Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Jakie karty epickie z zestawu podstawowego są warte stworzenia? Poradnik do craftingu | Kupcy Ofiru (5.0.1)
Poradniki

Jakie karty epickie z zestawu podstawowego są warte stworzenia? Poradnik do craftingu | Kupcy Ofiru (5.0.1)

Jakie epiki z zestawu podstawowego warto stworzyć?

Aktualizacja 12.2019

  • Zaktualizowano treść artykułu w zgodzie z aktualną sytuacją w grze.

Po aktualizacjach balansujących i naprawczych można już śmiało i fachowo ocenić postawę poszczególnych kart. W tym poradniku nie będę jednak oceniał każdej karty z osobna, ponieważ wiem, że nie mielibyście ochoty czytać „kobyły”. Skupię się na kartach, które naprawdę warto posiadać w kolekcji.

Tak jak przeczytaliście w tytule, poradnik pomoże Wam w rozwiązaniu dylematów w związku z tworzeniem kart epickich – karty rzadkie i zwykłe zostawiamy, ponieważ wydanie 30 czy 80 skrawków w żadnym stopniu nie jest tak trudne, jak wydanie 200 skrawków, choć to nadal „grosze” w stosunku do ceny za kartę legendarną.

Karty podzieliłem na dwie kategorie – karty, które można stworzyć na pewno, ponieważ będą grać zawsze, dopóki nie zostaną zmienione lub deck z nimi nie zostanie osłabiony (Najlepsze do stworzenia) i karty, które można stworzyć do gry jakimś deckiem i na przyszłość (Warte stworzenia).

Zapraszam też do zapoznania się z poradnikiem pomocnym przy inwestycji skrawków w karty z Wojny Krwi!

Zanim przejdziemy do kart, przedstawię jeszcze wskazówki, którymi powinniście kierować się przy craftingu kart:

  • Uniwersalność – do ilu talii będzie pasować dana karta, czy jej zdolności są uniwersalne
  • Ważność – czy istnieją tańsze, ale nieco słabsze/porównywalne zamienniki bądź alternatywne buildy decku, do którego craftujemy kartę i czy dana karta jest niezbędna do działania danej talii/ile bez niej traci
  • Długoterminowość w formacie – kiedy karta wyrotuje (na razie nie dotyczy Gwinta)
  • Metagame – jak karta i talia z tą kartą spisuje się na twoim poziomie rankingowym

Poradnik będzie stale aktualizowany!

R E K L A M A

Najlepsze do stworzenia

Carlo Varese – uniwersalny removal, który zawsze będzie w stanie coś ustrzelić + daje jednostkę z 3 siły bazowej. Gra w różnych taliach pod Sklepa, czasem w kontrolnych. Nie jest to może jakaś niesamowita karta, ale dla nowego gracza może być dobrym zamiennikiem za karty, których nie posiada.

Rozkaz Wymarszu – karta jest kluczem do działania talii Hyperthin w Nilfgaardzie, pozwala się szybko odchudzić z kart, jeśli chcecie grać tą kartą to jest to must-have! Ponadto to dobra karta pod Zniewolenie czy inne talie Nilfgaardu z Artoriusem Vigo.

Podwójny Krzyż Alzura – grany w talii Combo Niebieskich Pasów jako tutor pod Pavettę, która wtasowuje wszystkie Pasy z powrotem do naszej talii. Dosyć ważna talia w tym archetypie. Gra też w Syndykacie. Poza tym można też ją grać w Dużych Potworach jako substytut za Naglfara. 

Warte stworzenia

Płotka – prosta i silna. Odchudza deck i dodaje tempa. Ostatnio grana rzadko, głównie ze względu na brak wolnych prowizji na nią w metowych taliach.

Zatruty Miód – po prostu pewny removal za 6, którego możemy użyć do eliminacji kilku małych, bądź jednej dużej jednostki. Solidna karta ogólnie.

Nekromancja – pożyteczna i solidna karta wskrzeszająca. Sprawdza się w KP na silnikach.

Maćko z Lisich Dołów – podstawa talii Żołnierzy Nilfgaardu. Od biedy można go wrzucić jako zamiennik za legendy.

