Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » NOWA Encyklopedia Wiedzy Gwinta #1 – jak zacząć przygodę z Gwintem? Poradnik dla początkujących od A do Z! | Homecoming
Poradniki

NOWA Encyklopedia Wiedzy Gwinta #1 – jak zacząć przygodę z Gwintem? Poradnik dla początkujących od A do Z! | Homecoming

Encyklopedia Wiedzy Gwinta

Witam wszystkich serdecznie! Nasza Karczma nie jest tylko miejscem schadzek piwnych, karczemnych wyzwań, świeżutkich newsów, pogadanek o kartach i taliach do Gwinta, ale też miejscem, gdzie można poszerzyć swoją wiedzę!

I dla żółtodziobów, i dla starych wyjadaczy coś się znajdzie! Przedstawiamy Wam pierwszą część Encyklopedii Wiedzy Gwinta spisaną przez Beletrystę! Encyklopedia będzie publikowana stopniowo, w formie oddzielnych artykułów.

W pierwszej części EWG znajdziecie kompletny, obszerny poradnik dla nowicjuszy, którzy zechcieli spróbować Gwinta, ale szukają źródeł przydatnej wiedzy, która pomogłaby im w rozpoczęciu przygody z wiedźmińską karcianką! Zapraszam do lektury!

Chcesz więcej? Zajrzyj do naszej strony FAQ ze spisem przydatnych poradników!


Czym jest Gwint?

Gwint – Wiedźmińska Gra Karciana to (jak sama nazwa wskazuje) gra karciana osadzona w uniwersum znanym z książek Andrzeja Sapkowskiego i gier CD Projekt RED. Jest to gra zupełnie inna od poprzednich produkcji studia, więc fani gier RPG raczej nie znajdą w niej niczego dla siebie – to oczywiste. Gwint powinien przypaść do gustu weteranom i fanom wszelakich karcianek i miłośnikom uniwersum Wiedźmina.

Gwint jest grą jedyną w swoim rodzaju. Nie mamy tutaj walki o stół jednostkami tak jak w Hearthstone, ani nie dobieramy kart co turę jak w Magic: The Gathering. Gwint nie ma także wiele wspólnego z mini-grą z Wiedźmina 3 – to gra o kilkaset razy bardziej rozbudowana, wymagająca od gracza wielu umiejętności, między innymi:

R E K L A M A
  • Odpowiedniego zarządzania swoimi zasobami podczas rozgrywki (kartami w ręce),
  • Budowania talii zgodnie z ograniczeniami (koszta werbunku),
  • Pasowania w najkorzystniejszym momencie, aby spróbować uzyskać jak najlepszą pozycję dla siebie na kluczowy moment gry,
  • Efektywnego wykorzystywania umiejętności dowódcy.

Zanim zaczniesz…

Nim pobierzesz GOGa i dodasz Gwinta do swojej biblioteki, skorzystaj z opcji dołączenia do gry przez linka od znajomego, który już w Gwinta gra. Dzięki temu oboje będziecie mieli szansę na fajne nagrody za wykonywanie kontraktów. Więcej o akcji dowiesz się tutaj.

Jeśli nie macie takiego znajomego, to możecie skorzystać z mojego zaproszenia – KLIK!


Samouczek

Uwaga: Jeśli już pobrałeś grę i przebrnąłeś przez samouczek – świetnie! Możesz przewijać dalej. Jeśli, nie – zrób to teraz. Zostaniesz tam poinstruowany o absolutnych podstawach rozgrywki (zasady, przebieg rundy, podstawowe mechaniki). Ponadto warto go przejść dla samej historyjki i dodatkowych nagród! Za przejście samouczka dostaniesz beczkę, 100 sztuk złota, 100 skrawków, 100 pyłu meteorytowego i podstawowych dowódców dla każdej z pięciu frakcji!

Wszystkie pokazane w Samouczku zagadnienia nie będą omawiane w tym poradniku.


Przeszedłem Samouczek, lecę otwierać beczki…

STÓJ! Spokojnie, wszystko w swoim czasie! Na początek proponuję przechadzkę po interfejsie Gwinta i omówienie jego funkcjonalności.

