Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Top 10 grywalnych złotych kart z bogatą historią, o których zapomniano
Karty

Top 10 grywalnych złotych kart z bogatą historią, o których zapomniano

Zapomniane złote karty

Macie czasami chętkę na pogranie sobie kartami, które w przeszłości dzieliły i rządziły w różnych metach, były rdzeniem wielu decków, a teraz stoją na obrzeżach wielkiej gry i siedzą na padole zapomnienia? Nawet jeśli nie lubicie wspominek z przeszłości, to warto poznać historię niektórych kart, które obecnie, owszem, nadają się do gry, ale spotyka się je jedynie w nadzwyczajnych taliach i w dziwnych okolicznościach. Zapraszam na spacer na drugą stronę Gwinta 🙂

Jeszcze mała uwaga. W układaniu listy kierowałem się własnymi doświadczeniami, obrazem mety, oraz stosunkiem obecnej grywalności do poprzedniej (czytaj: jeśli karta miała inną umiejętność/została znerfiona/karty z nią korelujące zostały znerfione i pozostały takie do chwili obecnej, to miała mniejsze szanse na pojawienie się w mojej liście, ponieważ zestawienie ma prezentować grywalne zapomniane karty, które obecnie można jakoś wykorzystać i zrobią te 10 punktów na wejściu).

Zapraszam do dzielenia się swoimi listami w komentarzach!


Regis: Wampir Wyższy

Regis: Wampir Wyższy

  • Umiejętność: Zobacz brązowe jednostki (3) z talii przeciwnika. Pochłoń 1, a następnie wzmocnij o jej siłę bazową tę jednostkę.
  • Występowanie: Pożeranie, Mill, jako tech na m.in. Obrońców Dol Blathanna.
  • Okres największej świetności: Początki Otwartej Bety, kiedy stanowił wyśmienitą odpowiedź na wiele brązowych jednostek buffujących się w talii (w tamtym okresie byli to Zwiadowcy, ww. Obrońcy Dol Blathanna czy Kapitanowie Piratów). Sprawdzał się także jako opener dla Pożerki, nawet po nerfie (wcześniej wzmacniał się także o wzmocnienie pożartej jednostki).
  • Powód odstawki: Po nerfie przestał być brany pod uwagę przy budowaniu innych talii niż Pożerka. Kolejnym powodem były reworki Zwiadowców Nilfgaardu i Kapitanów Skellige. Regis stracił także miejsce w Pożeraniu, w związku z pojawieniem się Kuchty: Rytuał i Feniksa, poza tym, rzadko kiedy wchodził za więcej niż 15 punktów + silna pozycja Skellige w mecie nie pozwalała (i nadal nie pozwala) na optymalne wykorzystanie jego atutów (nikt nie chce dawać Skellige jednostek na cmentarzu do wskrzeszenia we wczesnej fazie gry za pomocą proaktywnego zagrania).
  • Grywalność: Regisa ostatnio widuje się w Millu, od święta w Pożerce na Krabopająkach. Sam w sobie stanowi dobrą wartość dla nowych graczy i od biedy przyda się jako zamiennik. Na wiele więcej się nie nadaje.

Yennefer

Yennefer

  • Umiejętność: Wybierz: Stwórz Jednorożca (1 siły), który wzmacnia wszystkie inne jednostki o 2 lub Stwórz Chironexa (4 siły), który zadaje wszystkim innym jednostkom 2 pkt obrażeń.
  • Występowanie: Talie spamujące jednostkami (np. Swarm Potworów, Żołnierze Nilfgaardu), jako tech na talie spamujące jednostkami, Pancerz KP.
  • Okres największej świetności: Zdecydowanie Zamknięta Beta i trochę Otwartej. W Zamkniętej pamiętam Yen z talii Toporników (analogicznie w OBT) i z Pożerki na Krabopająkach i Babie Cmentarnej. W OBT napisała niechlubną kartę w swojej historii, ponieważ przyczyniła się do ogromnej dominacji Swarmu Dagona. Doszło do tego, że ludzie zaczęli grać Atrapę pod Jednorożca, a inne talie posiłkowały się czarnowłosą czarodziejką do kontrowania tej talii Potworów. Po nerfach Swarmu słuch o Yennefer zaginął.
  • Powód odstawki: Nerfy dla Potworów (Harpii, a także dla mechaniki Zemsty, która przestała odpalać się po zakończeniu tury) i brak odpowiedniego zasięgu punktowego, aby niszczyć „spamowalne” jednostki. Dla przykładu, Yen nie zabije popularnych ostatnio Niewolniczych Piechot, bo te mają 3 siły, co jest absolutnie kluczowe. Trzecia wada to buff i damage dla wszystkich jednostek na polu bitwy i obecnie bardzo ciężko wyciągnąć z niej duże value bez ultraszybkiego setupu pod buff lub opancerzenia sojuszników pod damage.
  • Grywalność: Na pewno nie jest to karta, która załapie się do najsilniejszych decków, ale pochopnie bym jej nie skreślał. Może się pojawić archetyp, który bardzo skorzysta z jej usług, np. Swarm Potworów z Draugiem i Krabopająkami. Małe jest jednak prawdopodobieństwo, że taka talia zacznie grać na wysokim poziomie. W Swarmie Żołnierzy KP i Nilfgaardu albo brak na nią miejsca, albo talia ma lepsze buffy obszarowe (Medyk, Wartownik).

