Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Ocena ujawnionych kart z dodatku „Novigrad” (część czwarta). I ty możesz ocenić nowe karty! [Ankieta]
Publicystyka

Ocena ujawnionych kart z dodatku „Novigrad” (część czwarta). I ty możesz ocenić nowe karty! [Ankieta]

Ocena nowych kart

Jeszcze w tym miesiącu dostaniemy aktualizację i dodatek do Gwinta, który wprowadzi zupełnie nową frakcję do gry. Rzezimieszki z Novigradzkiego półświatka gangsterskiego wejdą do gry 28 czerwca. Zanim się to jednak stanie, deweloperzy i content creatorzy z całego świata muszą ujawnić wszystkie nowe karty. Jako że część z nich już znamy, to można rzucić na nie okiem i spróbować ocenić ich przydatność pod kątem ich synergii i przydatności z różnymi starymi oraz nowymi strategiami. Zapraszam!

Uwaga – oceny kart nie są ostatecznym wyznacznikiem ich przydatności. To, że jakaś karta dostała 5 nie oznacza, że na pewno będzie grana wszędzie, zaś karta oceniona na 1 nadal może zaskoczyć! Wszystko okaże się po okresie 2 tygodni od premiery nowego dodatku. Przewidywania co do kart w różnorakich grach karcianych często się nie sprawdzają, a one same służą głównie jako pole do dyskusji.

Karty są oceniane na podstawie naszej wiedzy o grze oraz z wzięciem pod uwagę znajomości wszystkich kart z dodatku.

Karty oceniane będą w skali szkolnej z pominięciem oceny celującej, czyli szóstki (przedział 1-5).

  • 1 = Crap. Karta służąca jako tak zwany „pack filler” (czy po polsku „zapychacz”), nie nadaje się praktycznie do niczego.
  • 2 = Karta mierna, która ma jakiś mały potencjał i może się pojawić w jakimś specyficznym decku lub gdy znajdzie inne karty do synergii z nią.
  • 3 = Typowy średniak – karta z potencjałem, który może nie zostać wykorzystany, ale ma papiery na jakieś granie czy fajną synergię z innymi kartami.
  • 4 = Karta dobra, która powinna mieć stałe miejsce w jakimś archetypie w którym będzie pełnić jakąś rolę, bądź jako po prostu dobra karta z przydatnym efektem i na teraz, i na przyszłość.
  • 5 = Gwiazda dodatku, czyli karta, która wpłynie na wygląd mety po dodatku i będzie popularna.

Wszystkiego o Novigradzkiej aktualizacji dowiecie się tutaj!

Poprzedni artykuł z serii oceniania kart – KLIK!

R E K L A M A

Ankieta dla naszych czytelników – oceń karty z Novigradu!

Dane z ankiety posłużą nam do stworzenia dwóch artykułów na temat Novigradu (najbardziej niedocienione karty oraz największe rozczarowania) – 2 tygodnie po premierze dodatku sprawdzimy, które karty okazały się dobre mimo słabej oceny, a które nie sprawdziły się mimo sporych oczekiwań graczy! Liczymy na Was!




 

 

 

 

 

 

 

 


Bank Vivaldiego

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

  • Umiejętność: Zarobek 1. Podejrzyj wierzchnią kartę ze swojej talii oraz dodatkową kartę za każdą posiadaną koronę. Możesz zagrać wierzchnią kartę za darmo, lub zagrać inną, wydając korony w liczbie równej jej odległości od wierzchu talii. Pozostałe karty wtasuj z powrotem do swojej talii.

Bardzo klimatyczna i zgodna ze swym rodowodem karciocha, a do tego jej efekt mimo skomplikowania jest jak najbardziej logiczny. Odpowiednik Naglfaru w Syndykacie wymaga trochę monet w sakiewce, ale za to daje znacznie głębszy szpadel do odkopania i zagrania potrzebnej w danym momencie karty. Szkoda że kosztuje aż 9 werbunku, gdyż to najmocniej obstawiony slot kosztu w Gwincie i dla takiej karty może okazać się zabójczy, ale nie zmienia to jej ogólnej, pozytywnej oceny.

  • Ocena: 3.5

Kurt

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

  • Umiejętność: Zastraszenie. Rozmieszczenie (bliskie starcie): Zablokuj jednostkę. Rozmieszczenie (daleki zasięg): Oczyść jednostkę.

