najlepiej zagrać w okolicach tury 7/6/5 – nie za późno, nie za szybko. Jeśli nie ma celów które opłaca się zranić/ustawić pod Tojad, nie musicie korzystać z jego Rozkazu
  • Grając musicie zawsze myśleć dwie tury do przodu w kwestii odpalania Rozkazów z Drakkarów, Włóczni i Cracha. Starajcie się na bieżąco obliczać wartości i potencjalne value z Dzika Morskiego i Tojadu
  • Pingowanie wrogich jednostek jest kluczowe – odpala to Żądzę Krwi i ustawia Wam rundę pod ww. finishery. Może to zadecydować o losach gry w przypadku Tojadu, więc unikajcie strzelania na oślep. Postarajcie się przewidzieć siłę zagranych w przyszłości jednostek rywala (czy będą parzyste czy nieparzyste/czy będą miały dużą siłę bazową/czy będą wzmocnione), aby móc ustawić jak najlepszy Tojad i Dzika, a nawet Geralta: Zawodowiec
  • Czasami trzeba olać synergię np. na Chironexie/Jednorożcu czy Kapitanie Piratów, a nawet Dziku Morskim, aby móc wygrać rundy jak najmniejszym kosztem lub uniknąć większego value od przeciwnika w wyniku działania m.in. kart leczących czy enginu
  • Przy używaniu Geralta: Zawodowiec naprawdę weźcie głęboki wdech – nawet wytrawnym matematykom zdarzają się gafy 🙂

Matchupy

Artefakty Eithne – wyrównany

Napisałbym nawet, że ten matchup jest korzystny, ale jednak na przegranym coinie pojawiają się pewne problemy. Kluczowe jest zbleedowanie Schirru i uniknięcie Mr. Defile (Regisa). Taki mały tip – może wydawać się to idiotyczne, ale aby uniknąć niszczącego Regisa warto bić w swoje jednostki Crachem lub Zdziczałym Niedźwiedziem i zabić sojuszników z 1/2 siły, gdy rywal nie ma enginów zadających obrażenia i zużył Eithne. Bez tego możecie zapomnieć o wygraniu meczu, bo nic nie boli bardziej niż Regis pod koniec R1.

Kluczowe karty: Dzik Morski, Kapitan Piratów, Zdziczały Niedźwiedź, Jednorożec, Ciri

Kontrolne Elfy – korzystny

Ten deck przyzywa na pole bitwy mnóstwo jednostek, więc to idealna pożywka dla Dzika czy Tojadu. Nie ma szans w długiej i krótkiej rundzie, jeśli odpowiednio zagramy wokół Regisa.

Kluczowe karty: Dzik Morski, Kapitan Piratów, Drakkar Dimun, Włócznia, Wataha, Zdziczały Niedźwiedź, Jednorożec, Ciri

Duże Stwory z Duchem Lasu – wyrównany

Tutaj z reguły jest dobrze, lecz gdy przeciwnik dobrze dobierze i wygra długą R1, to może nas docisnąć Ghulami (są problematyczne, bo nie można ich sprowadzić do czerwonej siły) i zagrać mało jednostek, co przytłumia siłę Tojadu i Dzika. Geralt: Zawodowiec jest absolutnym MVP w R3.

Kluczowe karty: Geralt: Zawodowiec, Chironex, Jednorożec, Drakkar Dimun, Włócznia, Dzik Morski

Rębacze – korzystny

Prosty matchup, jeśli mamy removale na Rębaczy. Jeśli wygramy długą R1 i zagramy Ciri w R2 to jest pozamiatane. Nieco gorzej jest na przegranym coinie, ale tutaj trzeba szukać dobrego Tojadu i passu. O R1 warto zawalczyć, a skrócenie R3 do 5/6 kart jest OK.

Kluczowe karty: Geralt: Zawodowiec, Chironex, Drakkar Dimun, Włócznie, Zdziczały Niedźwiedź, Wataha, Tojad, Dorregaray

Odkrywka/Wiedźmini – wyrównany

Dużo zależy od RNG kart ujawniających, ale z reguły nie ma większej filozofii w tym matchupie – gramy swoje, wyciągamy jak największe value i bleedujemy zagranie wiedźminów wzmocnionych Vesemirem/Tibora. Oba decki wstawiają na pole bitwy dużo jednostek, więc duży swing z Tojadu i Dzika to pewnik. Na Tibora macie Geralta, na enginy removale. Aha, i starajcie się grać wokół Igni i przeciwnego Zawodowca.

Kluczowe karty: Geralt: Zawodowiec, Chironex, Jednorożec, Drakkar Dimun, Włócznia, Dzik Morski, Dorregaray

Assault Foltest – wyrównany

Jeśli ma dużo kart wzmacniających jednostki (a wersje Foltesta z Draugiem są różne) to mamy mniejsze szanse na wygraną. Kluczowe jest tutaj kasowanie ludzkich jednostek w R3, aby Draug nie zamienił ich w upiory – jeśli mamy wystarczająco removali, to nawet nie trzeba zbytnio dociskać w R2.

Kluczowe karty: Chironex, Kapitan Piratów, Drakkar Dimun, Włócznia, Dzik Morski, Tojad, Zdziczały Niedźwiedź, Wataha

Zemsta – korzystny

Łatwo, prosto i przyjemnie – w długiej rundzie nie oprą się sile Dzika i Tojadu. Mimo wszystko Ge’els może stać się problemem, ale tutaj wystarczy wywalczyć CA i zranić jak największą liczbę jednostek bez zabijania ich.

Kluczowe karty: Drakkar Dimun, Włócznie, Zdziczały Niedźwiedź, Tojad, Dzik Morski

Combo Aglais/Xavier Moran – korzystny

Z last sayem zawsze macie wygraną – Geralt: Zawodowiec jest po prostu boski w tym matchupie. Nie trzeba nawet wygrywać R1 – przeciwnik i tak będzie próbował skrócić rundę, ale niewiele mu to pomoże i możecie na spokojnie odzyskać/obronić CA.

Kluczowe karty: Ciri, Geralt: Zawodowiec, Tojad, Dzik Morski, Drakkar Dimun


Zamienniki

  • Zależy od tego, którą listą będziecie chcieli grać. Wielu dobrych alternatyw dla kart raczej nie dostrzegam, ale można wypróbować m.in. Svanrige (dobre value z Żądzą Krwi), Flaminikę (świetna w mirrorach), Łupieżcę Drummond/Opętanego Da’o (na Artefakty), Lugosa Szalonego (gdy siądzie to nie ma co zbierać), Wściekłą Szarżę (perm removal, ale ma duże wymagania), Djenge Fretta (blok z niskim wymaganiem).
  • Kambi jest ciekawą kartą do tego decku, ale mamy już Ciri, co daje pewniejszą opcję na CA + nasz gameplan jest dostosowany pod finishery rywala, więc nie ma potrzeby go grać.
  • Regis jest niepotrzebny w tej talii, ponieważ Tojad i Dzik Morski robią wystarczającą robotę i idealnie wchodzą w koszt werbunku.
  • Z powodu na ważną rolę, jaką odgrywają w tym decku karty legendarne, nie mam do zaproponowania skutecznej wersji budżetowej.

Gameplay


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • Piotrek Grucha King

    może mi ktoś wyjaśnić jak odczytywać te wykresy dot. meczapów? czy to znaczy że ten deck ma 100% winrate z pożerką

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...