Główne menu

  • Gra

Na razie nie dotykamy tego przycisku. Po kliknięciu pojawi się ekran z trzema trybami rozgrywki do wyboru:

  • Rozgrywka rankingowa: tryb rozgrywki rankingowej. To w nim będziesz spędzał większość swojego czasu w Gwincie.
  • Potyczka: niezobowiązujący tryb rozgrywki w którym możemy rozgrywać luźne mecze, aby wykonywać dzienne zadania czy przetestować talię bez konieczności martwienia się o pozycję w rankingu.
  • Trening: mecz ze sztuczną inteligencją, a dokładniej z potężną Królową Krabopająków 🙂
  • Arena

Ten przycisk zabierze cię do specjalnego trybu Areny w którym masz szansę na zdobycie wielu nagród. Koszt wejścia na Arenę wynosi 150 sztuk złota (każde konto dostaje na start jedną darmową wejściówkę). Areną zajmiemy się w kolejnej części Encyklopedii Wiedzy Gwinta!

  • Wojna Krwi

Przekierowuje do zakupu Wojny Krwi bądź bezpośrednio do gry, jeśli masz już ją w swojej bibliotece. Zakup Wojny Krwi daje możliwość odblokowania specjalnych ramek, awatarów i co najważniejsze – silnych kart do multi, które oczywiście można zdobyć bez zakupu WK, ale kosztują dwa razy więcej skrawków!

  • Tworzenie talii

Tutaj znajduje się twoja kolekcja i stworzone talie. Od razu możesz do niej zajrzeć i zobaczyć wszystkie karty, jakie masz obecnie do dyspozycji. Na początku warto zapoznać się ze wszystkimi kartami podstawowymi, czytając ich opisy – bez integralnej wiedzy ani rusz!

  • Sklep

W Sklepie u trolla możesz zakupić i otworzyć beczki, pył meteorytowy (tylko za realną walutę), paki i pakiety okolicznościowe (tylko za realną walutę). Za beczkę zestawu klasycznego (jedyną dostępną) zapłacisz 100 sztuk złota. Specjalne paki w których znajdują się skórki dla pola bitwy i dowódców, a także unikalne awatary kosztują 400 pyłu meteorytowego.

U trolla można też nabyć specjalne pakiety – od czasu do czasu Czerwoni dodają specjalną paczkę zawierającą beczki, pył meteorytowy i wejściówki na Arenę. Stale jest tam dostępna paczka startowa dla nowicjuszy, którą powinieneś się zainteresować i której aż grzech nie kupić. Za mniej niż dwie dychy otrzymujesz animowaną legendę, pył na transmutację kolejnej, a także 10 beczek!

Profil Gracza

Kolejnym ważnym miejscem jest twój profil gracza w którym znajdziesz kilka istotnych informacji:

  • Podsumowanie: ekran widoczny dla innych graczy odwiedzających twój profil. W podsumowaniu wyświetla się twoja ulubiona karta (animowana), trzy wykonane kontrakty (wykonane, możesz wybrać jakie chcesz wyświetlać) i procent ukończonych kontraktów, ranga (aktualna i najwyższa), postępy zbierania kart z danej frakcji, poziom doświadczenia, ilość otrzymanych GG (kliknięcie przycisku dobrej gry na koniec meczu nagrodzi twojego przeciwnika 5 sztukami złota, skrawków lub pyłu meteorytowego, analogicznie w przypadku gdy twój przeciwnik go kliknie), % koron z codziennych nagród, wygranych gier w ogóle i kart w kolekcji.
  • Bibeloty: znajdziesz tutaj zdobyte ramki, awatary i tytuły.
  • Kontrakty: tutaj możesz odszukać interesujące cię osiągnięcia do śledzenia (można śledzić maksymalnie 5) dotyczące kilku aspektów rozgrywki. Za wykonywanie kontraktów można otrzymać Punkty Nagród (potrzebne do Księgi Nagród), a nawet tytuły i awatary (dla trudniejszych zadań).
  • Wynik rankingowy: pokazuje twój fmmr frakcyjny, ważny dla twojej pozycji w tabeli. Odblokowane po osiągnięciu 25 rangi.