Geralt: Aard

Geralt: Aard

  • Umiejętność: Zadaj 3 pkt obrażeń 3 wrogom i przenieś ich rząd wyżej.
  • Występowanie: Przesuwanie Scoia, Potwory pod Krwawy Księżyc, talie z Zagrożeniami, tech na talie wykorzystujące pozycjonowanie.
  • Okres największej świetności: Tego pana nienawidził chyba każdy w CBT. Gerwazy doprowadzał do szewskiej pasji – wpychał cały przedni rząd we Mgłę (wtedy sprowadzała wszystkie jednostki do 1 siły, tak jak Mróz i Deszcz), a potem zadawał 1 punkt obrażeń tym jednostkom, likwidując je. Było to bardzo mocne, bo większość silnych jednostek było przypisanych do rzędu walki wręcz. Combo Koral (wrzucała po stronie rywala Mgłę i Deszcz) + Geralt: Aard zaprowadziło mnie do upragnionej 15 rangi (w 1 sezonie maksymalnej), ale trzeba przyznać – to było najbardziej OP combo w CBT. W OBT Geralt miał swój wkład w sukcesy Przesuwania Scoia, które wymarło dawno temu.
  • Powód odstawki: Przesuwanie nie gra, Aard nie gra – proste. Przydałby się czasami, ale naprawdę nie ma na niego miejsca, poza tym Utopce, Krasnale Najemnicy i Okręty robią prawie to samo, a są brązowe.
  • Grywalność: Sytuacyjne zagranie za 15 punktów na pewno nie znajdzie miejsca w żadnej talii z topu, nawet jako tech. Miejsce dla Geralta otwiera się w specyficznych taliach, które są gdzieś na peryferiach.

Eskel: Tropiciel

Eskel: Tropiciel

  • Umiejętność: Zniszcz wybranego brązowego lub srebrnego wroga, który nie jest wzmocniony.
  • Występowanie: Tech na Osłabianie/duże jednostki Skellige, Hanbuff Scoia, talie kontrolne.
  • Okres największej świetności: Od startu OBT do pierwszych kilku patchy był naprawdę często spotykany. Wczesny removal na pasywne jednostki (niektórych nie mógł dosięgnąć wówczas Piorun Alzura) naprawdę robił robotę.
  • Powód odstawki: Stopniowo jego rola w grze spadała, spadała, spadała, a po drodze power creep się poniósł, doszło więcej kart z removalem, Skellige dostało więcej jednostek wzmacniających się i Eskel przestał być potrzebny.
  • Grywalność: Nie powiedziałbym, że ta karta jest niegrywalna, bo nie jest. Znajdzie swoją wartość vs. Skellige i likwidując wczesne wysłanie w bój enginów przez wroga. Problem w tym, że obecnie zwykły Piorun kasuje lwią część pasywnych jednostek, a na Djenge czy dużych Rębaczy istnieją specjalne kontry jak Ozzrel, Assire i wiele innych. Tropiciel jest kartą użyteczną i grywalną, ale nie w środowisku ścisłej mety. Najlepiej spisze się jako tymczasowy zamiennik, gdy nie macie np. Seltkirka, aniżeli pełnoprawny element silnej talii.

Ciri: Szarża

Ciri: Szarża

  • Umiejętność: Za każdym razem, gdy ta jednostka zostanie odrzucona lub zniszczona, wtasuj ją do swojej talii i ulepsz ją o 3.
  • Występowanie: Talie zbudowane wokół Szarży, potencjalnie jako zwariowany tech na Mill.
  • Okres największej świetności: CBT. Piękne to były czasy, gdy granie Odrzucaniem Skellige z Ciri od Zakapiora sprawiało mi nie lada radochę! 🙂 Ciri ze Scoia nieszczególnie lubiłem (bo spaliłem całe Scoia :D), a tą na Calveicie nie zdążyłem pograć przed nerfami. Wracając do Scoia z Ciri: Szarżą – była to talia, która kompletnie zdominowała metagame w swoich czasach. Pierwsze „wybitne” dzieło Swima, na którym się wypromował.
  • Powód odstawki: Ciężko jest zbudować wokół niej talię z tak ograniczonymi ilościami złotych i srebrnych slotów. Ciężko jest zrezygnować np. z removalu czy dużego powerplaya dla karty, która przewija naszą talię (czyli dobiera nam karty), abyśmy mogli jak najwięcej razy zagrać Cirillę. Poza tym, jeśli chcemy grać dużego, złotego finishera, to przecież mamy inne wcielenie Ciri w formie Erupcji Mocy 🙂
  • Grywalność: Decki z Ciri nie grają, więc można by rzec, że karta się nie nadaje na nic innego niż Potyczki. Czasami, raz na 10 gier siądzie nam Ciri za 20 z hakiem i nabuffowani Oficerowie, którzy wyłapią Igni czy palenie. Szarża wymaga zbyt dużo poświęceń przy deck buildingu, a sama z siebie nie daje tyle, ile byśmy oczekiwali po poniesionych kosztach zagrywania jej i dobierania, tracąc szansę na przeszkodzenie przeciwnikowi.

Yennefer: Klątwy

Yennefer: Klątwy

  • Umiejętność: Na koniec tury zadaj 1 pkt obrażeń najsilniejszym wrogom.
  • Występowanie: Topornicy, niszowe talie kontrolne.
  • Okres największej świetności: CBT i część OBT (do nerfu Toporników). Swego czasu, gdy było jeszcze Gold Immunity, była jedną z najczęściej granych kart złotych, aż do patcha zdejmującego immunity, który po prostu ją uśmiercił.
  • Powód odstawki: ww. zdjęcie nietykalności ze złotych jednostek, nieprzystosowanie jej do zmian. Obecnie jej efekt jest za słaby, aby wziąć ją pod uwagę przy deck buildingu.
  • Grywalność: Mała, choć po buffie siły bazowej do 10 nie ginie już od Pioruna, czym wygrała u mnie rywalizację z Triss: Motyle… I na tym zalety się kończą. Brązowa karta Zagrożenia w końcowym rozrachunku wywrze większą presję niż ona. Pancerz, inne removale czy jednostki pasywne skutecznie marginalizują rolę Yennefer na stole. Raz na ruski rok uda się jej ponękać przeciwnika, wyrównać jednostki do jednakowej siły i wymusić pas, a to zdecydowanie za mało.

Zobacz także: Najnowsze informacje o Gwincie z forum CDPR!


Filippa Eilhart

Filippa Eilhart

  • Umiejętność: Zrań wroga o 5, a następnie zrań losowych wrogów o 4, 3, 2 i 1. Nie można zranić tego samego wroga dwa razy z rzędu.
  • Występowanie: Kontrolne KP, Sklep KP.
  • Okres największej świetności: Na początku Zamkniętej Bety wygrywała gry, sprowadzając wszystkie jednostki w rzędzie rywala do 1 siły, za cenę bycia szpiegiem z 6 siły. Po nerfie pojawiała się już rzadziej. W OBT dostała zupełnie nową zdolność, którą co ciekawe ma do dziś! Miała swoje momenty w Kontrolnym KP z Baronem, później przepadła gdzieś w czeluściach.
  • Powód odstawki: 1 siły bazowej, losowość w zadawaniu obrażeń, brak buffu umiejętności przy zwiększeniu siły bazowej brązowych jednostek, potrzebuje dobrego setupu rywala, aby dobrze wejść.
  • Grywalność: Niby da się jej skutecznie użyć, czasami potrafi wejść za pełne value na agresywnie rozstawiającego się rywala. No właśnie, czasami. Gdy dojdzie później jest bezużyteczna, RNG decyduje, czy coś zabije, jest zbyt niepewną kartą, aby ją grać. Seltkirk ją deklasuje.

