Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Kiedy karta w Gwincie jest zagrana, a kiedy przywołana?
Poradniki

Kiedy karta w Gwincie jest zagrana, a kiedy przywołana?

Pokrętne nazewnictwo źródłem wielu nieporozumień

Istnieje kilka metod, które przenoszą karty z talii, ręki, bądź cmentarza na stół. Poniżej opisze dla was wszystkie z nich i scharakteryzuje różnice, które między nimi występują.


Po pierwsze, zagrywanie kart

Pierwszym i podstawowym sposobem prowadzenia rozgrywki jest ZAGRYWANIE (ang. „Play”) kart permanentnych z naszej ręki. Jest to po prostu wyrzucenie jednej z wyświetlanych przed nami kart bezpośrednio na stół. Karta permanentna to taka, która istnieje w naszej kolekcji i talii, nie trzeba jej dodatkowo tworzyć, a po zagraniu na stół zostaje na nim do momentu zniszczenia.

Można wyróżnić też karty typu „instant”, które wywołują jeden natychmiastowy zamierzony efekt i nie pozostają na stole, jak na przykład karty specjalne typu Posiłki, Nobilitacja.

Dodatkowym sposobem na ZAGRANIE karty jest jej wskrzeszenie.


Po drugie, stworzenie kart

Drugim sposobem umieszczenia karty na polu bitwy jest jej STWORZENIE (ang. Spawn) i dopiero potem ZAGRANIE. Stworzone karty przyjmują postać tokena, czyli karty która nie występuje w talii ani kolekcji gracza, a jest tylko wytworzona na potrzeby tej konkretnej rozgrywki.

Dla przykładu:

R E K L A M A
  • Neofici tworzeni przez pułapkę
  • Adeptki tworzeni przez Margaritę

Dlaczego różnice są tak istotne w grze?

Doskonałym przykładem takiej karty jest Zdziczały Niedźwiedź. Niedźwiadek, który aktualnie ma doskonałą synergię z talią opartą na Crachu An Craite i Okrzyku Bojowym, ma umiejętność zadawania jednego obrażenia jednostkom ZAGRYWANYM na stół. Na karcie wyraźnie jest napisane, że nie dotyczy to stworzonych jednostek.

Z kolei jednostką, która korzysta z obydwu mechanik jednocześnie jest tylko Duch Lasu, dlatego pominę go w ostatecznym podziale kart.

Tworzy on trzy wilki które zagrywa na stół (więc niedźwiadek ich nie zabija), a jednocześnie stwarza efekt mgły, za pośrednictwem którego zagrywane są z talii Mglaki (one normalnie przyjmują obrażenia).


Wyjątki

Pierwszy wyjątek od reguły wyjaśnię na przykładzie naszego Niedźwiadka. W momencie kiedy na stół ZAGRAMY Rozwścieczonego Berserkera, Misiek raz w niego uderza, czym wywołuje PRZEMIANĘ w Rozwścieczonego Niedźwiedzia.

Rozwścieczony niedźwiedź nie jest jednostką STWORZONĄ, a mimo wszystko nie otrzymuje kolejnego obrażenia, a z końcem tury, lub po zniszczeniu trafia na cmentarz.

Warto tu podkreślić, że wszystkie tokeny mają cechę „Ulotny”, więc po zniszczeniu nie trafiają na cmentarz, jak Niedźwiedź, lecz po prostu są usuwane z gry. Do kart z umiejętnością PRZEMIANY należą również: Regis, Stary Grot, Jajo Harpi, oraz Berserker Maruder (przemiana dopiero na cmentarzu).

Kolejną, tym razem grupą kart, która reaguje inaczej, są zasadzki Scoia’Tael.

Mam tutaj konkretnie na myśli Pułapkę Zapalającą i Trapera Z Dol Blathanna. Zasadzki te odkrywają się po pojawieniu się na stole, odpowiednio po stronie przeciwnika, a w przypadku Trapera w tym samym rzędzie, dowolnej odkrytej jednostki (nie złotej). Obydwie te karty zadają obrażenia zarówno kartom STWORZONYM (tokenom), jak i tym ZAGRANYM.

Również Nithral, oraz Malena reagują swoją umiejętnością zarówno na karty permanentne jak i tokeny, zadając swoje obrażenia jednostkom przeciwnika.

Kolejnym wyjątkiem od reguły jest mechanika PRZENOSZENIA szpiegów używana we frakcji Nilfgaardu. Tutaj mamy do czynienia z faktycznym przemieszczeniem jednostki w obrębie planszy, co nie wiąże się z jej ponownym zagraniem, w związku z tym , żadne efekty nie będą na nią działać.


