Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Jakie karty epickie z zestawu podstawowego są warte stworzenia? Poradnik do craftingu | Hotfix Żelazna Wola
Poradniki

Jakie karty epickie z zestawu podstawowego są warte stworzenia? Poradnik do craftingu | Hotfix Żelazna Wola

Jakie epiki z zestawu podstawowego warto stworzyć?

Aktualizacja 10.2019

  • Zaktualizowano treść artykułu w zgodzie z aktualną sytuacją w grze.

Po aktualizacjach balansujących i naprawczych można już śmiało i fachowo ocenić postawę poszczególnych kart. W tym poradniku nie będę jednak oceniał każdej karty z osobna, ponieważ wiem, że nie mielibyście ochoty czytać „kobyły”. Skupię się na kartach, które naprawdę warto posiadać w kolekcji.

Tak jak przeczytaliście w tytule, poradnik pomoże Wam w rozwiązaniu dylematów w związku z tworzeniem kart epickich – karty rzadkie i zwykłe zostawiamy, ponieważ wydanie 30 czy 80 skrawków w żadnym stopniu nie jest tak trudne, jak wydanie 200 skrawków, choć to nadal „grosze” w stosunku do ceny za kartę legendarną.

Karty podzieliłem na dwie kategorie – karty, które można stworzyć na pewno, ponieważ będą grać zawsze, dopóki nie zostaną zmienione lub deck z nimi nie zostanie osłabiony (Najlepsze do stworzenia) i karty, które można stworzyć do gry jakimś deckiem i na przyszłość (Warte stworzenia).

Zapraszam też do zapoznania się z poradnikiem pomocnym przy inwestycji skrawków w karty z Wojny Krwi!

Zanim przejdziemy do kart, przedstawię jeszcze wskazówki, którymi powinniście kierować się przy craftingu kart:

  • Uniwersalność – do ilu talii będzie pasować dana karta, czy jej zdolności są uniwersalne
  • Ważność – czy istnieją tańsze, ale nieco słabsze/porównywalne zamienniki bądź alternatywne buildy decku, do którego craftujemy kartę i czy dana karta jest niezbędna do działania danej talii/ile bez niej traci
  • Długoterminowość w formacie – kiedy karta wyrotuje (na razie nie dotyczy Gwinta)
  • Metagame – jak karta i talia z tą kartą spisuje się na twoim poziomie rankingowym

Poradnik będzie stale aktualizowany!

R E K L A M A

Najlepsze do stworzenia

Carlo Varese – uniwersalny removal, który zawsze będzie w stanie coś ustrzelić + daje jednostkę z 3 siły bazowej. Gra w różnych taliach pod Sklepa, czasem w kontrolnych.

Rozkaz Wymarszu – karta jest kluczem do działania talii Hyperthin w Nilfgaardzie, pozwala się szybko odchudzić z kart, jeśli chcecie grać tą kartą to jest to must-have! Ponadto to dobra karta pod Zniewolenie.

Podwójny Krzyż Alzura – grany w talii Combo Niebieskich Pasów jako tutor pod Pavettę, która wtasowuje wszystkie Pasy z powrotem do naszej talii. Dosyć ważna talia w tym archetypie. Poza tym można też ją grać w Dużych Potworach jako substytut za Naglfara.

Warte stworzenia

Płotka – prosta i silna. Odchudza deck i dodaje tempa. Ostatnio grana rzadko, głównie ze względu na brak wolnych prowizji na nią w metowych taliach.

Jad Mantikory – karta grana tylko w Roju Krabopająków, ale sprawdza się w niej solidnie, więc warto ją stworzyć.

Zatruty Miód – po prostu pewny removal za 6, którego możemy użyć do eliminacji kilku małych, bądź jednej dużej jednostki. Solidna karta ogólnie.

Nekromancja – pożyteczna i solidna karta wskrzeszająca. Sprawdza się w KP na silnikach.

Myrgtabrakke – przydaje się w taliach pod Eycka, aby mieć dodatkowy aktywator, solidna.

Maćko z Lisich Dołów – podstawa talii Żołnierzy Nilfgaardu. Od biedy można go wrzucić jako zamiennik za legendy.