Jaskier

Jaskier

  • Umiejętność: Wzmocnij jednostki (3) w swojej talii o 2.
  • Występowanie: Swarm KP, archetypy hybrydowe KP, Foltest na 41 kart.
  • Okres największej świetności: Na starcie CBT był silverem i tworzył Róg Dowódcy (podwajał siłę wszystkich jednostek w rzędzie) i wymiatał. Po reworku nie grał praktycznie nigdzie, poza abstrakcyjnymi taliami na buffowaniu, aż do OBT. W Otwartej Becie już jako złota karta był wykorzystywany w różnych listach, aż do nerfa (kiedyś wzmacniał 3 jednostki o 3, nie działał na goldy).
  • Powód odstawki: Dodatkowe 3 punkty wzmocnienia jednostek w talii były kluczowe i nawet możliwość buffu goldów nie przywróciła mu dawnej świetność. W międzyczasie KP odżyło, dostało nowe złote karty, meta przyspieszyła i nie ma go obecnie gdzie upchnąć.
  • Grywalność: Jaskier nie jest złą kartą – stanowi solidne otwarcie, jego wzmocnienia do talii są swoistym „rezerwuarem” na kolejne rundy. Problem w tym, że uniwersalność Keiry i siła removalu Seltkirka górują nad atutami barda, toteż miejsca dla niego brak.

Lugos Szalony

Lugos Szalony

  • Umiejętność: Odrzuć brązową jednostkę ze swojej talii, a następnie zadaj wrogowi tyle pkt obrażeń, ile wynosi jej siła bazowa.
  • Występowanie: Kontrolne Skellige, Odrzucanie Skellige.
  • Okres największej świetności: Lugos miał kilka fajnych momentów. W CBT jako finisher (wzmacniał się o 1 za każdą jednostkę na cmentarzu) z timerem, tworzył ciekawe combo z Dzikiem Morskim (który pod wpływem Deszczu dodawał do naszej talii Pirata Dimun pod masowe odrzucenie na grób). W Otwartej Becie długo grał jako removal w niesławnym „Zdziczałym” Skellige, pojawiał się w Odrzucaniu i kilku innych taliach.
  • Powód odstawki: Żeby spełnić wymagania dla removalów w obecnej mecie, trzeba grać go z dużą brązową jednostką. Z talii topowych, tylko Kontrola ma do takiej dostęp (Pirat Dimun), ale odrzucenie Pirata obniża nam skuteczność odchudzania decku. Granie pod niego Wojownika An Craite jest ryzykowne i nieoptymalne.
  • Grywalność: Lugos w dalszym ciągu jest grywalną kartą, która może zostać użyta ze wspomnianym Wojownikiem jako duży removal + ustawienie awaryjnego wskrzeszenia. Odchudza talię, zabija jednostkę – czego chcieć więcej?

Zobacz także: Kroniki Wojny #8 – czym grać do premiery Homecoming? Najsilniejsze talie w mecie!


Myszowór

Myszowór

  • Umiejętność: Dobierz karty (2), a następnie odrzuć karty (2).
  • Występowanie: Odrzucanie Skellige, hybrydowe talie Skellige.
  • Okres największej świetności: Myszowór był przed długi czas podstawą każdego Skellige z Zamkniętych Beta Testach. Kiedyś dobranie dwóch kart i odrzucenie dwóch było bardzo pomocne z Ciri: Szarżą, Drakkarami Bojowymi lub aby dokopać się do Kambi.
  • Powód odstawki: 10 siły to stanowczo za mało + odrzucanie i Kambi są tylko mrzonką od kilku miesięcy.
  • Grywalność: W Odrzucaniu nadal znajduje miejsce, bo to dobra opcja na draw + odpalenie synergii kart z odrzucaniem. Tyle. Typowy średniak.

Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • Strzelec Bartek

    Do nowych graczy: Nie kupujcie żadnej z tych kart, one nie nadają się praktycznie do niczego. Na każdą z tych kart znajdzie się lepszy odpowiednik (jak wspominany wielokrotnie Seltkirk).

    Błąd w opisie Filippy: Na początku CBT miała 6 siły, po nerfie już 10, ale mimo że potem rzadziej grała to wciąż można ją było często spotkać.

  • Stary Wąż

    I znów 20 poziom rankingu i raz do przodu i 2 do tyłu. Słabe to.

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...