Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Małe Mikołaje – Krasnoludy Scoia’tael | Homecoming 1.02
Scoia'Tael Talie

Małe Mikołaje – Krasnoludy Scoia’tael | Homecoming 1.02

Krasnale Scoia’tael

Już jutro przyjdzie nam zasiąść wraz z rodzinami przy stole wigilijnym i cieszyć się magią Świąt Bożego Narodzenia. W przeddzień tego wydarzenia, w przerwie między przygotowaniami, można jeszcze w Gwinta kilka partyjek pyknąć!

Dziś mam dla Was opis fajnej talii Wiewiórek, którą z powodzeniem można ogrywać na najwyższych rangach, choć średnia wzrostu jednostek w niej występujących, lekko mówiąc, nie powala na kolana. Ale, ale, Krasnoludów lekceważyć w żadnym wypadku nie wolno! Ich dwuręczne topory i twarde jak skała tarcze nadrabiają ich braki w warunkach fizycznych! Nie inaczej jest na karcianym stole – Krasnale dają radę!

Zobacz także: Meta Snapshot #5 od Team Aretuzy wydany! Co tam piszczy w mecie po nerfach?


Wygląd talii & matchupy

 

Matchupy

Źródło: Team Aretuza


Przedstawienie talii

Fundamentem tego decku są oczywiście tytułowe Krasnale, wsparte kartami korelującymi z nimi w myśl synergii (karty wzmacniające jednostki

R E K L A M A

w naszej ręce). Nie ma tu nic skomplikowanego, zresztą, Krasnoludy w Gwincie nigdy nie odznaczały się specjalnie wymyślną strategią.

Wielką siłą tej talii są nie tylko synergie, ale sposobność do generowania punktów carryover (enginy i jednostki wzmacniające karty w ręce, m.in. Król Żebraków, Havekarski Przemytnik, Agitator Scoia’tael, Ithlinne). Dzięki temu do następnych rund, możemy zabrać ze sobą pełną garść dodatkowych punktów. Ponadto, wzmacnianie jednostek przed ich zagraniem pozwoli nam odblokować umiejętności karzełków (takich jak Obrońca Mahakamu, Mahakamski Traper czy Sheldon Skaggs). Nie brakuje nam klasycznych silników w postaci Najemników, Milvy czy Gabora Zigrina. Do całej wesołej gromadki karłów dokooptowano karty silne na własnych warunkach (Duo Jednorożec & Chironex, Dennis Cranmer, Milaen czy Tasak).

Armię „pomocników Mikołaja” swą błyszczącą szablą prowadzi do boju Filavandrel (czy wy też macie wrażenie, że to Brouver powinien mieć jego umiejętność, aby zachować klimat tej talii?). Wzmocnienie wszystkich jednostek w naszej ręce odblokuje zdolności naszych jednostek od razu, bez konieczności czekania na buff od Havekarów czy Agitatorów.


Mulligan

Standardowo

Poszukujemy:

  • Jednostek pasywnych do rozkręcenia się w R1 (Milva, Havekar Przemytnik, Król Żebraków, Krasnolud Najemnik)
  • Mahakamskiego Hufu do odcedzenia się
  • Carryover w postaci Mahakamskiego Trapera
  • Reszty brązowych Krasnoludów (z wyjątkiem Obrońców)
  • Reszty złotych kart (opcjonalnie)
  • Na R3 szukamy Gabora i odrzuconych wcześniej Obrońców Mahakamu

Wymieniamy:

  • Obrońców Mahakamu (nie chcemy ich w R1, bardziej przydadzą się w R3)
  • Nadmiarowy Mahakamski Huf
  • Na R3: pozbywamy się słabych kart pokroju Agitatorów (no chyba, że potrzebujemy ich do aktywacji umiejętności), Harcowników i Trapera

Niestandardowo (w zależności od matchupu)

Na talie z Artefaktami

  • Szukacie Miotaczy Petard
  • Gabor Zigrin zagrany w Odporność jest bardzo dobry w tym matchupie, tak samo jak Milva

Na talie z enginami

  • Dragoni Vrihedd mogą dezaktywować umiejętność pasywną jednostki zmieniając jej położenie, bądź podstawić wrogi engine pod Harcownika
  • Milaen to nie tylko opcja na removal za 4, ale też dobra odpowiedź na otwarcie z Nekkerów (tak, opłaca się ją zagrać za 6, bo Nekkery przez całą rundę zbuffują się do nawet 4-5 punktów, co oznacza, że Milaen w końcowym rozrachunku zrobi 14-16 punktów)
  • Chironex na masywne i niebezpieczne jednostki (np. Nenneke)
  • Zbuffowany Sheldon Skaggs może zabić każdy engine w grze
  • Tasak – fenomenalna odpowiedź na każdy silnik wroga
  • Krasnoludy Najemnicy pomogą Wam kontrolować board przeciwnika

Na talie pod rowstack/swarm

  • Milaen to specjalistka w ubijaniu tokenów
  • Krasnoludy Najemnicy wypingują słabe jednostki, odkładając buff na rząd w czasie

Na talie z dużymi jednostkami

  • Sheldon, Tasak czy Chironex zawsze znajdą tłustą jednostkę do obicia
  • Przez wzgląd na agresywne inklinacje talii Dużych Potworów, warto jednak zatrzymać Obrońców Mahakamu i wcześnie ich zagrać, aby nie dać się przytłoczyć

Na talie kontrolne

  • Miotacz Petard zniszczy Włócznie czy Sihil, a Gabor i Milva z Odpornością będą stanowić ogromny problem dla rywala (większość decków kontrolnych odeszła od Pożogi)

Na mirrory

  • Kluczowe są removale – jeśli masz ich więcej od przeciwnika, to najpewniej utrzymasz większą ilość pasywnych jednostek, a to poprowadzi cię do zwycięstwa

Dodatkowe uwagi:

  • Sam o tym często zapominam, ale lepiej zachować sobie mulligany na R3, jeśli mamy jeszcze jakieś w R2. Warto mulliganować tylko jeśli chcecie bleedować przeciwnika w R2, lub spodziewacie się, że sami będziecie dociskani (a ten deck kategorycznie nie chce bleedować, bo sam opiera się na długiej rundzie!)
  • W R3 nie przedobrzajcie z mulliganami – w decku mogą Wam zostać słabiutkie jednostki jak Agitatorzy czy Harcownicy, więc jeśli w decku macie przykładowo 4 słabe bronzy i 1 golda, to nie warto go szukać, bo najprawdopodobniej tylko stracicie

Strategia gry

Przegrany coinflip (z Przewagą Taktyczną)

Buff za 5 zawsze jest dla nas pomocny, ponieważ umożliwia obronienie jednego z naszych pasywnych sojuszników przed wczesnym removalem. Nie broni to jednak przed blokadą, ale cóż, życie…

Na przegranym coinie musimy się liczyć z długą R1, więc aby odwieść od tego oponenta, warto po prostu szybko ustawić przytłaczające silniki, aby nabić trochę punktów na jednostkach w ręce i nałożyć presję. Zwycięstwo w rundzie otwierającej da nam pewny drypass w R2, co pozwoli na doprowadzenie do najkorzystniejszej dla nas sytuacji przy zniwelowaniu ryzyka straty CA.

Na wszelkie decki oparte na enginach nie powinniśmy mieć sobie równych. Niestety, przeciwko archetypom kontrolnym bywa naprawdę różnie – raz uda się wygrać długą R1 i pozbawić rywala removali na R3, a raz przeciwnik zaskoczy nas perfekcyjnym doborem, bo uśmierci nasze kluczowe jednostki i wygra R1, co oznacza naszą porażkę w meczu (bo rywal nas wyciśnie w R2). Tak samo na tempo decki z dużymi zagraniami – przy wolnym setupie nawet dopałka za 5 nie daje zbytniej pomocy. Zbawienne przy przegranej pierwszej rundzie może okazać się carryover!

Wygrany coinflip (bez Przewagi Taktycznej)

Jesteśmy bardziej odsłonięci, ale to nie jest dla nas duży problem, bo mamy bezpieczną furtkę do odpuszczenia, która otwiera się na oścież, gdy na stole mamy sojusznika z Wytrzymałością. Ogólnie bez większych problemów powinniśmy osiągnąć status quo czyli:

  1. Wygrać R1 na -1/even i dać drypass w R2 (a gdy mamy więcej niż 7 kart powymieniać się najsłabszymi z przeciwnikiem)
  2. Przegrać R1 na +1 z carryover na stole i mieć pewną co najmniej średnio-długą R3.

Standard

Mimo prostoty naszych założeń, nietrudno o popełnianie błędów, które mogą zaważyć na naszym wyniku. Pierwszy z nich? Aktywacja zdolności naszego herosa w R1 – nie warto tego robić! Owszem, aktywujecie sobie umiejki niektórych kart, ale tracicie do maksymalnie 10 dodatkowych punktów na R3! Owe umiejętności możecie aktywować za pomocą Havekarów czy Agitatorów. Użycie herosa w R1 sprawdza się tylko na naprawdę szybkie tempo decki.

Na początek zagrywamy Milvę i Havekarów, a do nich dokładamy Najemników i Króla Żebraków, w międzyczasie (w razie potrzeby) dogrywając jednostki zadające obrażenia, takie jak Tasak czy Harcownik. W międzyczasie trzeba znaleźć moment na odcedzenie się z Hufu, Trapera i dogranie wolnych Agitatorów (tych najlepiej wyrzucić w pierwszych 3-4 zagraniach). Inne decyzje podejmujecie w zależności od sytuacji w meczu – warto dużo przewidywać i grać wokół popularnych kart.

Po ucieczce z R2, na R3 chcemy mieć nasze kosy – Obrońcy są tu fenomenalni, ale nie polecam zagrywać ich od razu jak na hejnał – lepiej odczekać i zagrać na początek mniej ważne enginy (Najemnicy, Havekarzy) lub te Odporne (Gabor, Milva) i pozostałymi removalami pozbyć się kłopotliwych wrogów. Oto cała filozofia! Grę możecie wykończyć masywnym Sheldonem, Dennisem, duetem Jednorożec & Chironex i resztą napakowanych jednostek. Aha, i na początku R3 broń Boże nie zapomnijcie kliknąć na Filavandrela!!! 🙂

Kluczowe zagrania i wskazówki

  • Nie warto pakować wszystkich handbuffów w Sheldona – lepiej wzmocnić enginy, aby dłużej przetrwały na stole
  • Zagranie Dennisa Cranmera na tylny rząd może nam dać więcej punktów, ale zazwyczaj lepiej jest zagrywać Krasnoluda na przód, pomiędzy np. zranionych sojuszników. Unikniecie bolesnej Sabriny czy Rozdarcia, a zyskacie większe bezpieczeństwo dla enginów
  • Gabora „Luiggiego” Zigrina najczęściej zagrywam w Odporność, aniżeli w Wytrzymałość. Jest to spowodowane tym, że często trzymam go na R3 lub po prostu gram na decki kontrolne. Zagranie go na pierwszą linię to według mnie ostateczność, ponieważ za łatwo może zostać zdjęty. Wam też polecam to podejście – obecnie Odporność daje jednostce immunity podobne do tego dla Artefaktów, co jest naprawdę ogromną zaletą
  • Pamiętajcie – nie odcedzicie się z Hufu, jeśli nie macie krasia w rzędzie Bliskiego Starcia…
  • …a Harcownicy mają tylko Zasięg 1, więc mogą nie znaleźć odpowiedniego celu przez lwią część gry!

Matchupy

Duże Stwory – niekorzystny

Mało jest mocnych na ten deck w obecnej chwili. Mogą z łatwością przytłoczyć nas w R1 i wycisnąć (a nawet wygrać 2-0) w R2. Da się z nimi wygrać, ale trzeba mieć wręcz perfekcyjną rękę i grać agresywniej. Trzeba też liczyć na to, że rywal nie miał szczęścia w mulliganie.

Kluczowe karty: Tasak, Sheldon Skaggs, Obrońca Mahakamu, Chironex, Jednorożec, Ithlinne, Mahakamski Traper, Gabor Zigrin

Zemsta – wyrównany

Obie talie mają bardzo dobrą długą R3. Odporny Ge’els może zrobić przeciwnikowi robotę, ale nas to niezbyt interesuje – mamy lepsze i trwalsze enginy. Mimo wszystko, należy zachować odpowiednią rozwagę i utrzymać jednostki pasywne.

