Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » NOWA Encyklopedia Wiedzy Gwinta #4 – jak wrócić do gry po dodatku „Novigrad”? Kompleksowy poradnik (FAQ, wskazówki, Syndykat, crafting)
Poradniki

NOWA Encyklopedia Wiedzy Gwinta #4 – jak wrócić do gry po dodatku „Novigrad”? Kompleksowy poradnik (FAQ, wskazówki, Syndykat, crafting)

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 65

Encyklopedia Wiedzy Gwinta

Witam wszystkich serdecznie! Nasza Karczma nie jest tylko miejscem schadzek piwnych, karczemnych wyzwań, świeżutkich newsów, pogadanek o kartach i taliach do Gwinta, ale też miejscem, gdzie można poszerzyć swoją wiedzę!

I dla żółtodziobów, i dla starych wyjadaczy coś się znajdzie! Przedstawiamy Wam pierwszą część Encyklopedii Wiedzy Gwinta spisaną przez Beletrystę! Encyklopedia będzie publikowana stopniowo, w formie oddzielnych artykułów.

W czwartej części naszej Encyklopedii pomożemy Wam wkręcić się w GWINTA po novigradzkim dodatku, który wprowadził zupełnie nową frakcję opartą na nieznanych dotychczas mechanikach. Syndykat może być dla wielu z powracających graczy prawdziwą enigmą. Spokojnie jednak, ten artykuł pomoże w jak najlepszym zrozumieniu nowej frakcji!

Elementy z tego artykułu zostaną również dodane do innych istniejących części EWG.

Chcesz więcej? Zajrzyj do naszej strony FAQ ze spisem przydatnych poradników!


Czym jest Syndykat?

Syndykat

Wolne Miasto Novigrad tylko z pozoru jest wolne i neutralne. Tamtejszy gangsterski półświatek trzęsie miejskimi aglomeracjami, Zastraszając jego mieszkańców, a Zbrodnie takie jak kradzieże, podsłuchy czy pobicia są tutaj chlebem powszednim. Ludzie boją się wychodzić na ulicę, gdyż nie wiadomo czy nie trafią na szaleńca zdolnego wpaść w Amok. Gangi, w zależności od swojej charakterystyki kontrolują przynależne do nich strefy Novigradu, prowadząc w ich obrębie swe brudne interesy, Opłacając zbirów, wymuszając Haracze oraz gromadząc Kapitał podczas brania brudnych Monet. Mało tego w mieście panuje spora nienawiść do czarownic oraz innych wysoko postawionych osób, przez co wyznaczane są Nagrody za morderstwa, głównie przez Kapłanów Wiecznego Ognia oraz Łowców Czarownic. Bandyci w Novigradzie mogą liczyć na spore Zyski, toteż do miasta zaczynają napływać nowe grupy zbirów. Nie wiedzą na co się piszą…

R E K L A M A

Frakcja spodoba się graczom, którzy:

  • Lubią dużo klikać :-),
  • Chcą spróbować czegoś nowego w Gwincie,
  • Lubią klimat Novigradu z Wiedźmina 3,
  • Mają smykałkę do planowania kilku kolejnych ruchów w przód.

Mechaniki Syndykatu

Więcej filmów z prezentacją mechanik GWINTA znajdziesz w naszym Glosariuszu!

  • Haracz – podczas Rozmieszczenia możesz wydać określoną liczbę monet, żeby skorzystać z tej umiejętności.

  • Kapitał – skorzystaj z tej umiejętności, jeśli dysponujesz określoną liczbą monet lub ich zapasem wykraczającym poza tę wartość. Monety nie są wydawane.

  • Moneta – podstawowa waluta novigradzkiego półświatka, wykorzystywana do wnoszenia Opłat i Haraczy. Możesz dysponować maksymalnie 9 monetami. Połowa twojego zapasu monet (zaokrąglona w dół) przechodzi z tobą do kolejnej rundy.
  • Opłata – skorzystaj z tej umiejętności, wydając określoną liczbę monet (może być używana za każdym razem, o ile mamy wystarczającą liczbę monet do jej aktywacji).

  • Zastraszenie – wzmocnij tę kartę o 1 lub większą wskazaną wartość za każdym razem, gdy zagrywasz kartę Zbrodni.
  • Zbrodnia – kategoria kart specjalnych które dają monety + ewentualnie jakiś efekt.

  • Zysk – zyskaj określoną liczbę monet po zagraniu tej karty. Możesz posiadać maksymalnie 9 monet.

