Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Top 3 najpopularniejszych złotych kart z każdej frakcji – żegnamy starego Gwinta
Karty Królestwa Północy Neutralne Nilfgaard Potwory Scoia'Tael Skellige

Top 3 najpopularniejszych złotych kart z każdej frakcji – żegnamy starego Gwinta

Ranking kart przed Homecoming

Jak doskonale wiecie czas ,,starego gwinta jest już policzony, czeka on teraz tylko i wyłącznie na wyrok nazwany Homecomingiem. W związku z tym postanowiłem przygotować dla Was listę najczęściej granych kart od Midwinter Update, posiłkując się statystykami z dobrze wszystkim znanej strony GwentDB. Podepnę pod to również swoją krótką opinię o danej karcie, oraz o ewentualnych zmianach w mojej subiektywnej opinii co do miejsca danej karty. Zapraszam!


Złote karty

Neutralne

 Triss: Telekineza 

Umiejętność: Utwórz brązową kartę specjalną z talii początkowej dowolnego gracza.

Występowanie: Alchemia, Spell’tael, Handbuff, Weterani, Moonlight.

Karta bardzo szybko wpasowała się w metę, szczególnie do talii, które większym lub troszkę mniejszym stopniu opierały się na kartach specjalnych. Prawdopodobnie najbardziej znana z Alchemii, ale tak naprawdę można wrzucić ją do każdego decku, który gra, chociaż jeden brązowy spell, jednak podstawowe pytanie brzmi, czy warto? Według statystyk z GwentDB karta została użyta w 29,41% talii.

 

Jaskier: Poeta 

R E K L A M A

Umiejętność: Dobierz kartę, a następnie zagraj kartę.

Występowanie: Osłabianie, Weterani, Pożeranie, Alchemia.

Jedna z najnowszych kart, która powoli, ale skutecznie wchodziła w metę. Ostatnio widziałem ją coraz częściej, dlatego nie dziwi mnie jej wysoka pozycja w statystykach od GwentDB, według których została użyta w 21,76% talii. Nie jestem tym zaskoczony, ponieważ tak jak, pisałem wcześniej karta ta, jest bardzo uniwersalna i wpasuje się praktycznie do każdego archetypu. Zagrywając ją, jesteśmy w stanie zyskać duże tempo, nadrobić lub mocno przebić naszego przeciwnika, dodatkowo skracając deck poprzez dobór nowej karty. Świetnie wypełni lukę w talii, do której brakuje nam jakiejś innej złotej karty.

 Ciri: Erupcja Mocy 

Umiejętność: Jeśli posiadasz w swojej talii początkowej dokładnie 2 egzemplarze każdej brązowej karty, zmień siłę bazową tej jednostki na 22.

Występowanie: Talie zbudowane wokół Ciri, m.in. Przeklęci czy Zemsta.

Kiedy ta karta, wchodziła do gry, nie sądziłem, że wpłynie tak mocno na kształt mety. Był taki czas, że decki bardzo często były budowane wokół „Lwiątka z Cintry”. Jeśli miałbym wskazać frakcję, w której, widziałem ją najmniej, postawiłbym na KP. Najczęściej występowała u Wiewiórek, co mnie nie dziwi – nieludzie posiadają jedne z najmocniejszych kart brązowych i srebrnych dostępnych w grze. Osobiście testowałem ją w wielu frakcjach, ale najbardziej podobała mi się właśnie w Scoia’tael oraz we frakcji potworów w połączeniu z zemstą. Według GwentDB karta była używana w 12,65% talii, co daje jej 3 miejsce w kartach neutralnych.


Potwory

Ge’els

Umiejętność: Zobacz losową złotą i srebrną kartę ze swojej talii, a następnie zagraj 1, a drugą przenieś na szczyt talii.

Występowanie: Jedna z najbardziej uniwersalnych kart potworów, która wpasuje się do każdego archetypu.