Taka trochę Sirssa dla Syndykatu, tyle że ma dwie różne funkcje – może usunąć negatywny dla sojuszniczej jednostki status, bądź zablokować tę wrogą. Rośnie po użyciu karty Zbrodni, co jest sporym plusem dla archetypu bandyckiego. Taki bardziej funkcjonalny Dorregaray oraz lepiej zaprojektowana Aguara. Fajna karta, może ciut poniżej oczekiwań punktowych wobec karty za 8, ale na pewno przyda się w archetypie pod karty Zbrodni i Zastraszenia.

  • Ocena: 3

Ewald Borsodi

Obraz może zawierać: 1 osoba

  • Umiejętność: Zarobek 2. Jeśli masz na cmentarzu Horsta Borsodiego, zwiększ pierwotny zarobek tej karty o 2. Opłata 2 (bliskie starcie): Zadaj wrogiej jednostce 2 pkt obrażeń.

Uwielbiam karty, które mają synergię tylko z inną konkretną kartą w grze. Duo Ewald/Horst to bardzo klimatyczne, uzupełniające się karty i bardzo miło widzieć je w Syndykacie. Ewald to zdecydowanie ten lepszy z dwóch nienawidzących się braci, gdyż zadaje obrażenia za akteptowalny koszt monet. Jeśli mamy Horsta na cmentarzu to od razu możemy opłacić removal o wartości 4 za jedyne 7 werbunku – genialne. Szykuje się kolejny auto-include.

  • Ocena: 5

Horst Borsodi

Obraz może zawierać: 1 osoba, tekst

  • Umiejętność: Zarobek 2. Jeśli masz na cmentarzu Ewalda Borsodiego, zwiększ pierwotny zarobek tej karty o 2. Opłata 2 (daleki zasięg): Wzmocnij sojuszniczą jednostkę o 2.

Horst jest już zdecydowanie słabszy od swojego braciszka. Wzmocnienie sojusznika jest gorsze od zadawania obrażeń, zaś jedną z niewielu kart które opłaca się w Syndykacie wzmacniać jest Nathaniel Pastodi a także enginy z Opłatą, by dłużej utrzymać je przy życiu. Ale Horst to i tak karta godna wrzucenia do talii w parze z Ewaldem jako solidny play w R1/R2, by na kolejną rundę mieć do dyspozycji burst z Ewalda.

  • Ocena: 3.5

Graden

Obraz może zawierać: 1 osoba, tekst

  • Umiejętność: Rozmieszczenie(bliskie starcie): Zniszcz wrogą jednostkę, za którą wyznaczono nagrodę. Trybut 5: Wzmocnij tę kartę o siłę bazową zniszczonej jednostki.

Mechanika Bounty bardzo mi przypomina interakcję Nilfgaardu z OBT – dzięki Infiltratorom mogliśmy dać status Szpiega wrogiej jednostce, aby uaktywnić Egzekutorów Brydady Impera, samą Brygadę czy Menno Coehoorna, który jest można by rzec przodkiem Gradena. Ten Łowca Czarownic jest nieco gorszym Moreelsem, a na jego nieszczęście także kosztuje 9 werbunku. Nie oznacza to, że Graden jest kartą słabą – wymaga po prostu znacznie więcej setupu niż jego kolega po fachu, któremu wystarczy zapłacić 6 monet. Graden umożliwia nam za to większy swing, jeśli mamy bilon na opłacenie jego Trybutu. Co jest lepsze? W moim odczuciu to, co oferuje Moreelse, ale w talii z Calebem obaj mogą znaleźć miejsce, jeśli w Syndykacie wyklaruje się archetyp kontrolny.

  • Ocena: 3

Oxenfurcki profesor

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

  • Umiejętność: Zarobek 2. Opłata 1: Daj sojuszniczej jednostce witalność na 1 turę.

Wreszcie karta, którą bez żalu można zmieszać z błotem, yeah! Oczywiście kompletny crap, Zarobek w tej ilości oferuje prawie każda karta za 4 z tą mechaniką, zaś Opłata… Zastraszony Kowal deklasuje tę kartę na starcie, a i tak jest kartą co najwyżej solidną. Panie profesorze, niech Pan wraca do Hogwa… Oxenfurtu znaczy się.

  • Ocena: 1

Caesar Bilzen

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

  • Umiejętność: Rozmieszczenie: Aktywuj zarobek sąsiednich jednostek.  Opłata 3: Wzmocnij sojuszniczą jednostkę o 2.

Caesar Bilzen to tak naprawdę Vrygheff dla Syndykatu. Potężny z Sigim Reuvenem (tego omówię w kolejnej części), świetny praktycznie w każdej sytuacji, w której zyskujemy z niego od 4 monet wzwyż. Jego umiejętność Opłaty jest dość mierna, ponieważ wzmocnienie jest mniejsze niż jego koszt, ale jeśli wyklaruje się archetyp potrzebujący środków na Opłaty oraz Kapitały (co jest pewne), to Caesar będzie dla niego fajnym dodatkiem.

  • Ocena: 4

Wiertło

Obraz może zawierać: 1 osoba, tekst

  • Umiejętność: Zarobek 1. Opłata 3 (bliskie starcie): Zniszcz artefakt.

Chyba najlepszy hate-card na Artefakty jaki do tej pory widziałem. 5 za 6 + monetka do sakiewki są solidne, a mały koszt werbunku pozwala bez problemu techować Wiertło do każdej talii Syndykatu. Zniszczenie jakiegokolwiek granego obecnie Artefaktu daje duże value, więc wydanie na ten cel 3 monet nigdy nie jest zbyt drogie. Bardzo możliwe, że Wiertło podzieli sukces Petera Gwynlewa, który również jest niepozorną kartą za 6, a gra w każdej talii Nilfgaardu, choć nie w każdym matchupie wchodzi, lecz trzeba podkreślić, że jego zdolność jest bardziej uniwersalna.

  • Ocena: 4

Harald Gord

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

  • Umiejętność: Rozmieszczenie: Wzmocnij tę kartę o 0. Zwiększ wzmocnienie o 1 za każdą kartę specjalną zagraną przez ciebie w tej grze.

Harald Gord to morderczy finisher dla bandyckich talii na Zbrodniach oraz Zastraszeniu. Zazwyczaj grając taką strategią uda nam się zagrać 7/8 kart specjalnych, by odpalić Zastraszenia i zyskać monety. Harald pokrywa słabość takiej talii w krótkiej rundzie, grając rolę finishera za 9/10, a może nawet więcej punktów. Dobra karta, ale do końca będą piętrzyć się wątpliwości co do siły kart Zbrodni, które nadal są po prostu słabe.

  • Ocena: 4.5

Haracz

Obraz może zawierać: 1 osoba

  • Umiejętność: Zarobek 3. Wzmocnij sojuszniczą jednostkę o 3.

Lustrzane odbicie Ochłody w Pontarze. Wzmacnia, więc jest naturalnie słabsza. Za 5 werbunku wolałbym mieć jednostkę z Zarobkiem 2 i siłą 4/5 lub niezłą Opłatą/Kapitałem, aniżeli tak słabą Zbrodnię. Jedna monetka w tą czy w tą nie robi odczuwalnej różnicy, zaś 1/2 punkty więcej na wejściu już tak.

  • Ocena: 1.5

Kasiarz

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

  • Umiejętność: Zarobek 1. Rozmieszczenie: Wzmocnij tę kartę o 1 za każdą kartę Zbrodni w twojej ręce.

Dywizja Venendal pod karty Zbrodni dorzucająca nam bilon do sakiewki. Przyjemna karciocha pod archetyp bandytów, właśnie taką piątkę powinno się grać w tejże strategii, a nie mierne Haracze czy Ochłody w Pontarze. Powinna wyciągnąć 5/6, a może nawet 7 punktów, co jest bardzo dobrym wynikiem, lecz jej wadą jest duża zależność od kart w ręce.

  • Ocena: 3

Skryba Wybrańców

Obraz może zawierać: 1 osoba, tekst

  • Umiejętność: Daleki zasięg: Za każdym razem, gdy tworzysz co najmniej jedną jednostkę, zyskaj 1 koronę. Trybut 4: Wzmocnij tę kartę o 2.

Proaktywne zagrania to nie jest główna bolączka strategii pod Swarm Zakonników, ale fajnie że Skryba poszerza nasze opcje na rozpoczęcie rundy od bezpiecznego playa. Bardzo solidny engine generujący dla nas fundusze na Heveeda i inne Opłaty, a co również fajne to umiejętność Trybutu, która może umożliwić nam jego zagranie z 5 siły. Jest ona dwukrotnie wyższa niż jej realny outcome, ale to zrozumiałe. Niestety taki engine jak Skryba powinien zostać zagrany możliwie jak najszybciej, a zgromadzenie 4 monet zajmie nam co najmniej 2 tury. Mimo to, Skryba powinien być grany w archetypie Wiecznego Ognia, choć najczęściej będzie on po prostu niszczony przy pierwszej sposobności.

  • Ocena: 3.5

Cyrus Hemmelfart

Obraz może zawierać: 1 osoba, stoi

  • Umiejętność: Rozkaz: Stwórz i wezwij do sojuszniczego rzędu Fanatyka Wybrańców. Ładunki: 3 Kiedy zapas ładunków zostanie wyczerpany, zyskaj 2 korony.

Fenomenalny heros w stylu Morvrana Voorhisa. Zapewnia dokładnie to, czego trzeba Zakonnikom, czyli tokeny. Pozwala na wzmocnienie się Kapłanowi, daje dopływ gotówki ze Skryby, ustawia rząd pod obszarowy buff z Obrończy, a nawet aktywuje drugą umiejętność Czary Ognia. W dodatku zyskujemy dwie monety, czyli akurat starczy na dodatkowego Faworyta z Heeveda czy Kaznodziei. Otyły kapłan może być także naturalnym przywódcą dla talii Midrange, ze względu na premię do werbunku oraz stabilną umiejętność, a Syndykat naturalnie ma tuzin dobrych kart do takiej taktyki.

  • Ocena: 5

Palenie żywcem

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

  • Umiejętność: Zadaj 3 sąsiadującym wrogim jednostkom 2 pkt obrażeń. Śmiertelny cios: Za każdą zniszczoną wrogą jednostkę stwórz Fanatyka Wybrańców w przeciwnym rzędzie.

Sytuacyjna i dość kosztowna karta. W Syndykacie jest kilka kart zadających obrażenia (Ewald Borsodi czy Hvitr i Aelydia), ale nie wydaje mi się, by to dało komfort odpalenia tej karty za full value jaki mielibyśmy np. z Eithne. 12 za 9 to bardzo dużo, ale już 8 za 9 nieco rozczarowuje samo w sobie, choć przecież nie zapominajmy o synergiach z kartami takimi jak Kapłan, Skryba czy Czara Ognia. Solidna karta, która może pograć jako dodatkowy sposób na refill tokenów w późniejszej fazie rundy.

  • Ocena: 3

Nathaniel Pastodi

Obraz może zawierać: 1 osoba, tekst

  • Umiejętność: Za każdym razem, gdy Nathaniel otrzymuje wzmocnienie, daj losowej wrogiej jednostce krwawienie na 2 tury. (także karta Królestw Północy)

Nathaniel to idealna karta dla Meve – to bez dyskusji. Jeśli przeciwnik w porę sobie z nim nie poradzi, to miłośnik Słodkiej Trzpiotki zesnowballuje grę w Królestwach Północy – aż dziw bierze, że Pastodi nie kosztuje 8/9 werbunku. W Syndykacie także jest bardzo tanią i przyjemną jednostką pod np. Caesara, Kowala, Horsta Borsodiego czy inne karty wzmacniająca, a dodatkowo może zostać ochroniony Lebiodą. Kolejna gwiazda dodatku!

  • Ocena: 5

Procesja Pokuty

Obraz może zawierać: 2 osoby, tekst

  • Umiejętność: Rozmieszczenie: Zadaj tej karcie 6 pkt obrażeń. Zmniejsz te obrażenia o 1 za każdego kontrolowanego przez siebie Fanatyka Wybrańców.

Olaf, czy to ty? Duże zagranie na finisz w długiej rundzie dla talii na Zakonnikach, ale też zaskakująco kombogenna karta dla innych strategii. Sprawdzi się z Szarpiskrzydłem, może zostać osłonięta przez Sukrusa (wtedy nie zada sobie obrażeń), a także potraktowana Zwierciadłem Bekkera. Bardzo fajny design, jak najbardziej grywalna karta i jedna z gwiazd frakcji Syndykatu.

  • Ocena: 5

Ekskomunika

Obraz może zawierać: 1 osoba

  • Umiejętność: Wygnaj sojuszniczą jednostkę, następnie zagraj wierzchnią kartę ze swojej talii.