Dowódcy Syndykatu, ich archetypy oraz talie z naszej bazy

SYNDYKAT

Tasak

Informacje

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Zbrodnie i Zastraszenia, Combo
  • Pasuje do talii z: kartami z kategorią Zbrodni, kartami z Zastraszeniem, kartami specjalnymi
  • Charakterystyczne karty: Ferko Rzeźbiarz, Skurwiel Senior, Masarz, Novigradzka Sprawiedliwość, Madame Luiza, Kurt, Szablozęby, Karczemna Burda, Kieszonkowiec, Czas Wypłaty, Koło Fortuny, Zbir Złotników, Niziołek Kasiarz, Kanciarz, Długie Uszy, Krwawa Rozgrywka, Pięściarz, Oszczerstwo, Pachołek Porąbańców, Chwilówka.
Nazwa taliiArchetypPatchOcena czytelnikówData dodania
Flake | ZbrodnieBandyci (ze Sklepem)Novigradzka aktualizacja529 czerwiec 2019

Cyrus Hemmelfart

Informacje

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Midrange, Swarm Zakonników
  • Pasuje do talii z: kartami z Opłatą, kartami tworzącymi Faworytów Wybrańców, wzmacniającymi cały rząd
  • Charakterystyczne karty: Święty Płomień, Wielki Inkwizytor Helveed, Potępienie, Procesja Pokuty, Kościany Talizman, Triss: Telekineza, Kongregacja, Inkwizytor Wiecznego Ognia, Płomienny Kaznodzieja, Stróż Wiecznego Ognia.
Nazwa taliiArchetypPatchOcena czytelnikówData dodania
Freddybabes/Adzikov | Zbrodniczy Swarm Zakonników (Pro Rank)Swarm ZakonnikówNovigradzka aktualizacja3 lipiec 2019
Trynet123 | Swarm Zakonników (Pro Rank)Swarm ZakonnikówNovigradzka aktualizacja30 czerwiec 2019
LordBushWook | Swarm Zakonników (Pro Rank)Swarm ZakonnikówNovigradzka aktualizacja30 czerwiec 2019

Gudrun Bjornsdottir

Informacje

  • Koszt zdobycia: dowódca startowy
  • Archetypy: Combo, talia pod Kapitał, pod Opłaty, Midrange, Tempo
  • Pasuje do talii z: kartami z Kapitałem, Opłatą, Haraczem
  • Charakterystyczne karty: Sigi Reuven, Czuła Imke, Bincy Blumerholdt, Latający Redańczyk, Filippa Eilhart, Moreelse, Ewald/Horst Borsodi, Kasynowi Wykidajła, Kanalarze, Poborca Podatkowy, Morska Hiena, Żebrak, Łupieżcy Poławiaczy, Mieszczanie, Igor, Paserka.
Nazwa taliiArchetypPatchOcena czytelnikówData dodania
Canir | Midrange Gudrun (Pro Rank)MidrangeHotfix dla Syndykatu14 lipiec 2019
BoozleF’em | Midrange Gudrun (Pro Rank)MidrangeHotfix dla Syndykatu12 lipiec 2019
Neck310 | Value Gudrun (Pro Rank)ValueHotfix dla Syndykatu11 lipiec 2019
Shinmiri2 | Kontrolna Gudrun pod Nagrody (Pro Rank)Control BountyHotfix dla Syndykatu9 lipiec 2019
BabyJosus | Sklep w Syndykacie (Pro Rank)SklepNovigradzka aktualizacja2 lipiec 2019
Necrotal | Tempo Gudrun (Pro Rank)TempoNovigradzka aktualizacja30 czerwiec 2019
reiser96 | Tempo GudrunTempoNovigradzka aktualizacja30 czerwiec 2019
Spyro_ZA | Kapitały, Opłaty, Haracze (Pro Rank)MonetyNovigradzka aktualizacja29 czerwiec 2019
Shinmiri2 | Combo Igor (Pro Rank)Combo Engine IgorNovigradzka aktualizacja29 czerwiec 2019