Pożoga – grana w niszowych taliach kontrolnych, bardzo prosta i silna karta, oczywiście w odpowiedniej mecie.


Najlepsze do stworzenia

Brak kart spełniających kryteria.

Warte stworzenia

Królewicz Ropuch – removal lub karta pochłaniająca sojusznika np. z Zemstą, którą od razu aktywuje. Bardzo pożyteczna, elastyczna karta do Zemsty lub jako zamiennik do innych talii Potworów.

Goliat – grany czasami w Dużych Potworach. Silna jednostka z teoretycznie dużą wadą Zemsty, ale się sprawdza.

Mantikora Cesarska – grana w parze z Cieniem Kostuchy w archetypie Zemsty. Jedna z najlepszych kart z Zemstą w grze na ten moment, choć sam archetyp nie zachwyca.

Pasożyt – removal albo proaktywne zagranie, grany w Dużych Potworach jak opcja reaktywna lub jako cel pod Szepciuchę: Trybut.

Olbrzymi Krabopająk – wykorzystywany tylko w taliach pod Rój Krabopająków oraz Insektoidy, gdzie jest dość pożyteczną jednostką wzmacniającą. Ma bardzo podobny efekt do silniejszej i droższej Królowej Endriag.

Szepciucha, Prządka i Kuchta – podstawowe jednostki frakcji Potworów, ale ostatnio grane bardzo, bardzo rzadko ze względu na lepszą pulę kart oraz brak miejsca.


Najlepsze do stworzenia

Gruba Helga – grana w taliach pod Zniewolenie jako solidny engine. Bardzo fajnie kontroluje pole bitwy i nieskontrowana wykręca naprawdę fajne punkty.

Warte stworzenia

Peter Saar Gwynlew – tania w koszcie werbunku i bardzo przydatna karta jako odpowiedź na archetypy buffujące jednostki.

Cynthia – grana jako proaktywne zagranie, solidny zapychacz i psuje oponentowi topdeck w R2/R3.

Fałszywa Cirilla – solidny zapychacz, removal na Artefakty lub przeniesienie wrogiej jednostki do innego rzędu się przydaje.

Assire var Anahid – używana w kombinacji z Płotką (cofa ją do talii, a ta od razu wyskakuje), co daje nam 9 siły za 8 prowizji. Kiedyś silna karta, ale nie gra, gdyż wierzchowiec Geralta odszedł w zapomnienie.

Vreemde – jego jedyne sensowne zastosowanie to obszarowy buff na kilka egzemplarzy NiewolniczejPiechoty lub Daerlańskich Piechurów. Gra w taliach wykorzystujących Piechotę.

Vrygheff – zależny od naszego pozycjonowania brązowych sojuszników. Spotykany w bardzo niszowym archetypie Żołnierzy.

Joachim de Wett – karta z potencjałem, grana w Szpiegach w których jest z resztą kluczową postacią.


Najlepsze do stworzenia

Vincent Meiss – wykorzystywany z różną częstotliwością, bardzo sytuacyjna jednostka. Czasem wygra nam grę, a czasem wiele nie zdziała. Mimo to jest obecnie grany w każdej talii KP.

Warte stworzenia

Hubert Rejk – dobra karta pod talie z ładunkami, solidny engine, który daje naprawdę dużo, jeśli rywal go nie zniszczy, a my mamy ładowarki w postaci Adeptek z Aretuzy czy Priscilli. Niestety ta talia nie jest obecnie grana.

Królewna Pavetta – istotna część combo decków z Niebieskimi Pasami, które wtasowuje z powrotem do naszej talii. Dzięki temu możemy zagrać kilku Komandosów pod Drauga. Niestety ta talia nie jest obecnie grana.

Sheala de Tancarville – solidna jednostka, fajnie spisuje się w taliach pod Silniki, daje możliwość zniszczenia kłopotliwej jednostki w dwie tury. Niestety ta talia nie jest obecnie grana.

Sabrina Glevissig – popularna karta w deckach z Natchnionym Zapałem i Draugiem, gdyż zadaje 2 pkt obrażeń w całym wrogim rzędzie oraz wyśmienicie współgra ze stworzonymi przez Drauga jednostkami. Niestety ta talia nie jest obecnie grana.