Bardzo dobra karta dająca nam kontrole nad tym, co stanie się w tej i następnej rundzie. Staram się używać go w każdej talii, ponieważ jest po prostu bardzo dobry. Pozwala nam zagrać srebrną lub złotą kartę, po czym niewybrana karta wędruje na górę decku, co za tym idzie, możemy ustawić nim sobie kartę, którą chcemy dobrać w następnej turze, lub szpiegiem. Według mnie jedna z najlepszych kart w całej grze, użytkownicy GwentDB myślą podobnie, ponieważ karta została użyta w 55,36% talii Potworów.

Duch Lasu

Umiejętność: Stwórz Wilki (3) w rzędzie walki wręcz i rzuć Gęstą Mgłę na przeciwny rząd.

Występowanie: Zemsta, Moonlight, Swarm.

Według mnie jedna z najbardziej solidnych kart legendarnych u Potworów. Pozwala skrócić deck, dodatkowo na długie rundy potrafi wyrządzić bardzo duże szkody przeciwnikowi. Na krótkie pozwala bardzo szybko odrobić tempo – grana w talii z Płotką i Mglakiem wchodzi za 14 punktów na start (z zadaniem 2 obrażeń od mgły, co przeważnie się dzieje). Według GwentDB została użyta w nieco ponad 25% talii.

Prządka: Inkantacja

Umiejętność Wybierz: Ulepsz wszystkie inne swoje Relikty w ręce, talii i na polu bitwy o 2 lub Zagraj brązowy lub srebrny Relikt ze swojej talii i ulepsz go o 2.

Występowanie: Relikty, Pożeranie, Zemsta

Miejsce tej karty na podium trochę mnie zszokowało. Nie sądziłem, że karta ta jest, aż tak popularna. Sam kilka razy testowałem ją w taliach z reliktami, bądź Ciri: Erupcją Mocy. Ostatnio spotykam ją raz po raz w talii z Wiedźmami lub Morvuddem, służy ona właśnie do wyciągnięcia blokera lub do zrobienia dobrego tempa zagrywając w talii Wiedźmy. W takim wypadku daje nam również możliwość szybkiego skrócenia się z talii 3 kart w jednym ruchu. Nie mniej jednak osobiście to miejsce przyznałbym innej z wiedźm bądź Klucznikowi, jednak według GwentDB karta ta została zagrana w 23,21% talii.

Słówko od Beletrysty: Popularność Inkantacji zbudowana jest przede wszystkim na możliwości wyciągnięcia z decku Bezkosta, który daje dostęp do Nekkera, co w Pożerce jest absolutnie kluczowe. To samo tyczy się talii Zemsty, która potrzebuje Archesporów i Da’o na długie rundy.


Nilfgaard

Vilgefortz

Umiejętność: Zniszcz sojusznika, a następnie zagraj kartę ze szczytu swojej talii lub Rozejm: Zniszcz wroga, a następnie przeciwnik dobiera i ujawnia brązową kartę.

Występowanie: Alchemia, Handbuff, Tempo, Mill.

Tutaj nie ma zaskoczenia, jest ona na pewno jedną z najczęściej granych kart frakcyjnych w całej grze. Powoduje to jej elastyczność, dobrze zagrana dopasuje się do każdej sytuacji na stole. Zwykle zagrywamy ją na swoją bardzo małą jednostkę, ale czasem musimy zagrać ją w formie ofensywnej. Niezliczoną ilość razy Vilge wygrał mi grę. Bardzo lubię karty tego typu, dające mi kontrolę nad tym, co się stanie (nie licząc doboru karty), według użytkowników GwentDB Vilge został wrzucony do 42,86% nilfgaardzkich decków.

Cahir

Umiejętność: Wskrześ dowódcę

Występowanie: Alchemia, Tempo, Handbuff.