Skurwiel Junior

Informacje

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Kontrola, Midrange, Opłaty
  • Pasuje do talii z: kartami z Opłatą, kartami kontrolnymi, zadającymi obrażenia, z Haraczem
  • Charakterystyczne karty: Kaganiec Vigo, Sigi Reuven, Filippa Eilhart, Moreelse, Borys, Ewald/Horst Borsodi, Wesołki Skurwiela, Endriaga z Areny, Magister Niepostrzeżonych, Czarodziej Uciekinier, Żebrak, Łowca Czarownic, Cyna, Madam Luiza.
Nazwa taliiArchetypPatchOcena czytelnikówData dodania
LolProPL | Kontrolny Junior z NagrodamiControl BountyNovigradzka aktualizacja51 lipiec 2019
Shinmiri2 | Kontrolny Junior (Pro Rank)ControlNovigradzka aktualizacja529 czerwiec 2019
SadFury | Kontrolny Junior (Pro Rank)ControlNovigradzka aktualizacja129 czerwiec 2019

Król Żebraków

Informacje

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: pod Opłaty, Haracze, Kontrola
  • Pasuje do talii z: kartami z Haraczami, Opłatami, Kapitałami
  • Charakterystyczne karty: Sigi Reuven, Filippa Eilhart, Moreelse, Horst/Ewald Borsodi, Wesołki Skurwiela, Caleb Menge, Graden, Endriaga z Areny, Paserka, Magister Niepostrzeżonych, Zastraszony Kowal, Czarodziej Uciekinier.
Nazwa taliiArchetypPatchOcena czytelnikówData dodania
gwintomasz | Łowcy Czarownic (Top 50 Pro Rank)Łowcy CzarownicNovigradzka aktualizacja (post-hotfix)57 lipiec 2019
SirPumpkn | Midrange Syndykat (Pro Rank)MidrangeNovigradzka aktualizacja30 czerwiec 2019
Mr.Marror | Król Żebraków pod NagrodyBounty ControlNovigradzka aktualizacja30 czerwiec 2019
Freddybabes | Król Żebraków pod Nagrody (Pro Rank)Bounty ControlNovigradzka aktualizacja30 czerwiec 2019
Shinmiri2 | Kontrolny Król Żebraków (Pro Rank)ControlNovigradzka aktualizacja29 czerwiec 2019

Więcej talii znajdziesz w naszej Bazie Talii!!!


Wskazówki do gry Syndykatem – czego nie robić/na co uważać?

  • Zawsze pilnuj zasobu monet w sakiewce – nie chcesz przecież tracić monet, gdy zagrywasz karty z Zyskiem!
  • Bezwzględnie zwracaj uwagę na swój stan konta przy zagrywaniu kart z Opłatą, szczególnie jeśli chcesz wyciągnąć z takowej karty jak najwięcej. Brak jednej monety w sakiewce może oznaczać znaczne osłabienie zagrania karty z Opłatą (np. jeśli chcesz dograć Caleba Menge i wyznaczyć nagrodę za trzy jednostki za pomocą jego umiejętności, to musisz posiadać 6 monet w sakiewce, gdyż Caleb daje trzy monety na wejściu),
  • Umiejętność Opłaty może zostać użyta wielokrotnie podczas tury,
  • Umiejętności Amoku możesz użyć dopiero gdy nie będzie cię stać na Opłatę takiej jednostki. Możesz więc najpierw zapłacić Opłatę, a gdy wyczyścisz swe konto – odpalić Amok,
  • Połowa monet przechodzi do twojej następnej rundy – nie ma więc co się martwić o niewykorzystanie części zasobów w jednej rundzie,
  • Najlepiej zagrywać karty z Opłatą gdy ma się w miarę pełną sakiewkę – lepiej wykorzystać ich przydatną umiejętność od razu, aniżeli dawać przeciwnikowi sposobność do zniszczenia takiej jednostki. Nie jest to jednak reguła – wiele zależy od sytuacji w jakiej się znajdujesz!
  • Jeśli gracz talią z Królem Żebraków, to Haracze jednostek kosztujące 1 są za darmo, więc nie musisz martwić się o stratę monety przy ich zagrywaniu,

FAQ (Najczęściej zadawane pytania)

P: Który archetyp Syndykatu jest najlepszy?

O: Jest za wcześnie by jednoznacznie wskazać najsilniejszą strategię Syndykatu. Na pewno frakcja ta jest niebywale silna i świetnie zaprojektowana, więc pojawiają się różnorakie ciekawe i grywalne pomysły na talie. Jeśli nie masz skrawków na wszystkie karty to poczekaj +/- 2 tygodnie na stabilizację mety.

Jestem początkujący i dopiero zacząłem grać – jak mam budować talię Syndykatu, skoro nie ma dla niej zestawu podstawowego?

Daj sobie spokój, lepiej skup się na reszcie frakcji. Zbieranie kart dla Syndykatu zajmie ci sporo czasu, najlepiej skupić się na zestawie podstawowym i zbierać karty oraz zasoby na grywalne talie. Jeśli nauczysz się grać na Arenie (poradnik do Areny znajdziesz w naszej sekcji FAQ), to zebranie złota na beczki Syndykatu nie będzie problemem 🙂 Ale najpierw najlepiej poznać tożsamość podstawowych frakcji z zestawami podstawowymi i zbudować coś wokół nich.

Czemu Syndykat jest taki silny?

Ponieważ to dobrze zaprojektowana i wyważona frakcja z wieloma narzędziami dla różnych strategii, a przede wszystkim ze stabilną linią grywalnych kart za 4 czy 5. Innym frakcjom poza Skellige brakuje szczególnie tych ostatnich. Pozostałe frakcje powinny zostać wzmocnione, a co niektóre karty Syndykatu lekko osłabione.

Jakie karty Syndykatu najlepiej stworzyć?

Odpowiedź znajduje się w dalszej części artykułu.

Co się dzieje z monetami nadmiarowymi, jeśli mam już 9 w sakiewce?

Przepadają, jedynym wyjątkiem jest umiejętność Gudrun, która może je zamienić w boost.

Gram Królestwami Północy i nie jestem w stanie wygrać z Syndykatem – jak z nim wygrać tą frakcją?

Cóż, KP ma ogólnie swoje problemy ze zbytnią wrażliwością na removale od zarania dziejów, ale to ich tożsamość. Syndykat ma ich aż nadto, samym Ewaldem Borsodim jest w stanie zabić 2 enginy, więc granie Nordlingami z Syndykatem nie należy do najskuteczniejszych metod zwycięstwa z tą frakcją. Lepiej grać po prostu Skellige 🙂

Czy jeśli użyję Caesara Bilzena na Sigim Reuvenie to dostanę 9 monet czy tylko 4?

9, o ile masz wszystkie 5 kategorii gangów Novigradu w swojej talii.


Jakie karty z dodatku Novigrad są warte stworzenia?

Uwaga: Dodatek wyszedł naprawdę niedawno, więc meta i sytuacja w grze zmienia się codziennie. Nie należy więc brać tej sekcji za w pełni aktualną, dopóki meta się nie ustabilizuje. Po okresie przejściowym zrobimy jeszcze jeden, dokładny artykuł na temat craftingu z Novigradu, a poniższą treść należy traktować z dystansem, szczególnie w sekcji kart Wartych Stworzenia!

UWAGA – Zapowiedziano hotfix, który osłabi kilka kart Syndykatu (na razie nie wiadomo co i jak). Zalecamy więc ostrożność w kwestii tworzenia kart!!!

Te karty są najlepsze do stworzenia

Legendarne

  • Sigi Reuven – świetna karta w taliach pod Latającego Redańczyka i nie tylko. Obecnie prawie że staple Syndykatu, odnawia całą sakiewkę monet, którą możemy rozdysponować na Opłaty oraz Trybuty. Często grany z Odnową a nawet Caesarem Bilzenem.
  • Czuła Imke – fenomenalny engine generujący monety oraz posiada możliwość osłony przed removalem. Bardzo dobra karta, która gra w większości talii Syndykatu.
  • Latający Redańczyk – odchudza talię i nadaje tempa taliom z Gudrun czy Sigim. Świetna karta dla talii potrzebujących dodatkowego tempa.
  • Wielki Inkwizytor Helveed – ważna karta dla Hemmelfarta w talii pod spam Zakonników, ogólnie jedna z najlepszych kart z Opłatą.
  • Święty Płomień – proaktywne zagranie i ogólnie dobra karta w talii na Swarmie Zakonników, siła porównywalna z Totemem Svalbloda dla frakcji Skellige.
  • Igor/Mistrz Areny – kombogenna karta, a do tego bardzo ciekawa. Gracze wymyślają z nim ciekawe talie pod tworzenie brązowych enginów np. z Poborcą Podatkowym czy Pachołkiem Porąbańców.