Dolny panel

  • Wiadomości: wyświetla otrzymane wiadomości od znajomych.
  • Zadania: tutaj możesz zobaczyć, jakie masz zadania dzienne do wykonania i wymienić jedno z nich (raz dziennie). Pod spodem znajdują się twoje śledzone kontrakty.
  • Znajomi: lista twoich znajomych.
  • Rankingi: możesz sprawdzić swoją pozycję w tabeli rankingowej i najlepszych graczy na poszczególnych kontynentach i na randze PRO.

Księga Nagród

Ostatnim elementem interfejsu Gwinta jaki trzeba omówić jest Księga Nagród. W niej możesz wydawać Punkty Nagród otrzymane za dzienny postęp i wypełnione kontrakty. Wydając owe punkty, przybliżasz się do zdobycia kart dowódców (drzewka frakcyjne i Wojny Krwi), skórek dla dowódcy (drzewka dowódców), czy animowanych kart, ramki, awatara, tytułu lub skórki dla pola bitwy (drzewko Roku Dzika).

Drzewka sezonowe są obecnie niedostępne – ich odblokowanie ma nastąpić w marcu.


Zaczynamy zabawę!

Skoro funkcje Gwinta nie są już dla Ciebie tajemnicą, przejdźmy do konkretnej treści poradnika, która pomoże ci postawić pierwsze kroki w wiedźmińskiej piaskownicy, bez ryzyka, że wdepniesz w bagno!

Kolekcja i talie – omówienie zestawu startowego

Wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć znajdziesz w naszym słowniczku!

Obszerniejsze omówienie tożsamości frakcyjnych znajdziecie w serii Frakcji Bez Tajemnic, która jest w trakcie tworzenia!

Przejdźmy do krótkiego opisu charakterystyk poszczególnych frakcji i kart neutralnych z zestawu startowego:

Uwaga – na początek NIE POLECAM tworzyć jakichkolwiek kart i po prostu zalecam pograć każdą talią startową po trochu. Da Wam to ogranie w grze i będziecie mogli podjąć decyzję, jaka frakcja sprawia Wam najwięcej frajdy.

  • Neutralne

Czyli karty bez przypisania frakcyjnego, które mogą zostać dodane do talii spod każdego znaku. Dzięki uniwersalności są znakomitym wyborem dla graczy na budżecie, ponieważ mogą służyć jako zastępstwo ich frakcyjnych odpowiedników. Oczywiście nie dla każdej karty frakcyjnej znajdziemy neutralny odpowiednik, ale z reguły w gronie neutrali można znaleźć wielofunkcyjne karty, które posłużą ci do kilku różnych decków, przynajmniej na początku.

  • Wiedźmini (Eskel, Lambert, Vesemir): najbardziej grywalne neutrale w grze. Do stosowania w praktycznie każdym archetypie, a już szczególnie na starcie.
  • Krowa Czempionka: bajecznie łatwa do zabicia, ale świetnie współgra z Foltestem, który może dać jej Zapał i od razu odpalić Rozkaz.
  • Reszta brązowych kart o prostych do zrozumienia umiejętnościach: Grom, Kościany Talizman, Piorun Alzura, Jaskółka, Niedźwiedź, Wataha i Chłopska Milicja.

Potwory

Frakcja Potworów charakteryzuje się dużym naciskiem na synergię między małymi stworkami z potężnymi monstrami. Kluczem jest w niej mechanika Pokrzepienia, dzięki której małe potworki mogą rosnąć, gdy po naszej stronie pojawia się silniejszy sojusznik. Potwory lubią też pochłaniać się wzajemnie, czy to z pola bitwy czy z cmentarza. Pochłonięcie działa nieco jak wzmocnienie – jeden sojusznik pożera drugiego i wzmacnia się o jego całkowitą siłę i może aktywować zdolność Zemsty zjedzonego kamrata. W armii poczwar znajdziemy jednostki, których efekt jest wzmocniony, jeśli kontrolujemy najsilniejszą jednostkę na polu bitwy. Dzięki umiejętności Eredina i wilkołakom, Potwory mają kilka kart powiązanych z Odpornością, a także szereg Bestii.