Karta ta została zmieniona kilka razy, ale zawsze jej interakcja tyczyła się  lidera, lub jego umiejętności. Nie ukrywajmy, że jej świetność w teraźniejszej mecie spowodowana jest z siłą Alchemii. Jednak jak możecie zobaczyć wyżej spotykałem ją również w wariacji Handbuffa, którym sam grałem. Możliwość wskrzeszenia Calveita jest bardzo obiecująca, czasem ma ona nawet 11 punktów dzięki zagraniu na niego Mandragory. Takie zagranie to niezły finisher lub szybkie nadrobienie straty punktowej. Ludzie jednak nauczyli się, że Alchemia często gra tę kartę dlatego często techują Mandragorę na lidera, co wiąże się z tym, że nasz Cahir jest zwykłą jedynką, a to już nie jest przyjemne. Przed alchemią przeważnie występował w połączeniu z Emhyrem w decku opartym na szpiegach. Według GwentDB gra w 22,62% talii.

Rainfarn z Attre

Umiejętność Zagraj brązowego lub srebrnego szpiega ze swojej talii.

Występowanie: Alchemia, Szpiedzy. Spisze się w każdym decku ze szpiegiem.

Szczerze mówiąc, myślałem, że karta ta nie znajdzie się aż tak wysoko, chociaż sam od czasu do czasu używam go w Alchemii, czy nawet w Handbuffie z Novą, to myślałem jednak, że lata świetności ma za sobą. Jednak karta nie umarła z wyginięciem z mety kiedyś tak mocnych szpiegów. Wydaję się, że nie tylko ja dorzucam go do niektórych decków, tylko robi to większa liczba graczy. Faktycznie bardzo dobrze nadaje się do decków, w których gramy Cantarellę i De Wetta. Ułatwia nam do nich dostęp, zagranie przez niego szpiega powoduje, że wchodzi ona za 8 punktów, nie wspominając o kombinacji z Płotką. GwentDB odnotowało 22,62% talii z jego obecnością.


Scoia’tael

Isengrim: Uciekinier

Umiejętność: Wybierz: Zagraj brązową lub srebrną kartę specjalną lub Utwórz srebrnego Elfa.

Występowanie: Spell’tael, Kontrolne Scoia.

Bardzo uniwersalna karta dająca nam wiele możliwości. Podobna do Hima, jednak nie do końca działa tak samo. Jak wiecie, jest to jedna z „tych nowszych kart” (wychodziła razem z Himem), ale również i ona szybko znalazła miejsce w mecie. Przed nerfem jednak była tak samo problematyczna, jak Him, przynajmniej w kwestii „spyfiesty”. Lubię tę kartę za jej uniwersalność, potrafi dopasować się do każdej sytuacji. Możemy dzięki niej zagrać srebrną lub brązową kartę specjalną, co daje nam łatwiejszy dostęp do potrzebnej odpowiedzi, którą potrzebujemy w danej chwili, oraz daje nam możliwość skrócenia talii. Tworzony przez nią srebrny elf może być dla nas przyjemną niespodzianką, która może wygrać grę. Według GwentDB jest to najbardziej używana złota karta Wiewiórek, zajmuje pierwsze miejsce z wynikiem 54,32%.

Aglais

Umiejętność: Wskrześ brązową lub srebrną kartę specjalną z cmentarza przeciwnika, a następnie ją wygnaj.

Występowanie: Spell’tael, kontrolne Scoia’tael, uniwersalna karta, którą można wrzucić do każdej talii, jeśli w mecie królują spelle.

Moja ulubiona karta od Scoia’tael. Fakt, faktem nie gra się jej zawsze, bo kiedy w mecie jest mało talii korzystających z kart specjalnych, jest zwykłą ósemką, ale aktualnie prawie każda talia gra jakiegoś speciala (prócz Skellige, które gra zazwyczaj tylko Odnowę). Przed nerfem była OP w połączeniu z Eithne, po jej osłabieniu jest idealna. Lubię w niej to, że często mamy do wyboru kilka opcji, z których możemy skorzystać, często trzeba zastanowić się, która karta specjalna da nam najwięcej. Według GwentDB karta ta została użyta w 44,44% talii, co wcale mnie nie dziwi, a cieszy.