Epickie

Te karty są warte stworzenia

  • Bincy Blumerholdt finisher w talii z Gudrun, combo porównywalne do tego ze Skellige (Harald Chromy + Dagur Dwa Ostrza).
  • Procesja Pokuty – mocne zagranie w talii Swarmu Zakonników, 10 punktów za jedyne 6 werbunku, ale wymaga sporej liczby Wybrańców Faworytów.
  • Wesołki Skurwiela – karta która na 100% zostanie osłabiona, potężna i irytująca, każdy ją gra.
  • Ewald/Horst Borsodi – bracia są grani w każdej talii Syndykatu. Horst osłania enginy wzmocnieniami, zaś Ewald przy odpowiedniej ilości monet może na wejściu zniszczyć nawet dwa enginy przeciwnika, a w parze z Nagrodą nawet kilka w jednej turze.
  • Moreelse – mocny z Królem Żebraków, perm-removal lub zwykły removal za 4. Przydatny, elastyczny, dobry.

Legendarne

  • Masarz – solidny engine w taliach pod Zbrodnie z Tasakiem, może być też carryover i przejść na kolejną rundę. Przydatny, ale raczej jedna z mniej priorytetowych legend do zdobycia.
  • Novigradzka Sprawiedliwość – odchudza talię i pozwala na fajne zagranie w parze np. ze Zbirami Tasaka. Zagrywana najczęściej z samego lidera Tasaka i grana w taliach na Bandytach z Zastraszeniem i Zbrodniami.
  • Cyna – finisher w długiej rundzie dla różnych talii, najczęściej wykorzystywany w parze z Madam Luizą.
  • Filippa Eilhart – świetna karta do talii z Królem Żebraków czy Gudrun, pozwala na przeciągnięcie kłopotliwego enginu na naszą stronę, tak naprawdę jeden z lepszych craftów, ale można grać bez niej i wymaga dozy rozumienia mechaniki Syndykatu, więc dla nowicjuszy może być kłopotliwa do użycia.
  • Caleb Menge – mechanika Nagrody jest mocarna, a sam Caleb może nadać taki status nawet do trzech razy w turze, dzięki czemu Ewald Borsodi może wejść za nieprawdopodobną wartość. Świetna karta, ale mechanika Nagrody najpewniej dostanie nerfa, więc Caleb oberwie.
  • Madam Luiza – darmowy Haracz może zmienić oblicze gry. Bardzo synergiczna karta z silnymi Haraczami, więc świetnie wpasowała się do decków z nimi.

Epickie

  • Adalbertus Kalkstein – przydaje się jako tech na statusy Nagrody, które może usunąć z kilku jednostek. Poza tym przyzwoita karta.
  • Caesar Bilzen – karta ta współgra z Sigim Reuvenem, dzięki czemu zyskujemy pełną sakiewkę monet. Poza tym solidna.
  • Wiertło – bardzo przyzwoita karta, błyszczy w mecie z artefaktami, a teraz często gra się Krąg Przywołań, więc naturalnie spisuje się bardzo dobrze. Karta na teraz i na przyszłość.
  • Koło Fortuny – mocno losowa, ale kosztuje tak mało, że warto ją grać w talii z Zastraszeniami i Zbrodniami.
  • Kieszonkowiec – daje słabe tempo, ale niektóre talie (głównie Bandytów) z drogimi Opłatami i Haraczami korzystają na jej obecności. Jedna ze słabszych kart do stworzenia w całym zestawieniu, więc nie parłbym mocno na tworzenie jej w pierwszej kolejności.
  • Graden – dobry removal w taliach kontrolnych, może zrobić duży swing, solidna karta.
  • Nathaniel Pastodi – gra w niszowych taliach Syndykatu jako karta pod wzmocnienia z Horsta. Nie bryluje, ale daje fajne value za swój śmiesznie niski koszt werbunku. Świetna karta do KP z Meve.
  • Borys – removal dobrze działający ze słabymi obrażeniami turowymi, daje fajną wartość w monetach, co przydaje się do odpalania Opłat.
  • Pugo-łamacz – jej potencjał nie został jeszcze w pełni odkryty, ale nadaje się do talii ze Zbirami Tasaka, dając solidną wartość punktową. Większe możliwości ma we frakcji Potworów w parze z Gernichorą czy Królową Krabopająków.

W tej części EWG dowiedziałeś się:

  • Co to jest frakcja Syndykatu!
  • O wskazówkach które mogą ci się przydać podczas grania talią Syndykatu!
  • O dowódcach Syndykatu i archetypach talii!
  • O mechanikach frakcji Syndykatu!
  • Jakie karty frakcji Syndykatu są warte stworzenia!

To tyle w tej części Encyklopedii Wiedzy Gwinta – zapraszamy do śledzenia naszej strony, by wypatrywać nowych artykułów!


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...