Frakcja spodoba się graczom, którzy:

  • Lubią zagrywać potężne jednostki na pole bitwy,
  • Są miłośnikami wiedźmińskiego Bestiariusza,
  • Preferują taktykę stopniowego podnoszenia siły swoich kreatur,
  • Lubią proste strategie.

Nilfgaard

Cesarstwo odznacza się sprytem, podstępem i wyrachowanym działaniem, zgodnie z maksymą „cel uświęca środki”. Nilfgaardczycy potrafią ujawniać karty z talii obu graczy i wykorzystać to do wzmocnienia efektów swych zdolności, choć trzeba przyznać, że losowość ma w tym spory udział. Są na tyle niecni, że nie omieszkają posunąć się do wzmocnienia twojego sojusznika, aby na koniec zniszczyć go bądź przechwycić. Cesarscy Szpiedzy mogą zmącić twoje ustawienie, dając benefity wrogiej armii za cenę oddania słabiutkiej jednostki na twoją stronę. W szeregach ich armii można też znaleźć gotowych do poświęcenia Żołnierzy, gotowych na użycie swojego Rozmieszczenia, a kilka kart może zablokować wszystkie umiejętności twych kreatur. Czarni mają także smykałkę do kart Taktyki, a także manipulowania zarówno swoją (wtasowywanie i ustawianie kart na szczycie talii), jak i twoją talią, dodając do niej jednostki, przenosząc na cmentarz i wyganiając z niej karty lub wzywając jednostki!

Frakcja spodoba się graczom, którzy:

  • Lubią kontrolować grę na każdej płaszczyźnie,
  • Chcą stosować chytre i chciwe zagrywki,
  • Mają pociąg do grania przeciwnikowi na nerwach.

Królestwa Północy

Zjednoczone królestwa Temerii, Kaedwen, Lyrii i Rivii oraz Aedirn odznaczają się zdyscyplinowaną armią, w której każda jednostka ma jasno wytyczone zadania. Realizuje je głównie za pomocą Rozkazów, które nie mogą być wykonane od razu (jednostka musi odczekać turę), lecz w niektórych przypadkach jest to możliwe dzięki Zapałowi. Rozkaz może zostać użyty tylko raz, o ile jednostka nie ma licznika Odnowienia, bądź ilości dostępnych Ładunków. Dzięki poczuciu wzajemnej więzi, Nordlingowie uzyskują bonusy ze wzmacniania sojuszników. W szeregach KP służą głównie ludzie, ale widuje się tam też upiory! Dzięki wybitnym kaedweńskim inżynierom, Nordlingowie mają w swym arsenale mnóstwo maszyn.

Frakcja spodoba się graczom, którzy:

  • Lubią dużo klikać :-),
  • Podobają im się klimaty upiorów i bitew z udziałem królów KP,

Scoia’tael

Inaczej nazywane Wiewiórkami. Scoia’tael to zjednoczona szajka nieludzi, w których skład wchodzą głównie Elfy, Krasnoludy, a także Driady. Uwielbiają atakować z zaskoczenia, zadając obrażenia wrogom kilkoma celnymi strzałami z łuku. W walce są zwinni i szybcy, co pozwala im na zgrabne przenoszenie się pomiędzy liniami, jak i przesuwanie wrogów. Mają dużo synergii pomiędzy sobą – krasnale wspierają krasnale, a elfy pomagają elfom. Dzięki specjalnym Artefaktom nazywanym Pułapkami, są w stanie zagrywać zakryte karty, czym mogą wprowadzić przeciwnika w konsternację. Lubią także wzmacniać sojuszników w ręku, zanim oni wejdą w ferwor walki.

Frakcja spodoba się graczom, którzy:

  • Chcą zadawać dużo obrażeń wrogim jednostkom,
  • Sympatyzują z nieludźmi,
  • Lubią atakować z zaskoczenia.