Pożoga – grana w niszowych taliach kontrolnych, bardzo prosta i silna karta, oczywiście w odpowiedniej mecie.

Cyprian Willey – po nerfach takich kart jak Wściekły Ifryt czy Regis: Żądza Krwi, „Sku*wiel Junior” ma co jakiś czas miejsce w jakiejś talii kontrolnej.


Najlepsze do stworzenia

Królewicz Ropuch – removal lub karta pochłaniająca sojusznika np. z Zemstą, którą od razu aktywuje. Bardzo pożyteczna, elastyczna karta do Zemsty lub jako zamiennik do innych talii Potworów.

Goliat – grany w większości mocnych talii Potworów, wyśmienity szczególnie w Dużych Potworach. Silna jednostka z teoretycznie dużą wadą Zemsty, ale się sprawdza.

Mantikora Cesarska – grana w parze z Cieniem Kostuchy w archetypie Zemsty. Jedna z najlepszych kart z Zemstą w grze na ten moment.

Pasożyt – removal albo proaktywne zagranie, grany w Dużych Potworach jak opcja reaktywna lub w Swarmie Insektoidów jako cel pod Szepciuchę: Trybut.

Baba Wodna – engine z Pokrzepieniem + aktywator Zemsty brązowego sojusznika. Tania, pożyteczna karta uzupełniająca deck pod Cień Kostuchy.

Warte stworzenia

Olbrzymi Krabopająk – wykorzystywany tylko w taliach pod Rój Krabopająków oraz Insektoidy, gdzie jest dość pożyteczną jednostką wzmacniającą. Ma bardzo podobny efekt do silniejszej i droższej Królowej Endriag.

Szepciucha, Prządka i Kuchta – podstawowe jednostki frakcji Potworów, ale ostatnio grane bardzo, bardzo rzadko ze względu na lepszą pulę kart oraz brak miejsca.


Najlepsze do stworzenia

Gruba Helga – grana w taliach pod Zniewolenie jako solidny engine. Bardzo fajnie kontroluje pole bitwy i nieskontrowana wykręca naprawdę fajne punkty.

Runa Dażbóg – nie sądziłem, że kiedykolwiek w tego rodzaju artykule polecę frakcyjną Runę do stworzenia, ale tak zaiste jest. Runa Dażbóg sprawdza się w talii pod Asymilację i Zniewolenie jako aktywator i tani zapychacz.

Warte stworzenia

Peter Saar Gwynlew – tania w koszcie werbunku i bardzo przydatna karta jako odpowiedź na archetypy buffujące jednostki.

Assire var Anahid – używana w kombinacji z Płotką (cofa ją do talii, a ta od razu wyskakuje), co daje nam 9 siły za 8 prowizji. Bardzo silna karta, ale nie gra, gdyż talie Midrange oraz Hyperthin odeszły w cień.

Vreemde – jego jedyne sensowne zastosowanie to obszarowy buff na kilka egzemplarzy Niewolniczej Piechoty. Gra w taliach wykorzystujących Piechotę.

Albrich – grany w niszowych archetypach Nilfgaardu czy w Sklepie. Solidna karta, dzięki której możemy dociągnąć ważną dla nas jednostkę.

Vrygheff – zależny od naszego pozycjonowania brązowych sojuszników. Spotykany w różnych archetypach (choć nie ma zbytniej popularności), najczęściej w Żołnierzach.

Joachim de Wett – karta z potencjałem, grana w Szpiegach w których jest z resztą kluczową postacią.


Najlepsze do stworzenia

Vincent Meiss – wykorzystywany z różną częstotliwością, bardzo sytuacyjna jednostka. Czasem wygra nam grę, ale częściej nie wniesie niczego szczególnego.

Hubert Rejk – dobra karta pod talie z ładunkami, solidny engine, który daje naprawdę dużo, jeśli rywal go nie zniszczy, a my mamy ładowarki w postaci Adeptek z Aretuzy czy Priscilli.

Królewna Pavetta – istotna część combo decków z Niebieskimi Pasami, które wtasowuje z powrotem do naszej talii. Dzięki temu możemy zagrać kilku Komandosów pod Drauga.

Sheala de Tancarville – solidna jednostka, fajnie spisuje się w taliach pod Silniki, daje możliwość zniszczenia kłopotliwej jednostki w dwie tury.