Poroniec – silny, pasywny engine, który co turę daje nam 1 punkcik. Obecnie wykorzystywany mniej ze względu na lepszą pulę kart.

Talar – idealny do talii pod ładunki, gdyż daje ich aż 3 dla jednego enginu, grany zamiennie w taliach pod Ładunki i Silniki.

Margarita Laux-Antille – frakcyjna karta blokująca, czasem stosowana w zależności od mety.

Ves – solidna karta służąca jako ping i aktywację silnego Rozkazu u naszego sojusznika, którego zagramy turę później.


Najlepsze do stworzenia

 

Ciaran – wyśmienity bloker, cóż więcej dodawać? Ostatnio karta często jest grana w taliach pod Elfy oraz w Harmonii. Pewny craft.

Toruviel – solidna jednostka z bardzo użyteczną zdolnością, która nie raz dobije tokeny lub zada fajne obrażenia. Gra w Swarmie Elfów.

Yaevinn – świetna jednostka z podłączonym removalem. Zadaje tyle obrażeń, ile wynosi liczba kontrolowanych jednostek-Elfów. Gra oczywiście w Swarmie Elfów.

Warte stworzenia

Barclay Els – mocna karta do talii na Swarm Krasnoludów, wraz z wprowadzeniem tokenów Awanturników zaczął zyskiwać ogromne wartości punktowe w długiej rundzie z pokaźną ilością Krasnali po naszej stronie. Mocna i dobra karta, ale krasnale obecnie nie grają.

Morenn – mocny frakcyjny bloker z możliwością zadania obrażeń. Obecnie nie grana tak często jak wcześniej, ale to w dalszym ciągu fajna karta.


Najlepsze do stworzenia

Gremista – fajne zagranie proaktywne, spisuje się w różnych matchupach do oczyszczania statusów Trucizny, Nagrody czy Obrońcy. Dobry craft.

Maligna – grana w talii pod Rębaczy, gdzie spisuje się solidnie ze względu na mały koszt werbunku. Przydaje się też w Alchemii pod Gedyneith jako removal i do aktywacji synergii.

Warte stworzenia

Runa Dażbóg – grana jako dodatkowa karta Alchemii w Skellige pod Gedyneith. Solidny wypełniacz, ale w żadnym razie nie jest kluczowa i nie wszystkie listy ją stosują.

Błogosławieństwo – karty wskrzeszające zawsze prędzej czy później miały swój udział w sukcesach różnych talii i Błogosławieństwo nie jest wyjątkiem. Świetnie działa z Juttą czy Weteranem Tuirseach, a po buffie może też wskrzesić Olafa czy inne mocne karty. Niestety obecnie nie gra.

Jutta Dimun – świetna w różnych taliach Skellige wraz z Błogosławieństwem, wyśmienita z Hjalmarem, lecz obecnie nie gra w żadnej czołowej talii.

Harald Psia Gęba – dobra karta za 9, daje presję, przy dobrych wiatrach po kilku turach wchodzi za 10 + może coś spingować pod removal, genialny w Selfwoundzie, dobre proaktywne zagranie w każdej talii SK, choć obecnie nie gra w żadnej konkretnej talii.

Djenge Frett – bardzo dobry frakcyjny bloker, którego aktywacja jest śmiesznie łatwa. Ponadto ma aż 6 siły. Grany rzadko ze względu na słabość Control Skellige.

Skjall – solidny removal na słabsze brązowe enginy + solidna siła = solidna karta. Niestety obecnie nie gra, ale to dobry zamiennik za np. legendy.

Morkvarg – paczka kart z umiejętnością odrzucania przeżyw kryzys, więc Mork nie jest już tak popularny jak kiedyś, ale może się to zmienić w każdej chwili, więc należy czekać i obserwować rozwój mety.

Wściekła Szarża – grana w talii pod Żądzę Krwi pod Ojcobójczą Furię, która wdarła się przebojem do mety, ale na krótko, bo obecnie znowu nie gra.


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja