Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Midrange Human Calveit – poradnik do gry | Nilfgaardzka aktualizacja

Midrange Human Calveit – poradnik do gry | Nilfgaardzka aktualizacja

Witaj na stronie poradnika do gry Midrange Human Calveitem! W tym artykule znajdziesz szczegółowy, przejrzysty poradnik jak grać taliami Midrange Human Calveita. Omówiona zostanie istota archetypu, kluczowe karty oraz strategia mulliganowania i grania!


Wprowadzenie

Nilfgaardzka aktualizacja była swego rodzaju kołem ratunkowym dla tonącego w przeciętności Nilfgaardu. Wprowadziła szereg reworków w kartach Cesarstwa, usuwając archetyp pod Ujawnianie (lecz nie wszystkie karty z tą mechaniką zostały zmienione), a zmianę umiejętności dostał Morvran Voorhis, który do tej pory był dowódcą z największą premią do puli werbunku w Nilfgaardzie.

Było więc pewne, że archetyp Midrange Human Nilfgaardu będzie musiał przejść zmiany. I tak to Jan Calveit stał się nowym dowódcą dla tego archetypu, chociaż według wielu graczy to Anna Henrietta lepiej się w tej roli spisuje. Ten poradnik będzie dotyczył wersji na Calveicie. Midrange Human Calveit to deck, który jest niczym innym jak talią grającą karty z dużym value, aczkolwiek akurat wersja Human ciutkę bardziej bazuje na synergiach pomiędzy kartami za sprawą Dopplerów, które wzmacniają się o 1 za każdą jednostkę z głównej kategorii w naszej ręce. Bardzo często mamy więc do dyspozycji zagranie za 8 do 10 punktów, które kosztuje jedynie 6 prowizji.

Jan Calveit to nie tylko lider grany dla werbunku, ale też mocne zagranie dodatkowej karty, które prawie zawsze da więcej niż słabowite 6 punktów z Morvrana Voorhisa. Można więc uznać, że archetyp wiele nie stracił na reworku Morvrana, a nawet zyskał.


Standardowa lista Midrange Human Calveita

Autor talii: Beletrysta

R E K L A M A

Import talii – KLIK!

Alternatywna lista Midrange Human Calveita

Autor talii:  velen_rendlich

Import talii – KLIK!

Znajdź więcej talii Midrange Human Calveita w naszym katalogu talii!


