Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Jakie karty legendarne z zestawu podstawowego są warte stworzenia? Poradnik do craftingu | Hotfix Żelazna Wola
Poradniki

Jakie karty legendarne z zestawu podstawowego są warte stworzenia? Poradnik do craftingu | Hotfix Żelazna Wola

Jakie legendy z zestawu podstawowego warto stworzyć?

Aktualizacja 10.2019

  • Zaktualizowano treść artykułu w zgodzie z aktualną sytuacją w grze.

Po aktualizacjach balansujących i naprawczych można już śmiało i fachowo ocenić postawę poszczególnych kart. W tym poradniku nie będę jednak oceniał każdej karty z osobna, ponieważ wiem, że nie mielibyście ochoty czytać „kobyły”. Skupię się na kartach, które naprawdę warto posiadać w kolekcji.

Tak jak przeczytaliście w tytule, poradnik pomoże Wam w rozwiązaniu dylematów w związku z tworzeniem kart legendarnych – karty rzadkie i zwykłe zostawiamy, ponieważ wydanie 30 czy 80 skrawków w żadnym stopniu nie jest tak trudne, jak wydanie 800 skrawków, i to na jedną kartę!

Karty podzieliłem na dwie kategorie – karty, które można stworzyć na pewno, ponieważ będą grać zawsze, dopóki nie zostaną zmienione lub deck z nimi nie zostanie osłabiony (Najlepsze do stworzenia) i karty, które można stworzyć do gry jakimś deckiem i na przyszłość (Warte stworzenia).

Zapraszam też do zapoznania się z poradnikiem pomocnym przy inwestycji skrawków w karty z Wojny Krwi, a także z poradnikiem dla kart epickich z klasycznego zestawu Gwinta!

Zanim przejdziemy do kart, przedstawię jeszcze wskazówki, którymi powinniście kierować się przy craftingu kart:

  • Uniwersalność – do ilu talii będzie pasować dana karta, czy jej zdolności są uniwersalne
  • Ważność – czy istnieją tańsze, ale nieco słabsze/porównywalne zamienniki bądź alternatywne buildy decku, do którego craftujemy kartę i czy dana karta jest niezbędna do działania danej talii/ile bez niej traci
  • Długoterminowość w formacie – kiedy karta wyrotuje (na razie nie dotyczy Gwinta)
  • Metagame – jak karta i talia z tą kartą spisuje się na twoim poziomie rankingowym

Poradnik będzie stale aktualizowany!

R E K L A M A

Najlepsze do stworzenia

Dekret Królewski – w związku ze znacznym ograniczeniem tutoringu, takie karty jak Dekret Królewski są na wagę złota. Umożliwiają otwarcie furtki dla pewniejszego znajdywania kluczowych kart i odchudzają naszą talię. Dekret jest obecnie wykorzystywany w KP (pod Niebieskie Pasy) oraz Syndykacie.

Przygody Sklepa – karta jedyna w swoim rodzaju, rdzeń talii opartych na niej samej. Potężna i wielozadaniowa karta z metką RNG. Jeśli więc chcecie coś z nim pokombinować, to jak najbardziej polecam, bo daje sporo frajdy i ma potencjał na przyszłość. Wydaje się, że jeszcze zagości w mecie – talie na Shupie zawsze będą co najmniej grywalne. Obecnie Sklep pod Manewr Okrążający w KP jest dość dobry.

Warte stworzenia

Lambert: Fechmistrz – stosowany jako tech na Swarm Insektoidów w różnych metach, całkiem solidna i pożyteczna karta.

Zoltan: Szelma – opcja do talii pod Rój Krabopająków na wzmocnienie obszarowe, grany w różnych wariacjach tej talii, ale raczej opcja mało popularna.

Kaganiec Vigo – w taliach ze Zniewoleniem czy innych deckach (Midrange czy Kontrolnych) znajduje swoje miejsce. Może nie tylko wyłączyć engine wroga, ale też go przejąć, co daje fajny swing w rundzie. Po odebraniu jej kategorii Taktyka stosowany znacznie rzadziej.

Jaskier: Poeta – grany w talii pod Rój Krabopająków jako opcja na tempo. Archetyp ten ma jednak tyle różnych wersji, że Jaskier jest absolutnie kartą do zastąpienia, oraz poza tym nie pojawia się nigdzie indziej.

Sirocco z Korath – stosowana jako perm removal w różnych taliach lub jako kontrę na duże jednostki. Nie pełni ona jednak kluczowej roli w żadnej ze strategii, ot solidna karta.

Avallac’h – po reworku jest świetną kartą. Niedawno zaczął pojawiać się w taliach Królestw Północy czy Nilfgaardu, gdyż tworzona przez niego pogoda skutecznie ustawia pod removal wrogie silniki lub niszczy tokeny.

Geralt: Yrden – karta, która w odpowiedniej mecie potrafi w pojedynkę wygrać nam grę. Stosowany gdy talie pod wzmocnienia są na topie, ale nawet wtedy to bardzo niszowy tech.

Geralt: Zawodowiec – jednostki z przyłączonym hard-removalem zawsze mają potencjał. Nie inaczej jest z Zawodowcem. Idealny do decków z silnikami zadającymi obrażenia, bo w łatwy sposób można ustawić dużą jednostkę pod jego efekt. Stracił swoją pozycję w związku ze zmianami w mecie i forsowaniem Geralta z Rivii jako uniwersalniejszej i tańszej opcji na zniszczenie dużej kreatury rywala. Nadal to jednak bardzo dobra karta i jeszcze pogra w niejednym decku.

Triss: Telekineza – grana w taliach głównie pod swarm wraz z Kościanym Talizmanem pod wzmocnienie obszarowe tokenów. Przydatna także z Rozdarciem czy Czarcią Purchawką w niesławnej talii Trującego Nilfgaardu aka Poseidon. Grana także w taliach Syndykatu z Fisstechem czy Skellige pod Mardroeme. Niewiele jej obecnie brakuje to rubryki Najlepszych do stworzenia.

Uzdrowienie – grane od czasu do czasu w różnych taliach pod abuse jakiejś silnej złotej jednostki, głównie w combo deckach.

Avallac’h: Wiedzący – tutor dla artefaktów, czasem stosowany z konieczności, jeśli jakiś archetyp potrzebuje mieć dostęp do konkretnego artefaktu.

Yennefer: Wróżba – kluczowy element w Hyperthin Nilfgaardzie, gdyż zawsze odkrywamy nią silną jednostkę z naszej talii po odchudzeniu się. Jeśli chcecie grać tą talią to musicie ją posiadać.

Yennefer z Vengerbergu – karta stosowana w niektórych wersjach Swarmu Insektoidów jako swing z tokenami rozlanymi po naszej stronie planszy.

Regis – przed nerfem podstawa talii kontrolnych i jedna z najlepszych kart w grze. Po nerfie (niewielkim zwiększeniu kosztu werbunku) już się go tak często nie widzi (głównie z powodu podwyżek kosztu werbunku innych kart do talii kontrolnych). Ma potencjał, ale gra obecnie głównie w memme deckach.


Najlepsze do stworzenia

Kejran – podstawowa karta do Zemsty i Insektoidów. Może aktywować trzy Zemsty na raz i mocno zmienić nasza sytuację w meczu.

Miruna – jednostka z jedną z najlepszych umiejętności Zemsty w grze. Kluczowa karta w każdej talii pod Cień Kostuchy czy synergie z jednostkami pochłaniającymi.

Stary Grot – tak, blank za 12 jest jedną z najlepszych kart do stworzenia! Podstawa talii pod Duże Potwory i Pokrzepienia.

Naglfar – karta specjalna stabilizujący talię. Pozwala zagrać golda i ustawić sobie dobór innego w następnej rundzie. Przydatna karta, która będzie się przewijać w różnych taliach Potworów przez jeszcze długi czas.

Caranthir Ar-Feiniel – karta wysoce kombogenna. Dobrze działa z Jennikiem, Imlerithem, Kejranem czy Ge’elsem. Warta stworzenia głównie do Zemsty, gdyż umożliwia na utworzenie dodatkowego egzemplarza kreatury z silną zdolnością Zemsty.

Warte stworzenia

Szepciucha: Trybut – tutor dla frakcji Potworów. Gra obecnie tylko w talii pod Swarm Insektoidów i Rój Krabopająków, by wyciągnąć przydatną kartę Organiczną (np. Szepczące Wzgórze lub Pasożyta).

Szepczące Wzgórze – aktywuje Zemstę i ponownie zagrywa egzemplarz sojuszniczej jednostki. Przydatna w talii pod Cień Kostuchy, ale stosowana dość rzadko.

Prządka: Inkantacja – niedawno zaczęła grać w taliach z Yghernem jako opcja na dobranie karty oraz zabezpieczenie 13 punktów bez konieczności ryzykowania z zagrania wija. Nie jest to jednak karta mocno popularna, a tylko jedna z dostępnych opcji.


Najlepsze do stworzenia

Magiczny Wstrząs – tall-removal, który kradnie jednostkę z pola bitwy i umieszcza ją w naszym decku. Bardzo mocna karta w talii pod Zniewolenie z Asymilacją, umożliwia nie tylko usunięcie kłopotliwej jednostki, ale też wykorzystanie jej przeciwko wrogowi, aktywując Asymilacje mimochodem.

Stefan Skellen – stosowana w talii Nilfgaardu pod Zniewolenie, głównie do zagrania podwójnego Testu Lojalności lub Narady Wojennej. Mocna karta, ale tylko gdy rywal nie ma na nią odpowiedzi lub gdy po naszej stronie jest Obrońca.

Menno Coehoorn – gra jako wyciągacz karty Taktyki z talii w strategiach pod Zniewolenie lub Hyperthin. Daje fajne możliwości odchudzenia się, szczególnie z Dekretem czy Rozkazem Wymarszu.

Test Lojalności – karta okazuje się dobra w deckach pod Zniewolenie i karty Taktyki z domieszką Asymilacji. Uruchamia rzeczoną umiejętność oraz potrafi zrollować bardzo mocną kartę z talii przeciwnika.

Warte stworzenia

Tibor EggebrachtTibor znowu zaczął być grywalny. Wszystko dzięki archetypowi Hyperthin, który chętnie korzysta z usług Eggebrachta. Bardzo silna karta, szczególnie w parze z Vilgefortzem. W tym sezonie Hyperthin jednak nieoczekiwanie znikł z mety i nie wiadomo kiedy powróci.

Vilgefortz – fenomenalna karta z OBT powraca w wielkim stylu! W archetypie Hyperthin jest kluczową kartą, dzięki której możemy przyzwać duże jednostki, takie jak Tibor czy Cesarski Golem. W razie czego może posłużyć jako palenie na dużą wrogą jednostkę. W tym sezonie Hyperthin jednak nieoczekiwanie znikł z mety i nie wiadomo kiedy powróci.

Xarthisius – przez długi czas był martwy po usunięciu Ujawniania z Nilfgaardu, lecz dzięki talii Hyperthin, podobnie jak Vilgefortz oraz Tibor, zyskał drugie życie. Odkrycie dużej jednostki po odchudzeniu się z reszty kart oraz wzmocnienie się o jej siłę to jedno z najlepszych zagrań, jakie Hyperthin oferuje, więc po prostu trzeba go mieć, podobnie jak ww. karty. W tym sezonie Hyperthin jednak nieoczekiwanie znikł z mety i nie wiadomo kiedy powróci.

Leo BonhartLeo Bonhart jest legendą, którą można bez wahania scraftować, gdyż jest uniwersalny i całkiem dobry. Jego problemem jest spadek popularności archetypów Midrange, gdyż Hyperthin oraz Kontrola bardzo rzadko z niego korzystają na rzecz innych kart. Stosowany obecnie jako karta zamienna dla Control Nilfgaardu pod Zniewolenie.

Letho z Gulety – po reworku to świetna karta, która czerpie maksymalnie z grywalności Egana oraz Serrita. 9 za 8 + blok na wrogiej jednostce to wystarczające argumenty, aby Letho grać, lecz obecnie rzadziej się go stosuje z uwagi na spadek popularności Serrita oraz Egana.

Letho: Królobójca – karta stosowana tylko w chciwej liście Control Nilfgaardu ze Zniewoleniem pod skopiowanie Damiena de la Tour, Stefana Skellena lub Glynnis aep Loernach. Fajna karta z unikalną zdolnością.


Najlepsze do stworzenia

Krwawy Baron – po reworku jest jedną z najsilniejszych kart Nordlingów. Sam w sobie jest pointslamem, a aktywacja jego umiejętności może dać nam jeszcze więcej punktów na archetypy wzmacniające swoje jednostki. Obecnie stosowany i w Combo Niebieskich Pasach, i w niektórych listach Silników i Ładunków.

Draug – wymaga solidnej ilości ludzkich jednostek w jednym rzędzie, ale gdy go mamy, to zmiatamy przeciwnika z powierzchni ziemi. Draug jest kosztowny, ale zdecydowanie opłaca się go grać w deckach z Natchnionym Zapałem i Niebieskimi Pasami ponieważ przemiana 2/3 ludzkich jednostek w Kaedweńskie Upiory to już ogromny swing.

Falibor – mocne zagranie w różnych taliach Królestw Północy, bardzo dobry na talie z małymi enginami, które może zmieść ze stołu. Obecnie stosowany i w Combo Niebieskich Pasach, i w niektórych listach Silników i Ładunków.

Roche: Bezlitosny – daje dodatkowego Niebieskiego Pasa. Wzmacnia to carryover, gdyż Komandosów wtasowujemy z cmentarza do talii za pomocą Pavetty, a to daje nam większą siłę na rundę trzecią oraz dodatkowe body do przemiany dla Drauga. Wyśmienita karta, staple dla talii pod Niebieskie Pasy.

Vernon Roche – gra razem z Ostrzem Hen Gaith, dobra karta do ustawienia enginów i odchudzenia talii. Jedna z głównych kart Silników i Ładunków pod Manewr Okrążający.

Seltkirk – chyba najlepszy removal dla Królestw Północy, choć Królewicz Anseis wydaje się nieco bardziej elastyczny. Integralna część wszystkich metowych talii na Natchnionym Zapale.

Warte stworzenia

Keira Metz – silna karta, która zamienia jednostki z sensowną siłą bazową w enginy, które dają nam garść punktów co turę, aż nie skończą się ich tury witalności. Obecnie grana rzadko, ze względu na popularyzację kart z Oczyszczeniem.

Priscilla – flex karta, stosowana czasami w chciwszych wersjach Silników i Ładunków.

Wściekły Kiyan – grany w taliach Midrange KP jako opcja na duży removal. Całkiem solidna karta w tej talii, warto ją posiadać.


Najlepsze do stworzenia

Zoltan Chivay – tall-removal w talii pod Swarm Krasnali, wyśmienita karta, ale pasuje tylko do tego archetypu i jest w nim niemalże kluczowa, gdyż umożliwia na zniszczenie naprawdę sporych kreatur ze względu na tokeny Awanturników.

Zew LasuDekret Królewski, tylko nieco mocniejszy. Genialna karta do większości talii Scoia’tael (a szczególnie pod Harmonię), zdecydowanie najlepsza do stworzenia w pierwszej kolejności, szczególnie pod Fauve czy Tajemne Echo.

Warte stworzenia

Milva – silny, nietykalny engine. Gra w talii Harmonii, która jest obecnie na topie. Daje niezłe value w długiej rundzie, szczególnie tej pierwszej i jest bezpiecznym zagraniem otwierającym. „Ciotka” jest zdecydowanie warta stworzenia dla graczy Wiewiórek, lecz ostatnimi czasu stosowana jest rzadziej.


Najlepsze do stworzenia

Hjalmar an Craite – świetna karta w kombinacji z Juttą lub zwykłym Weteranem Tuirseach. Duży removal zawsze znajdzie cel, obecnie grany w talii pod Nowe Siły. Raczej podstawa wszystkich talii Skellige.

Olaf – solidna karta do decków pod ranienie sojuszników, bardzo fajnie współgra z Himem i jest dobrym proaktywnym playem. Zyskał świetnego partnera w Knucie Okrutnym, który wydaje się lepszy od Hima i daje dobre value. Obecnie bardzo popularny w talii pod Nowe Siły, czyli po prostu Selfwound.

Myszowór – tutor pod karty Alchemii, których nieco przybyło z aktualizacją 3.2. Jest grany w taliach pod Nowe Siły i wyciągnięcie Odnowy bądź grzybków Mardroeme, by użyć ich na Opancerzonym Drakkarze. Daje to bardzo dobrą wartość.

Warte stworzenia

Ulfhedinn – to jedna z tych kart, które ani nie decydują o wyniku gry i nie są przesadnie mocne, ale nie ma też powodu by ich nie grać. Dobry stosunek siły do relatywnie niskiego kosztu werbunku pozwala go wciskać do wszelakich archetypów. Niestety po buffie takich kart jak Gremista oraz Mardroeme oraz dodaniem Rejzy, na slocie werbunku za 7/8 z miejsca zrobił się tłok i na ten moment się z Ulfhedinna nie korzysta.

Hemdall – karta bardzo dobra pod Rębaczy an Craite, lecz to niszowy archetyp, a to z kolei nie jest dużym argumentem za stworzeniem Hemdalla. Być może z czasem pogra w czymś lepszym, zobaczymy.


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...