Zmiany update pozycjonowanie na zagrywanie kart

W najnowszej aktualizacji studio CD Projekt Red, postarało się ujednolicić kwestię, które jednostki są tokenami, a co za tym idzie nie podlegają niektórym mechanikom, a przede wszystkim nie ma opcji ich wskrzeszania.

Karty, w których najbardziej rzuca się w oczy ta zmiana to Krwawy Baron, Yennefer, oraz Zoltan: Trener. Oczywiście najistotniejsza jest zmiana Barona, ponieważ od teraz nie możemy już wskrzeszać Kłobuka za pomocą Shani, czy Nenneke, co znacząco ogranicza nam możliwości powiększania siły swoich jednostek.

Zmienił się też istotnie Havekarski Przemytnik, który teraz rośnie tylko podczas zagrania kart permanentnych, pomijając tokeny i karty złote.

Bardzo cieszy kierunek, w którym idą twórcy gry, dając do zrozumienia, że rozgrywka z każdą kolejną aktualizacją będzie bardziej spójna, przejrzysta i konsekwentna.


Grupy kart

Karty specjalne, które Zagrywają karty na stół

  • Posiłki,
  • Podwójny Krzyż Alzura,
  • Atrapa,
  • Brzask po Przełom,
  • Odnowa (wskrzeszenie i potem zagranie na stół)

Karty specjalne tworzące tokeny

  • Gniazdo Potworów

Karty Jednostek zdolne zagrać wiele dodatkowych jednostek:

  • Wiedźmini,
  • Wiedźmy,
  • Jeźdźcy Dzikiego Gonu,
  • Mglaki (z użyciem mgły),
  • Krabopająki,
  • Straż Królowej,
  • Temerscy Piechurzy,
  • Rębacze z Crinfrid,
  • Ves (przy złoceniu nobilitacją, jest w stanie zagrać trzech Komandosów Niebieskich Pasów),
  • Tarczowniczki Klanu Drummond.

Karty Jednostek Wskrzeszających

  • Kapłanka Frei,
  • Medyk z Vicovaro,
  • Medyk Polowy,
  • Sigrdrifa,
  • Nenneke,
  • Udalryk,
  • Shani.

Karty jednostek zagrywających jedną dodatkową jednostkę

  • Zwiadowca Rębaczy,
  • Emisariusz,
  • Nekker,
  • Komandos z Gór Sinych,
  • Płotka (zagrywa się sama przy zagraniu złotej karty na stół),
  • Król Żebraków,
  • Joachim De Wett,
  • Aelirenn (zagrywa się sama po zagraniu piątego Elfa na stół),
  • Dijkstra,
  • Vilgefortz.

Karty jednostek zagrywające tokeny

  • Harpia,
  • Olbrzymi Krabopająk,
  • Golem,
  • Avangarda Vrihedd,
  • Krowa Czempionka,
  • Margarita Laux – Antille,
  • Żywiołak Ognia,
  • Skjall,
  • Gaunter O’Dimm,
  • Lugos Siny,
  • Caranthir,
  • Kambi,
  • Yennefer,
  • Zoltan Trener,
  • Isengrim,
  • Krwawy Baron,
  • Hjalmar.

Karty jednostek zagrywające karty specjalne

  • Elfi Najemnik,
  • Filippa Eilhart,
  • Aglais.

Bohaterowie frakcyjni zagrywający karty jednostek lub specjalne

  • Eredin (zagrywany tak jak z ręki),
  • Crach an Craite,
  • Król Brann (odrzucając Harcowników i Morkvarga),
  • Morvran Voorhis,
  • Eithne,
  • Brouver Hoog.

Niespójności i niekonsekwencje 

Na pewno należy poprawić opis Isengrima, ponieważ nie występuje w nim słowo ZAGRAJ, w konsekwencji czego Malena nie powinna zadawać obrażeń z każdego Neofity, który w ten sposób pojawia się na stole.

Crach An Craite Tworzy swoich Harcowników, więc na stole są traktowani jak tokeny – Niedźwiedź nie zadaje im dodatkowych obrażeń, ale po zniszczeniu spadają normalnie na cmentarz jak karty permanentne.

Biedna Poczciwa Piechota stwarza swoje kopie, które są traktowane jak tokeny, jednak spadają one normalnie na cmentarz.

Mam nadzieję, że teraz temat stał się odrobinę jaśniejszy! W przypadku pytań, śmiało piszcie w komentarzach!

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja