Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Jakich dowódców warto zdobyć bądź stworzyć? Poradnik do craftingu | Krwawa Klątwa
Poradniki

Jakich dowódców warto zdobyć bądź stworzyć? Poradnik do craftingu | Krwawa Klątwa

Jakich dowódców warto zdobyć?

Dowódcy to kluczowe karty w Gwincie – to wokół nich tworzy się talie i strategie, to oni określają, ile punktów werbunku mamy do dyspozycji przy układaniu decku. Pełnią szalenie istotną rolę, więc jeśli nie cierpicie na nadmiar Punktów Nagród bądź skrawków to wybranie odpowiedniego dowódcy może przysporzyć Wam niemałego bólu głowy. Ten poradnik powinien go uśmierzyć i pomóc Wam rozwiązać dylematy związane z wyborem najlepszych dowódców w Gwincie!

Dowódców podzieliłem na dwie kategorie – dowódcy, których można stworzyć na pewno, ponieważ będą grać zawsze, dopóki nie zostaną zmienieni lub deck z nimi nie zostanie osłabiony (Dowódcy godni zdobycia) i dowódcy, których można stworzyć do gry jakimś deckiem i na przyszłość, lecz nie są czołowymi postaciami na dany moment w mecie (Inni dowódcy).

Poradnik ma za zadanie jedynie nakierować Was na kolejność zdobywania dowódców, a nie na to, których dowódców bezwzględnie stworzyć, a których nie – jeśli macie zasoby, to absolutnie opłaca się zdobyć wszystkie karty dowódców, oczywiście gdy już zaczniecie dysponować solidną kolekcją kart.

Zapraszam też do zapoznania się z poradnikiem pomocnym przy inwestycji skrawków w karty z Wojny Krwi, a także z poradnikiem dla kart epickich z klasycznego zestawu Gwinta!

Zanim przejdziemy do kart, przedstawię jeszcze wskazówki, którymi powinniście kierować się przy zdobywaniu dowódców:

  • Uniwersalność – do ilu talii będzie pasować dany dowódca, czy jego zdolności są uniwersalne
  • Długoterminowość w formacie – kiedy karta wyrotuje (na razie nie dotyczy Gwinta)
  • Metagame – jak dowódca i jego talie spisuje się na twoim poziomie rankingowym.

Poradnik będzie stale aktualizowany!

R E K L A M A

Szukacie talii dla wymienionych w poradniku dowódców? Zerknijcie na naszą bazę talii!


Dowódcy godni zdobycia

Duch Lasu – przewidywania się sprawdziły – Duch Lasu stał się nowym najlepszym dowódcą Potworów w nowej mecie. Przewodzi Dużym Potworom, czyli jednej z najsilniejszych obecnie talii w mecie.

Królowa Krabopająków – od bodaj 2 miesięcy utrzymuje stabilne miejsce w tierliście najlepszych dowódców. Jej bardzo stabilna i agresywna strategia, oparta na tworzeniu i wykorzystywaniu tokenów-krabopająków okazuje się bardzo skuteczna. Jest to jednak bardzo specyficzny dowódca, który reprezentuje tylko jedną formę decku ze względu na mało uniwersalną umiejętność, co bardzo naraża go na zawirowania w grywalności, choć obecnie jest jak najbardziej dobry do gry.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Swarm, Combo Swarm, Pożerka

Inni dowódcy

Dettlaff van der Ereteinniedawno został znerfiony, gdyż jego popularność i siła po prostu wykraczały poza normy po jego dodaniu do GWINTA. Nadal wygląda dosyć solidnie i nie wykluczone, że jeszcze będzie pojawiał się w mecie, ale na ten moment musi zrobić sobie wakacje 🙂

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Kontrolne Potwory, Midrange Dettlaff, Krwawienie

Ukryty – archetyp Zemsty nie jest na ten moment hiper-mocny, i o ile Ukryty jest całkiem dobrym herosem, o tyle talie na nim zdecydowanie nigdy nie błyszczały. Musi poczekać na swój moment.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Zemsta, Duże Potwory

Eredin Breacc Glas – w ostatnim patchu przestał dawać Odporność, a obecnie daje jedynie Tarczę wybranej jednostce prócz wzmocnienia. Jest to dla niego olbrzymi nerf, przez co nie wydaje się na ten moment nawet przyzwoitym herosem. Bardzo możliwe, że po prostu należy poczekać na jego nową umiejętność, bo ta to pewnie tylko placeholder.

  • Koszt zdobycia: dowódca startowy
  • Archetypy: 

Gernichora – bardzo mocno oberwała w ostatnim patchu, który zmniejszył jej premię do werbunku o 2. Nadal ma potężną umiejętność, ale ograniczenie puli werbunku okazało się dla niej dotkliwe, ale pomału zdaje się odzyskiwać popularność.

  • Koszt zdobycia: 15 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Duże Potwory

Dowódcy godni zdobycia

Anna Henrietta – nowa dowódczyni Nilfgaardu z „Krwawej Klątwy” z miejsca stała się najsilniejszym wyborem Cesarstwa w kwestii wyboru herosów, bez większego problemu detronizując słabowitego Morvrana Voorhisa. Jak na razie talie pod nią są najlepszymi wyborami dla frakcji spod emblematu Czarnego Słońca.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Midrange Anna, Asymilacja

Morvran Voorhis – Morvran odzyskał dość szybko swoje miejsce, ponieważ grany jest Midrange Morvran, a niedawno doszedł Human Nilfgaard, wykorzystujący synergię z kategorią Człowiek, któremu przewodzi właśnie Voorhis.

Inni dowódcy

Uzurpator – dowódca typowo pod metę – jeśli brylują talie oparte na sile dowódcy, to Uzurpator wchodzi cały na biało i demoluje metę. Jeśli grają talie typowo Midrange z dowódcą pod pulę werbunku, aniżeli siłę, to Uzurpator nie ma w mecie czego szukać.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Ludzki Nilfgaard, Kontrolny Nilfgaard, Enginy Nilfgaardu

Ardal aep Dahy – po ostatniej aktualizacji dostał dużego buffa w postaci kart Taktyki za 4 (Turniej Rycerski). To bardzo podbudowało talie na nim, które nie są jeszcze w stanie podbić mety, ale stanowią w niej solidne ogniwo.

  • Koszt zdobycia: 15 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Kontrolny Nilfgaard, Złodziejski Nilfgaard, Midrange Ardal

Emhyr var Emreis – po zmianie, która ograniczyła jego umiejętność tylko do podnoszenia jednostek z Nilfgaardu, „Biały płomień tańczący na kurhanach wrogów” stał się niemalże niegrywalny. W chwili obecnej nie widać, aby jakaś solidna talia miała na nim powstać.

  • Koszt zdobycia: dowódca startowy
  • Archetypy: Poison Nilfgaard aka Poseidon

Jan Calveit – w chwili obecnej, Jan Calveit to bardziej mem, aniżeli grywalny dowódca. Jego umiejętność brylowała w becie, lecz w Homecoming nie jest tak silna jak w czasach CBT/OBT. Nie należy jeszcze oczywiście Calveita skreślać, ale w obecnym momencie nie ma po co wydawać na niego cennych punkty, a tym bardziej skrawków.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Combo Vivienne/Zoltan

Dowódcy godni zdobycia

Królowa Meve – KP nie wygląda zbyt obiecująco od premiery Homecoming, ale ten stan powolutku zmienia się na lepszy dla Nordlingów. Meve to bez dyskusji najlepsza dowódczyni dla tej frakcji, która najczęściej jest zwierzchniczką dla talii na enginach.

  • Koszt zdobycia: 15 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Enginy Meve, Midrange Meve, Meve pod Wzmocnienia, Sklep

Król Henselt – daje dużo premii do werbunku, ale umiejętnością odstaje od innych dowódców KP, choć jak się okazuje nie tak bardzo, bo obecnie jest jednym z dwóch najlepszych herosów dla Nordlingów, gdyż decki na nim, choć ciężkie do pilotowania to w odpowiednich rękach mogą ograć wiele różnych archetypów.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Combo Draug, Combo KP

Inni dowódcy

Księżniczka Adda – może nie jest ona bardzo popularnym dowódcą, ale talia z Hubertem Rejkiem, którą najczęściej się wokół niej buduje potrafi zaskoczyć i seryjnie wygrywać niemalże w każdym matchupie, choć ostatnio złapała zadyszkę.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: HUGEBERT, Kontrolne KP

Król Demawend – niszowy heros dla talii na Maszynach i w jakichś combo deckach z Dumą Foltesta czy innymi kartami bazującymi na ładunkach. Nikt nie pamięta chwili, kiedy ostatnio był wysoko w jakimś rankingu.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Maszyny

Król Foltest – kiedyś czołowy heros w grze, dziś cień dawnego siebie sprzed Mulligan Update. Owszem, nadal ma jeszcze potencjał w taliach z Rozkazami, lecz ma po pierwsze mniej premii do werbunku w porównaniu do Meve, a po drugie wyciąga mniej punktów od Meve – Zapał nie jest warty rezygnacji z value, jakie może dać nam królowa Lyrii i Rivii.

  • Koszt zdobycia: dowódca startowy
  • Archetypy: Enginy Foltesta, Upiory

Królowa Calanthe – trochę jeszcze za wcześnie, aby wydawać wyrok co do jej grywalności, ale na razie nie błyszczy, choć pojawiają się ciekawe decki zbudowane wokół niej. Na pewno jej zdolność jest dobra i zobaczymy ją w jakimś mocnym decku, ale na pełną klarowność sytuacji potrzebujemy trochę zaczekać.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: HUGEBERT, Combo KP

Dowódcy godni zdobycia

Eithne – Pani Brokilonu odżyła po kilku zmianach w balansie i teraz z czystym sumieniem można ją stosować. Talie oparte na niej w ostatnich dniach były bardzo popularne i raczej ten trend się podtrzyma, patrząc na to, jak dobrze można rozdysponować monstrualny bonus do werbunku, który dla Eithne wynosi aż 19.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Kontrolne Scoia’tael, Harmonia, Swarm Elfów