Skellige

Niepokorny wyspiarski lud Skellige cechuje się walecznością. W ich szeregach znajdziesz wielu dzielnych Wojowników, gotowych stanąć do bitwy o chwałę Skellige. Ich zdolności regeneracyjne pozwalają im na uzdrawianie się i wskrzeszanie (zagrywanie z cmentarza) poległych, a ich krzepa pozwala im na dobieranie, odrzucanie i przenoszenie kart z talii na cmentarz, dzięki czemu uzyskują dużą przewagę nad wrogiem. Ich niestłumiony gniew wyzwala w nich Żądzę Krwi, która aktywuje się, gdy dana ilość wrogów jest zraniona (ich siła jest czerwona, poniżej bazowej). W lasach Skellige grasują też krwiożercze Bestie, przez co nigdy nie można czuć się bezpiecznie, zaś na wodach grasują żądni łupów Korsarze na swych Okrętach. 

Frakcja spodoba się graczom, którzy:

  • Uwielbiają szybko dobierać karty i otrzymywać dostęp do kluczowych kart,
  • Są zainteresowani interakcjami ze swoim cmentarzem,
  • Chcą osłabiać wrogów, realizując dzięki temu swoją strategię.

Jak szybko zdobywać Punkty Nagród?

Punkty Nagród są kluczowe przy starcie Waszej przygody z Gwintem. Pozwolą ci wzbogacić swoje zasoby (każdy wydany punkt na jakimś drzewku daje Wam skrawki, złoto lub pył) i odblokować dowódców frakcyjnych bez konieczności wydawania skrawków. Pytanie tylko, jak w miarę szybko zdobywać te punkty? Głównym źródłem PN są kontrakty – im cięższe do wykonania, tym więcej punktów dostaniesz.

Niektóre kontrakty są bardzo proste do wykonania – polecam dodać je do śledzonych i odblokowywać, aby stopniowo wykonywać coraz trudniejsze z nich. Dzięki temu zmaksymalizujesz przychody punktów. Jeśli jakieś zadanie jest dla ciebie zbyt trudne do wykonania na potyczce czy rankedzie, możesz poprosić kolegę o pomoc w rozgrywce z przyjacielem, abyście oboje odblokowali ciężkie kontrakty.

Na koniec sezonu dostaniesz też Punkty Nagród w zależności od zdobytej rangi. Tutaj możesz zobaczyć, iloma punktami zostaniesz nagrodzony za zdobycie danej rangi.

Skuteczne wydawanie Punktów Nagród

Księga Nagród zawiera wiele fajowych specjałów do odblokowania, ale dla początkującego najważniejszy będzie jak największy profit z każdego wydanego Punktu Nagród. Dlatego zalecam całkowite zignorowanie elementów kosmetycznych (tj. karty premium i skórki dowódców). Skup się na uzupełnianiu drzewka twojej ulubionej frakcji i zorientuj się, jak możliwie najmniejszym kosztem odblokować karty interesujących cię dowódców – beczki frakcyjne i dodatkowe zasoby przydadzą się na później, chyba, że odblokowałeś już wszystkich dowódców, których chciałeś. Drzewka herosów i Roku Dzika polecam całkowicie odpuścić – zawierają tylko ww. elementy kosmetyczne i ciekawostki z lore wiedźmina, nic poza tym.

Przykład:


Wskazówki do gry i rozwijania swojego konta

Konto

  • Najlepiej dążyć do zbudowania jednego silnego decku niż kilku budżetowych. Wymaga to sporej ilości skrawków i szczęścia przy otwieraniu beczek, ale nie powinno zająć Wam wieczności,
  • Przy otwieraniu beczek możecie się sugerować naszymi poradnikami dot. craftingu z Zestawu Podstawowego – odpowiednio dla kart legendarnych i epickich,
  • Arena to najlepsze miejsce do bogacenia kolekcji obok wykonywania questów dziennych i wydawania punktów w Księdze Nagród. Nie warto jednak wchodzić w ten tryb od razu – lepiej na spokojnie pograć kilka dni, poznać karty i prawa rządzące Gwintem,
  • Absolutnie nie warto niszczyć kart innych niż nadmiarowe, ani – broń Lebiodo! – całych frakcji, aby zbudować jeden deck. Później możecie tego gorzko pożałować!
  • Na początku twojej przygody najlepiej niczego nie tworzyć, tylko spokojnie zapoznać się z kręgosłupem gry, grając taliami startowymi,
  • Otwieranie beczek bez znajomości kart w grze jest zazwyczaj złym pomysłem, bo nie wiesz, jakie karty z niej wybrać,
  • Czasami CDPR wprowadza do gry specjalne wydarzenia jak np. Pojedynki Frakcji, które dodają do gry specjalną serię zadań, za które zostaniesz sowicie nagrodzony beczkami frakcyjnymi (w zależności od tego, za jaką frakcją się opowiesz),
  • Drugim podobnym wydarzeniem jest Weekend beczek premium – w czasie tego eventu, ze wszystkich beczek wypadają gwarantowane karty premium.

Rozgrywka

  • Strata dwóch kart do przeciwnika najpewniej skończy się twoją porażką – musisz stale pilnować i analizować sytuację w rundzie pierwszej, aby nie tracić kart względem oponenta na ostatnią rundę,
  • W Gwincie istnieje tak zwana „strefa bezpieczeństwa”. Jeśli jej nie przekroczysz, to na pewno nie stracisz CA na rzecz przeciwnika. Jej granica jest wyznaczana przez ilość kart w twojej ręce – jeśli spasujesz mając 4 karty w R1, wygrasz ją i zrobisz drypass w R2, na R3 będziesz miał do dyspozycji 10 kart itd. Warto ją przekraczać tylko w wymagających tego pojedynkach (np. na talie z dużymi finisherami z którymi nie mamy szans na równych kartach, a ich wymuszenie sprawi, że nasze karty na ostatnią rundę będą lepsze, a rywal straci swoje największe działa),
  • Przewaga Taktyczna to nie tylko zwykły buff za 5, ale też bardzo przydatna przewaga dla ciebie. Możesz dzięki niemu wzmocnić np. engine z potężnym efektem (dajmy na to Imleritha), którego oponent będzie musiał zablokować, albo męczyć się z nim przez całą rundę. Zbuffowanie naszej jednostki pasywnej to najlepsza metoda na wyciągniecie z Przewagi Taktycznej jak największej wartości,
  • Na najniższych rangach musisz być przygotowany na spotykanie absolutnie niestworzonych talii – bądź gotowy na wszystko!
  • Posiadanie ostatniego słowa (ostatniego zagrania) w ostatniej rundzie czasami bywa kluczowe w meczu, ponieważ będziesz mógł np. zareagować na finishera przeciwnika lub zneutralizować jego plan na zwycięstwo,
  • Najważniejsza rzecz, o której gracze zapominają – czytaj opisy kart! Niektóre jednostki zadziałają zagrane tylko na konkretnej linii, bądź mają Zasięg, więc zagrywając kreaturę na złą linię możesz stracić cenne punkty,
  • Nie podejmuj pochopnych decyzji – czas to zasób, z którego musisz korzystać jak najwydajniej,
  • Sprawdzaj swoją talię i cmentarz przed mulliganem między rundami, jeśli nie jesteś pewien, czy masz jeszcze karty, po które warto kopać wymieniając inne z ręki,
  • Mulliganując karty bierz pod uwagę, jakich kart potrzebujesz na daną talię i do realizacji swoich bazowych założeń.

W tej części EWG dowiedziałeś się:

  • Jak rozpocząć swoją przygodę z Gwintem!
  • Jak rozwijać swoją kolekcję i zasoby!
  • Jakie funkcje ma interfejs Gwinta!
  • Czym charakteryzują się frakcje w grze!
  • Jak uzupełniać Księgę Nagród i zdobywać do niej punkty!
  • Jakich błędów nie popełniać!
  • Kilku cennych wskazówek na start!

To tyle w tej części Encyklopedii Wiedzy Gwinta – zapraszamy do śledzenia naszej strony, by wypatrywać nowych artykułów!


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • dziuga

    pamiętajcie „nowi” o pakach startowych i tym, że gwint jest grą darmową.

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...