Schirru

Umiejętność: Stwórz Pożogę lub Epidemię.

Występowanie: Kontrolne Scoia, Krasnoludy, sprawdzi się w większości talii Scoia.

Jedna z najbardziej kontrolnych kart w grze. Moim zdaniem lepsza od Igni i Vilena. W odpowiednio skonstruowanej talii potrafi spalić przeciwnikowi kilka jednostek, pozbawiając go szans na zwycięstwo. Jeśli jednak to my posiadamy największą jednostkę na polu walki zawsze, możemy zagrać go w Epidemię, która zniszczy najsłabsze jednostki, pamiętać jednak należy, że może zniszczyć sam siebie. Wynika z tego, że zazwyczaj jego Epidemia niszczy jednostki <4. Jeśli jednak zdarzy się i tak, że to nasze jednostki są najsłabsze, należy policzyć ile punktów, stracimy z Epidemii i zdecydować czy warto jest go zagrać, czy może odpuścić. Według statystyk karta zagrała w 30,86% talii Scoia.


Królestwa Północy

Seltkirk

Umiejętność: Stocz pojedynek z wrogiem. 3 pkt pancerza.

Występowanie: KP z Aspirantami, Temerskie KP, Pancerne KP, Przeklęci.

Jedna z najnowszych kart w grze, jednak od razu zdobyła moje serce. Na początku testowałem go w jakiejś talii opartej typowo pod Przeklętych, ludzie jednak szybko poznali się na nim i zaczęli używać go bez towarzystwa innych przeklętych. Tak o to, teraz kiedy ktoś pyta się o najlepsze złote karty w taliach KP, większość jako pierwszą propozycję wymienia właśnie tego pana. Jeśli potrzebujemy, zniszczy dla nas problematyczne jednostki (oczywiście w rozsądnym rozstawieniu punktowym). Osobiście nie dziwię się, że karta ta jest najczęściej wybierana z Królestw Północy. Użytkownicy strony GwentDB użyli go w 68% talii, co daje całkiem imponujący wynik.

Sigismund Djikstra

Umiejętność: Szpieg. Zagraj karty (2) ze szczytu swojej talii.

Występowanie: KP z Aspirantami, Temerskie KP, Pancerne KP.

Niestety karta ta zniknie razem z Homecomingiem (ale umiejętność zostanie za sprawą Vernona Roche), czego bardzo żałuję. Sigi do tej pory grał chyba z każdym liderem i nadaje się tak naprawdę do każdego decku. Uwielbiam go za to, że potrafi zmienić oblicze gry, nawet w beznadziejnej sytuacji. Bardzo dobry finisher. Jedyną jego wadą jest Assire. Jeśli nasz oponent w tasuje nam swojego szpiega i inną bezużyteczną kartę, Dijkstra jest wtedy przeważnie gwoździem do naszej trumny. Według użytkowników GwetnDB został użyty w trochę ponad 59% talii.

Shani

Umiejętność: Wskrześ brązową lub srebrną jednostkę, która nie jest Przeklęta, i daj jej 2 pkt pancerza.

Występowanie: KP z Aspirantami, Temerskie KP, Pancerne KP.

Nie wyobrażam sobie bez niej Gwinta. Od zawsze ją ceniłem i starałem się jej używać. Daje sporo możliwości na prowadzenie gry. Nie musimy obawiać się zagrania np.. Stennisa w 2 rundzie, bo wiemy, że możemy go wskrzesić w kolejnej. Ostatnio służy do wskrzeszania wymienionego właśnie Stenisa, Detmolda czy Maćka, kiedyś była znana z decku z wiedźminami i Nenneke. Wspomniany deck nadal istnieje, ale nie jest aż tak dobry. Osobiście zgadzam się z tym miejscem, chociaż używam Shani w każdym decku, to jednak zawsze miałem poczucie, że corem list są wymienione wyżej w tabeli karty (Seltkirk i Dijkstra). Według GwentDB została użyta w 49,02% talii Królestw Północy.


Skellige

Him

Umiejętność: Wybierz: Zagraj brązową lub srebrną jednostkę Przeklętą ze swojej talii lub Utwórz srebrną kartę jednostki z talii początkowej przeciwnika.

Występowanie: Osłabianie, Przeklęci, Weterani, występuje w większości talii Skellige.

Każdy z nas jeszcze pamięta sławne ,,spyfiesty z udziałem tego pana. Jednak po zmianie szpiegów i samej karty nadal jest bardzo dobra. Pozwala dokopać się nam do szpiega, często zagrywamy go w Skjalla, który wyciąga Udalryka. Dzięki temu zagrywamy szpiega za -5 punktów. W talii z Psią Gębą daje nam również możliwość wyciągnięcia kolejnego Przeklętego z talii. Kiedy jednak zdarzy się tak, że w talii nie mamy już nic do wyciągnięcia, Him prawie nigdy nie wejdzie za 3 punkty. Zawsze zagramy ją + srebrną kartę z talii przeciwnika. Zresztą statystyki na GwentDB mówią same za siebie 68,97% decków, używa tej karty.

Koral

Umiejętność: Przemień brązową lub srebrną jednostkę w Jadeitową Figurkę.

Występowanie: Osłabianie, Przeklęci, Weterani, występuje w większości talii Skellige.

Jedna z moich ulubionych kart w Gwincie. Świetna karta dające Ci kontrole nad jedną jednostką przeciwnika. Według GwentDB została użyta w 48,28% decków. Nie dziwi mnie to ani trochę, ponieważ sam zawsze staram się wkładać ją do każdego decku Skellige. Potrafi nadrobić lub zrobić bardzo duże tempo w długiej rundzie. Może zamienić w figurkę problematyczne karty takie jak: Nekker, Olgierd czy wszystkie jednostki buffujące lub zbuffowane (oczywiście te srebrne i brązowe), carryover typu Barbegazi. W skrócie niszczy problematyczne karty.

Olaf

Umiejętność: Zadaj 10 pkt obrażeń tej jednostce. Zmniejsz zadane jej obrażenia o 2 za każdą Bestię zagraną przez ciebie podczas tej gry.

Występowanie: Skellige z Ciri: Erupcją Mocy, Przeklęci/Bestie Skellige.

Jakby się nad tym zastanowić karta ta to nic specjalnego. W najlepszym wypadku to zwykłe 20 punktów jednak w kombinacjach z innymi kartami staje się mocniejsza. Jedno muszę Olafowi przyznać jest z niego niezły finisher. Jednak, jako gracz na pierwszy rzut oka, nigdy nie dałbym mu 3 miejsca, z drugiej jednak strony po krótkim namyśle muszę stwierdzić, że Skellige nie ma innych mocniejszych goldów. Ewentualnie na tym miejscu widziałbym Birnę. Użytkownicy GwentDB użyli go w 17% talii.


Tak prezentują się statystyki przedstawione na stronie GwentDB, z większością z nich się zgadzam jednak kilka kart mnie zaskoczyło, bo spodziewałem się, że w ich miejsce lepiej wpasowała się inna karta. Zdaje sobie sprawę, że procentowa ilość użyć tych kart może być zawyżona/zaniżona przez tak zwane troll talie. Nie ma jednak dokładnych danych dotyczących popularności kart w taliach turniejowych i ladderowych, dlatego posłużyłem się danymi, jakie jesteśmy w stanie sprawdzić. Dajcie znać, czy Wy zgadzacie się z przedstawioną listą, oraz jakie wprowadzilibyście ewentualne zmiany. Pokażcie nam jak wygląda wasza tier lista złotych kart!

Dajcie nam również znać, czy chcielibyście, abyśmy przygotowali dla Was takie samo zestawienie, tym razem z kartami srebrnymi i brązowymi!


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...