Brouver Hoog – Starosta Mahakamu oberwał małym nerfem premii do werbunku przy premierze nowego dodatku, ale to nadal mocny lider, który w przeszłości niejednokrotnie dowiódł swojej grywalności. Można wokół niego zbudować kilka mocnych talii, a jeszcze nie powiedział ostatniego słowa, mimo lekkiego spadku popularności.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Midrange Brouver, Przesuwanie, Sklep, Kontrolne Scoia’tael

Dana Meadbh – „Pani Polna” to liderka o kreatywnej zdolności i co najważniejsze – grywalna. Od pierwszych dni po dodatku decki z nią sprawdzają się dobrze, a elastyczne i mnogie możliwości do zbudowania wokół niej talii zaskarbiły serca graczy.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Harmonia, Odporne Combo Scoia’tael

Inni dowódcy

Eldain – mem, który w odpowiednich rękach może działać, lecz brakuje mu dużo do bycia jednym z topowych dowódców. Może kiedyś zaskoczy, na razie nie ma dla niego odpowiedniego środowiska.

  • Koszt zdobycia: 15 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Pułapki

Francesca Findabair – nietypowa dowódczyni, na której można zbudować fajne i całkiem nieźle działające talie, ale sporo jej brakuje do topu. Jeśli będą pojawiać się drogie i silne karty specjalne + zaistnieje dla niej odpowiednia sytuacja w mecie, to może zaskoczyć.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Spell’tael, Francesca z Ragh nar Roog

Filavandrel aen Fidhail – solidny dowódca, który ma swoje momenty i nieźle daje sobie radę, lecz talie na nim nigdy nie należały do ścisłego topu. Jak na startowego dowódcę nie zawodzi, lecz obecnie nie jest zbyt popularny.

  • Koszt zdobycia: dowódca startowy
  • Archetypy: Handbuff, Value Filavandrel, Krasnale, Enginy Filavandrela

Dowódcy godni zdobycia

Król Bran – najlepszy dowódca Wyspiarzy od dłuższej chwili, i to mimo nerfów kilku kart, które nawiasem mówiąc zaburzyły masywną podstawą Skellige w ogóle. Bran ma dużo bonusu do werbunku i silną umiejętność współgrającą z tożsamością Skellige, więc talie zbudowane wokół niego są po prostu najbardziej optymalne.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Tempo Bran, Odrzucanie, Odrzucanie Bestii, Miracle Skellige, Sklep

Eist Tuirseach – dzięki Freddiemu, Eist znacznie odżył. Obecnie jest popularny i sprawdza się całkiem dobrze, głównie za sprawą comba Knut + Olaf i innych kart Skellige. Mąż Calanthe powrócił do czołówki!

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Wojownicy, Combo Eist

Inni dowódcy

Svalblod – nowy dowódca z „Krwawej Klątwy” który choć jest popularny, to jeszcze musi potwierdzić swoją siłę. Naprawdę niewiele mu brakuje do bycia najlepszym, ale optymalny kształt decku pod ranienie sojuszników jeszcze nie jest w pełni doszlifowany, więc należy jeszcze chwilę poczekać ze stawianiem go na piedestale.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Selfwound, Skellige pod Szał

Crach an Craite – do chwili ostatniego patcha stał ramię w ramię z Branem na szczycie, ale po solidnym nerfie umiejętności, puli werbunku i Rogu Dowódcy, Crach musi na nowo poszukać swojej siły. Nie wykluczone, że wróci prędko tam skąd przyszedł (pomału spełnia się ten scenariusz), ale w sumie i tak każdy go dostaje, więc wspominam o nim z czystej pobudek estetycznych.

Arnjolf Ojcobójca – mimo fajnej umiejętności, Arnjolf nie może od momentu dodania go do GWINTA znaleźć swego miejsca na wysokich lokatach w rankingach dowódców. Obstawiam, że po prostu jeszcze nie znaleziono dla niego optymalnego zastosowania, oprócz decków na Żądzy Krwi. Nie jest jednak wykluczone, że Arnjolf kiedyś stanie się czołowym dowódcą Skellige.

  • Koszt zdobycia: 15 Punktów Nagród/1600 skrawków
  • Archetypy: Skellige pod Żądzę Krwi

Harald Chromy – silny dowódca, którego największym wrogiem jest niska pula werbunku i słabość Rębaczy w obecnej mecie. Nie ma po prostu zdecydowanych argumentów za tym, by grać nim ponad Branem czy Crachem, ale tak jak w przypadku Arnjolfa, ma szansę na zaistnienie w przyszłości.

  • Koszt zdobycia: 10 Punktów Nagród/800 skrawków
  • Archetypy: Odrzucanie Bestii, Tempo Harald, Rębacze, Kontrolne Skellige

Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • Olaf Jędrzejczak

    Wszyscy liderzy z krwawej klątwy kosztują 1600 skrawków, a nie 800. Proszę poprawić błąd. 🙂

    • Mateusz Byliński

      Dzięki, poprawione 🙂

Discord Gwint24

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...