Sabrina Glevissig – popularna karta w deckach z Natchnionym Zapałem i Draugiem, gdyż zadaje 2 pkt obrażeń w całym wrogim rzędzie oraz wyśmienicie współgra ze stworzonymi przez Drauga jednostkami.

Warte stworzenia

Poroniec – silny, pasywny engine, który co turę daje nam 1 punkcik. Obecnie wykorzystywany mniej ze względu na lepszą pulę kart.

Talar – idealny do talii pod ładunki, gdyż daje ich aż 3 dla jednego enginu, grany zamiennie w taliach pod Ładunki i Silniki.

Margarita Laux-Antille – frakcyjna karta blokująca, czasem stosowana w zależności od mety.

Ves – solidna karta służąca jako ping i aktywację silnego Rozkazu u naszego sojusznika, którego zagramy turę później.


Najlepsze do stworzenia

Barclay Els – mocna karta do talii na Swarm Krasnoludów, wraz z wprowadzeniem tokenów Awanturników zaczął zyskiwać ogromne wartości punktowe w długiej rundzie z pokaźną ilością Krasnali po naszej stronie. Mocna i dobra karta.

Ciaran – wyśmienity bloker, cóż więcej dodawać? Ostatnio karta często jest grana w taliach pod Krasnale oraz w Harmonii, ale nie widuje się jej we wszystkich listach. Mimo to jest dobra do stworzenia.

Warte stworzenia

Morenn – mocny frakcyjny bloker z możliwością zadania obrażeń. Obecnie nie grana tak często jak wcześniej, ale to w dalszym ciągu fajna karta.

Mahakamski Róg – archetyp Pułapek to mem, ale od czasu do czasu ktoś nim wbija wysokie pozycje na Pro Rank. Zdarza się to jednak niezmiernie rzadko. Róg jest ważny, jeżeli chcecie grać pod Czatowniczą Zasadzkę.

Wilczy Dół – archetyp Pułapek to mem, ale od czasu do czasu ktoś nim wbija wysokie pozycje na Pro Rank. Zdarza się to jednak niezmiernie rzadko. Wilczy Dół jest kluczową Pułapką, jeżeli chcecie grać pod Czatowniczą Zasadzkę.


Najlepsze do stworzenia

Błogosławieństwo – karty wskrzeszające zawsze prędzej czy później miały swój udział w sukcesach różnych talii i Błogosławieństwo nie jest wyjątkiem. Świetnie działa z Juttą czy Weteranem Tuirseach, a po buffie może też wskrzesić Olafa czy inne mocne karty.

Gremista – fajne zagranie proaktywne, spisuje się w różnych matchupach do oczyszczania statusów Trucizny, Nagrody czy Obrońcy. Dobry craft.

Harald Psia Gęba – dobra karta za 9, daje presję, przy dobrych wiatrach po kilku turach wchodzi za 10 + może coś spingować pod removal, genialny w Selfwoundzie, dobre proaktywne zagranie w każdej talii SK.

Jutta Dimun – świetna w różnych taliach Skellige wraz z Błogosławieństwem, wyśmienita z Hjalmarem, dobry craft.

Warte stworzenia

Maligna – grana tylko w talii pod Rębaczy, gdzie spisuje się solidnie ze względu na mały koszt werbunku.

Djenge Frett – bardzo dobry frakcyjny bloker, którego aktywacja jest śmiesznie łatwa. Ponadto ma aż 6 siły. Grany rzadko ze względu na słabość Control Skellige.

Odnowa – karta Alchemii idealna pod Juttę i ogólnie pod archetyp na ranienie sojuszniczych jednostek. Tania karta, najczęściej wyciągana za pomocą Myszowora. Obecnie grana rzadziej.

Skjall – solidny removal na słabsze brązowe enginy + solidna siła = solidna karta!

Morkvarg – paczka kart z umiejętnością odrzucania przeżywa lekki kryzys, więc Mork nie jest już tak popularny jak kiedyś, ale może się to zmienić w każdej chwili, więc należy czekać i obserwować rozwój mety.

Wściekła Szarża – grana w talii pod Żądzę Krwi pod Ojcobójczą Furię, która wdarła się przebojem do mety.


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...