Karty

  • Jan Calveit – służy do dogrania jakiejś karty z naszej talii. Jeśli dobrze się odchudzimy lub użyjemy Albricha, to mamy naprawdę duże szanse na wyciągnięcie najlepszych kart, jakie nam zostały w talii.
  • Płotka– dobry cel dla Vivienne do wzmocnienia, odchudza talię i daje dodatkowe punkty, gdy wtasowana Assirą.
  • Sweers – chyba najlepsza karta zmieniona w Nilfgaardzkiej aktualizacji. Może dać świetne value, kradnąc wrogi engine we wczesnej fazie rundy, dzięki czemu możemy wyciągnąć jakieś punkty z przejętej jednostki.
  • Leo Bonhart – klasyczny niszczyciel dużych jednostek, które możemy ustawić np. Nilfgaardzkimi Rycerzami. Stanowi też cel do wzmocnienia z Vivienne.
  • Vivienne de Tabris – karta z Krwawej Klątwy, która zazwyczaj wchodzi za 10 punktów, ale w pewnych okolicznościach może zanotować lepsze value. W razie potrzeby można za jej pomocą obniżyć siłę mocno nabuffowanego wroga z niską prowizją.
  • Shilard Fitz-Oesterlen – prosta karta zmniejszająca siłę najsilniejszej jednostki w ręce rywala do 1 punktu. Przydatna na Potwory i Scoia’tael, ale w moim odczuciu sprawdza się gorzej w tej mecie niż w poprzedniej, kiedy miała większy wpływ na grę.
  • Gregoire z Gorgony – 10 za 9 + Tarcza, świetna synergia z Emisariuszami.
  • Tasak – po nerfie wielu jednostek zadających duże obrażenia, Tasak zaczął często pojawiać się we wszelakich deckach. Jest genialny we wczesnej fazie gry, gdy rywal wzmocni swoją jednostkę za pomocą Przewagi Taktycznej, i choć nie jest Człowiekiem, to obecnie naprawdę warto go grać nawet w tej talii.
  • Kulawy Gerwin – w praktycznie każdym matchupie uzyska się nim 8/9 wartości, przy odrobinie szczęścia zabijając enginy. Dobry nawet po nerfie, szczególnie na Drauga.
  • Artorius Vigo – zagranie trzeciego Dopplera brzmi świetnie, i takie jest w istocie, dlatego też wujek Fringilli to dobra karta do tej talii. W razie potrzeby może też odchudzić nas z Brygad Impery czy przywołać Konnicę Alby do zablokowania jednostki.
  • Assire var Anahid – 9 za 8 z Płotką, bardzo przydatna pod Vivienne w R3 – dobra karta.
  • Vreemde – jest świetny z Niewolniczą Piechotą, a jeśli odchudzimy Imperę za pomocą Artoriusa, to mamy aż 3 jednostki do wzmocnienia.
  • Albrich – ustawia jednostkę pod Calveita, bardzo wolna karta, głównie należy ją stosować po wygranej R2 po wygraniu R1 lub drypassie rywala w R2.
  • Peter Gwynlew – staple Nilfgaardu, świetna szóstka, wyratuje niejeden matchup z Potworami czy KP.
  • Niewolnicza Piechota – po prostu dobra karta na własnych warunkach, która wchodzi za 7/8 a nawet 9 punktów. Ma małą synergię z Artoriusem, może usunąć Krwawienie z sojusznika poprzez jego transformację.
  • Brygada Impera – odchudza naszą talię, cel pod Vreemdiego.
  • Doppler – gwiazdy naszej talii, w długich rundach wchodzą za 8/9/10 punktów, to dla nich gramy jednostki z kategorią Człowiek.
  • Nilfgaardzki Rycerz – 6 za 5, gdy po wrogiej stronie nie ma jednostek, w innym przypadku 4 za 5, ale za to mogą ustawić nam dobrego Petera czy Leo.
  • Konnica Dywizji Alba – klasyczny blok na enginy czy inne jednostki wroga.
  • Emisariusz – 5 za 5, ustawiają nam Gregoira, trochę słabe w mirrorach, bo dają wrogowi cel pod Piechotę.
  • Pikinierzy Alby – engine, nie jestem ich fanem, ale podobno spisują się nie najgorzej.
  • Infiltrator –  4 za 4 + miesza rywalowi dobory.
  • Sierżant Nauziki – klasyczny engine Nilfgaardu, solidny jako rozpoczęcie, jeśli nie zostanie ruszony to wyciągnie te 7/8 punktów.
  • Nadzorca Niewolników –  4 za 4 lub więcej, jeśli poblokujemy coś Konnicami, removal na słabsze jednostki, bardzo przydatny na Potwory.
  • Nożownik – 5 za 4, tyle.
  • Błędny Rycerz Toussaint – 6 za 4, jeśli wróg ma dużą jednostkę, w innym przypadku 4 za 4.

Mulligan

Szukamy:

  • Niewolniczej Piechoty, Sierżanta Nauziki, Brygady Impera, Nilfgaardzkiego Rycerza (z Leo/Peterem w ręce lub bez Przewagi Taktycznej), Konnicy Dywizcji Alba oraz Nadzorcy Niewolników (na Potwory i talie na enginach), Dopplera, Petera Gwynlewa (na Potwory, Skellige i KP), Vreemdiego (z Niewolniczą Piechotą/Brygadą Impera), Artoriusa Vigo, Gregoire z Gorgony (z Emisariuszem), Tasaka (z Przewagą Taktyczną), Kulawego Gerwina (na Henselta z Draugiem lub Królową Krabopająków), Sweersa.

Wymieniamy:

  • Nadmiarowy egzemplarz Brygady Impera, Płotkę, Assire var Anahid (w rundzie pierwszej), najsłabsze karty w naszej ręce.

Uwagi:

  • Jeśli gracie matchup w którym potrzebujecie tempa a nie macie Przewagi Taktycznej, to warto wywalić Albricha, który jest bardzo wolnym zagraniem.

Styl gry i strategia

Z przewagą taktyczną

W R1 robimy naprawdę duże tempo Dopplerami, więc z TA (Tactical Advantage) powinniśmy bez problemu wypracować supremację w punktacji i bez przeszkód zgarnąć połówkę korony. Bloki i removale pomogą Wam kontrolować wrogie enginy w długiej rundzie. Możemy je bez dyskomfortu wykorzystać, gdyż w R2 i tak będziemy chcieli bleedować talie z enginami, by do R3 wejść z trzema/czterema dobrymi zagraniami oraz aktywnym Calveitem. Jeśli przy odrobinie szczęścia uda się wywalczyć CA, tym lepiej dla nas. Należy uważać na Tasaka i lepiej poczekać ze wzmacnianiem sojusznika te kilka tur, jeśli się go spodziewamy.

Bez przewagi taktycznej

Dopplery, removale oraz niektóre złote karty powinny bardzo nam pomóc w zwycięstwie. Jeśli rywal zrobi kolosalne tempo, to zawsze pozostaje Wam droga ewakuacji z rundy, choć oczywiście grając na talie z enginami R1 trzeba wygrać i basta. Tasak bardzo mocno zaboli przeciwnika, jeśli ten zbyt szybko użyje TA, a już w ogóle znokautuje, jeśli będzie to engine. Bez TA trzeba jednak uważać, by zbytnio nie pozwolić sobie na stratę tempa, ponieważ nie mamy takiego komfortu jak z Przewagą po naszej stronie.

Ogólnie

Wygranie rundy pierwszej za pomocą Dopplerów, brązowych kart i goldów w postaci Gregoira, Artoriusa, Sweersa czy Gerwina to najczęstszy scenariusz przy graniu tym deckiem, ale oczywiście nie wszystkie rozgrywki przebiegają tak samo, więc należy rozsądnie rozporządzać kartami w ręce i – jak ja to powtarzam w każdym poradniku – analizować, analizować, i jeszcze raz analizować talię i rękę przeciwnika, odpowiadać na enginy i samemu inicjować zagrywki. W R1 warto przede wszystkim odchudzić się z Płotki i Brygady Impera, a także pozbyć się brązowych kart, jeśli tylko możemy zagrać je za optymalne value.

R2 od zawsze kojarzy się z największą GWINTOWĄ zagwozdką – bleedować czy nie bleedować, oto jest pytanie! Odpowiedź brzmi: to zależy. Jeśli gracie mirror i macie lepsze karty na krótką rundę, to możecie spróbować wykrwawiać, wyrzucając słabe karty, by rywal pozbył się finisherów. Jest to jednak miecz obosieczny – jeśli stracicie w tej rundzie kartę, to najprawdopodobniej przegracie, iż CA w krótkiej rundzie w matchupie Midrange vs Midrange praktycznie przesądza wynik meczu. Dlatego z mojego doświadczenia w grze tym deckiem najlepiej ograniczyć się do bleedowania talii lepszych w długiej rundzie od naszej lub robić to w przypadku gdy ma się wzorowe rozdanie, dobre topdecki i chce się iść w R2 do końca. W innym scenariuszu drypass by odrobić CA na R3 przy wygranej R1 lub granie do 7 kart w ręce i wywalenie syfu.

Runda trzecia należy do naszych gwiazd – Vivienne de Tabris + Assire w Płotkę za łącznie 19 punktów, Leo Bonharta na dużą jednostkę, Calveita w jakiegoś golda czy ewentualnie Shilarda/Gregoira. Typowy finisz ze strony midrange decku. Na Drauga czy Królową Krabopająków wzorową robotę wykona Kulawy Gerwin.


Wskazówki

Ogólne

  • Emisariuszy najlepiej zagrywać pomiędzy wrogie jednostki, aby blefować, że gra się Miltona w ręce,
  • Przed zagraniem Nadzorców lepiej dograć Konnicę, o ile jest na planszy dobry cel do bloku,
  • Jeśli rywal rzuci na naszego sojusznika Krwawienie to można od razu go przemienić w Piechotę, jeśli po dodaniu tur Krwawienia do jego aktualnej siły wychodzi Wam liczba 1/2 lub mniejsza od zera,
  • Dopplery mogą oberwać resetem lub od Tasaka, więc warto mieć to z tyłu głowy,
  • Zagrywana jednostka przez Artoriusa ma 1 siły, więc to dobry cel do przemiany Piechotą (jeśli to nie Doppler),
  • Albrichem najlepiej ustawić sobie kluczową kartę na dany matchup lub finishera pokroju Vivienne/Gregoira/Leo/Assire,
  • Tasak i Doppler nie mają kategorii Człowiek – pamiętajcie o tym licząc punkty z Dopplera,
  • Artorius Vigo może dać nam nadmiarowego bloka, jeśli mamy Konnicę do wyboru z Create.

Na strategie

Enginy

  • Bleedowanie w R2, wygranie R1, krótka R3.

Midrange/Value

  • Dążenie do uzyskania CA, posiadanie lepszych finisherów od rywala na R3.

Combo

  • Kontra na kombinację lub wybleedowanie elementów comba w R2, wygrywając R1.

Kontrola

  • Obrona CA i krótka R3, nie trzeba koniecznie wygrywać R1 bez Przewagi Taktycznej.

Spell

  • Wygranie R1, doporowadzenie do krótkiej R3 z naszymi finisherami.

Na frakcje

Potwory

  • Należy uważać na bleedowanie w R2, gdyż deck Dużych Potworów może iść na 2-0 i zmusić do krótkiej R3,
  • Kulawy Gerwin może nam z automatu wygrać matchup z Królową Krabopająków na Żagnicy, więc nie wywalajmy go aż do R3,
  • Konnica Alba zablokuje kłopotliwe enginy w postaci Dettlaffa: Wampira Wyższego, Vrana czy Oszluzga,
  • Peter Gwynlew i Leo Bonhart to odpowiedzi na duże i nabuffowane jednostki wroga.

Nilfgaard

  • Gramy wokół Leo Bonharta, Petera Gwynlewa, Zdrady, Anny Henrietty i Shilarda, o ile się da,
  • Emhyr może jeszcze raz użyć silnego Rozmieszczenia, więc trzeba brać to pod uwagę przy rozgrywce.

Królestwa Północy

  • Removale i bloki to najlepsza broń z KP – czasem nie należy jednak wywalać pierwszego-lepszego niszczenia na np. brązowy, mało ważny engine (szczególnie w R3),
  • Kulawy Gerwin to znakomita odpowiedź na Henselta z Draugiem, może wygrać nam ten matchup od ręki,
  • Niewolnicza Piechota może przemienić Sabrinę lub Vernona Roche.

Scoia’tael

  • Nie ma co czekać, jeśli na stole pojawiają się Havekarscy Przemytnicy czy Król Żebraków – trzeba zużyć removal, aby nie dopuścić do nagromadzenia punktów carryover u rywala,
  • Peter Gwynlew to świetna odpowiedź na Sheldona Skaggsa,
  • Uwaga na duży swing z Wielkiego Dębu od przeciwnika,
  • Jeśli macie taką możliwość to warto pozbywać się Krasnoludów, Elfów oraz Driad, by nie dać oponentowi pełnej wartości z Barnaby Beckenbauera.

Skellige

  • Należy trzymać wrogiego Olafa w szachu, by nie dać wrogowi aktywować comba z Knutem Okrutnym (najlepiej za pomocą blokady),
  • W konfrontacji z Eistem trzeba uważać na brak ostatniego słowa w R3 – jest to kluczowe, by rywal nie miał bezpiecznego zagrania Jutty i Zwierciadła Bekkera,
  • Jeśli posiadacie perm-removal na mocno zbuffowanego Kapłana Svalbloda, a obok niego nie ma jednostki z Szałem/leczącej się to nie trzeba się spieszyć z jego usunięciem – zyskujecie w ten sposób dodatkowy punkt co turę,
  • Zagranie Emisariusza pomiędzy Obrońcę Freyi a ranioną jednostkę lub Totem a Bękarta Svalbloda to dobry sposób na zablokowanie ich synergii.

Podsumowanie

Midrange Human Nilfgaard na Calveicie to solidna, ale na pewno nie topowa talia w obecnej mecie. Można nią pograć i przy odpowiednim pilotażu wbijać rangi, ale w mecie istnieje co najmniej kilka lepszych talii, np. Midrange Emhyr pozostając we frakcji Nilfgaardu. Niemniej jednak, jeśli chcecie w końcu odkurzyć Jana Calveita, który nie był grany od „zarania dziejów”, to jak najbardziej warto spróbować tego archetypu!


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
Discord Gwint24

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...