Kluczowe karty: Obrońca Mahakamu, Chironex, Jednorożec, Ithlinne, Milva, Król Żebraków, Havekar Przemytnik, Krasnolud Najemnik

Talie kontrolne (Bloodthirst Skellige, Przesuwanie Scoia, Kontrolne Potwory) –  wyrównany

Na kontrolę Skellige czy Scoia powinno być dobrze – możemy łatwo grać wokół Żądzy Krwi, Epidemi, Geralta: Profesjonalisty, Schirru i Regisa, a także ustrzec się dużych swingów z m.in. Dzika Morskiego. Jedyne co może nam przeszkodzić to Sihil, ale na to mamy Miotacza Petard. Dużym problemem może być też odporny Imlerith, ale na niego ja sam nie opracowałem sukcesywnej linii gry.

Kluczowe karty: Chironex, Jednorożec, Ithlinne, Milva, Gabor Zigrin, Miotacz Petard, Havekar Przemytnik, Król Żebraków, Mahakamski Traper, Dennis Cranmer

Talie pod tempo (Bestie Skellige, Wiedźmini) – wyrównany

Bestie Skellige mają relatywnie słaby start, a prawdziwe tempo narzucają w R3, kiedy to buffują swoje Bestie o zawrotne wartości. Wiedźmini rozkręcają się szybciej, ale też z reguły apogeum siły zostawiają na R3. U Krasnali wygląda to podobnie, z tym, że my mamy więcej pasywnych jednostek do setupu, więc możemy przegrać early game z tymi taliami. Nie jest to dużym problemem, ponieważ mamy swoje sztuczki na utrzymanie CA w postaci carryover i dużo buffów w ręce. Trzeba się wystrzegać Egana w blok Obrońców i sztuczek w postaci Kambi, Atrapy na Tresera czy Ciri: Szarży + Letho: Królobójcy. Mnogość removali i efekt kuli śnieżnej od Obrońców Mahakamu wydatnie nam pomogą w ograniu przeciwnika.

Kluczowe karty: Chironex, Jednorożec, Ithlinne, Milva, Gabor Zigrin, Havekar Przemytnik, Król Żebraków, Mahakamski Traper, Dennis Cranmer, Tasak, Milaen, Krasnolud Harcownik, Krasnolud Najemnik

Talie z enginami (Foltest pod Rozkazy i Wzmocnienia, Wojownicy Skellige, Pożerka) – korzystny

Tak jak wyżej wspomniałem, mamy dużo removali na enginy wroga, a zdolność do wzmacniania sojuszników pozwala nam grać wokół m.in. Eycka, Gauntera czy smoków zadających obrażenia. W matchupie z Pożerką i Skellige może boleć brak bloku na Jennika/jednostkę z Zemstą/Cerys/Caldwella, ale nadrabiamy to naszą własną siłą i innymi kartami kontrolnymi.

Kluczowe karty: Chironex, Jednorożec, Ithlinne, Milva, Gabor Zigrin, Havekar Przemytnik, Król Żebraków, Dennis Cranmer, Tasak, Milaen, Krasnolud Harcownik, Krasnolud Najemnik, Sheldon Skaggs


Zamienniki

  • Zaznaczam, że nie polecam zamieniać legend w tej talii! Odgrywają one bardzo ważną rolę i bez nich deck znacznie straci na sile!
  • Za Ithlinne można spróbować Triss: Motyle, ale ona jest gorsza ze względu na losowość. Geralt: Zawodowiec też może się sprawdzić. Z tańszych zamienników to można spróbować Idy Emean, Ciarana, Dorregaraya czy drugiego Dragona Vrihedd. Wtedy powstanie nadmiar w puli punktów werbunku, więc zalecam dostosować talię tak, aby maksymalnie wykorzystywała tę pulę
  • Za Gabora i Jednorożca/Chironexa można spróbować ww. zamienników (prócz Triss i Geralta)
  • Za Milvę jw. + można coś pokombinować z Barclayem i Paulim Dahlbergiem
  • Jeśli chodzi o inne wersje, to niektórzy grają z Zoltanem Chivayem (bardzo zależny od sytuacji na stole), Zewem Puszczy (dużo jednostek z jednej kategorii) i na dwóch Traperów i Dragonów. Wtedy skrócone zostają takie karty jak Milva, Milaen, Miotacz Petard i Dennis Cranmer
  • Z powodu na ważną rolę, jaką odgrywają w tym decku karty legendarne, nie mam do zaproponowania skutecznej wersji budżetowej.

Gameplay


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • Tomasz Golik

    Przetestowałem. Fajna talia 🙂

Discord Gwint24

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...