Stary dobry Vilgefortz powrócił… tyle że jako spell. Tani, ma kategorię Zbrodni, odchudza naszą talię. Taka pożyteczna karta-łącznik, a takich nigdy za wiele. Dobra w swej prostocie, a poświęcenie jakiegoś tokena za 2 czy zranionej jednostki nie będzie stanowić wielkiego problemu.

  • Ocena: 4

Oszczerstwo

Obraz może zawierać: 2 osoby

  • Umiejętność: Zarobek 3. Wyznacz nagrodę za wrogą jednostkę.

Bardzo słaba karta, żeby nie napisać śmieć. 3 marne monety i zerowy wpływ na rozgrywkę – nie, wolę jednostkę 4 za 4 w postaci Łowcy Czarownic i taki sam efekt, niż kartę za 0 tempa i słabym Zarobkiem. Może jako filler dla talii na Zastraszenia i Zbrodnie pod Tasaka pogra, ale na pewno będzie jedną z najsłabszych kart w tejże talii.

  • Ocena: 1.5

Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • malix

    Skąd ta 5 dla Ewalda Borsodiego to nie wiem. Średnio na jednego brata wychodzi 7 za 7. Nic szczególnego w tych kartach nie ma.
    Poza tym prawie wszystkie specjale jechane jak leci… Ja rozumiem, że za brak tempa można je krytykować ale bez przesady. W większości (zwłaszcza te z profitem i zerowym tempem) to są karty, które będą lecieć na początek 1 rundy gdzie tempo nie jest aż tak istotne a przy okazji rywal nie będzie miał możliwości interakcji z nasza stroną co jest akurat sporym plusem.

    Zgadzam się natomiast, że taki Nataniel na którego się specjalnie nie zwraca uwagi może być wyśmienity w KP. Kombo Anna + tridamski + Nataniel może być genialne.

  • Marek Samelski

    Dlaczego Sigi Reuven ma być jednostką a nie dowódcą? W końcu to jeden z Wielkiej Czwórki bossów mafii w Novigradzie

  • Jakub Kamiński

    Ja jakoś nie mogę się przekonać do kart, które mają swojego „partnera” – jak bracia tutaj. Jakieś takie zbyt losowe i nieładne mi się wydają, mimo że wiem, że Syndykat się może nieźle odchudzać

    Oszczerstwo powinno mieć chociaż te 4 monety, żeby było na równi z Łowcami (chociaż tak naprawdę mogłoby wtedy być lepsze, bo mocne synergie w końcu). Może dać mu koszt 6 i 5 monet? Powinno wystarczyć, Nagroda ma niezłe synergie, nie wspominając o Zbrodni

    Palenie żywcem mi się osobiście podoba, lubię talie pod Śmiertelny Cios z każdej frakcji

    A Procesja Pokutna rzeczywiście jest naprawdę interesująca.

  • Smok wot

    Bank Vivaldiego to słaba karta!! Naglafar daje dostęp do 1 ZŁOTEJ karty i a nawet drugiej ZŁOTEJ w następnej rundzie. A tu mamy w warunkach bazowych (bank daje sam z siebie jeden crown) dostęp do 2 losowych z góry. A to jest prawie tak słabe jak ostatnie życzenie którego nikt nie gra. (prawie bo ostatnie życzenie daje jeszcze wygnanie wiec jest jeszcze bardziej beznadziejne) Za 11 prowizji mamy Dekret który jest grany w specyficznych taliach tylko a jest genialny.

    Kurt jest stanowczo za słabo oceniony. Zapowiada się meta pod Kaganiec a on ma funkcje oczyść, co daje bardzo interesująca możliwość zabrania czegoś mocnego kagańcem i następnie użycia po swojej stronie.

    Graden i cała mechanika nagrody mnie nie przekonuje. Pamiętam hype na mechanizm trucizny przeciw np duzym stworom i co? i nic, duże stwory sa (nie często ale sa) a trucizn nikt nie gra. Powiedzmy ze dolosuje mi Gradena i nie mam karty nakładającej nagrodę wiec mamy 3 pkt z karty za 9 prowizji :/ podobnie w druga stronę.

    Cyrus Hemmelfart coś czuje nerfik szybko po premierze zresztą nie tylko on kilka kart wydaje sie lekko przegietych

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...