Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Engine Henselt – poradnik do gry | Nilfgaardzka aktualizacja
Henselt Królestwa Północy Poradniki Talie

Engine Henselt – poradnik do gry | Nilfgaardzka aktualizacja

Witaj na stronie poradnika do gry Engine Henselta! W tym artykule znajdziesz szczegółowy, przejrzysty poradnik jak grać taliami Engine Henselta. Omówiona zostanie istota archetypu, kluczowe karty oraz strategia mulliganowania i grania!


Wprowadzenie

card

Gracze Królestw Północy w końcu mają naprawdę potężną talię do dyspozycji, której zwierzchnikiem nieoczekiwanie stał się Król Henselt – lider, który od premiery Homecoming siedział mocno w cieniu, aby wyłonić się z niego po Krwawej Klątwie i zdetronizować Królową Meve.

Engine Henselt to nowoczesna jak na GWINTOWĄ rzeczywistość forma podejścia do talii KP, które do tej pory bazowało głównie na długiej rundzie trzeciej (Enginy Meve) lub potężnym finisherze (Hubert Rejk na Addzie). Deck Henselta wręcz łączy w sobie oba te podejścia, zacierając jednocześnie główne wady ww. archetypów (krótka runda w przypadku Meve, przegranie rundy pierwszej w przypadku Addy z Hubertem). To tworzy nam obraz talii, która bez dyskusji może aspirować do hegemona w przyszłej mecie turniejowej i ladderowej.

Talia Henselta przypomina standardową listę Meve z kilkoma zmianami. Prócz rdzennych dla tożsamości Nordlingów jednostek z Rozkazem czy pasywnych, które grały od dawna, mamy tutaj karty z Krwawej Klątwy, m.in. paczkę Czarodziejów pod Sztukmistrzów z Cintry, Królową Adalię, czy Portal. Dzięki Draugowi, talia oprócz opcji na wyprawienie w bój wielu groźnych jednostek zyskuje też kartę, która może bez problemu postawić kropkę nad „i” w meczu, kwitując długą rundę dużym swingiem. Pierwotnie częściej grano Vernona Roche jako finishera, ale ten pomysł został odstawiony na boczny tor.


Standardowa lista Engine Henselta

Autor talii: TLG

Import talii – KLIK!

Alternatywna lista Engine Henselta

Autor talii: TLG

Import talii – KLIK!

Znajdź więcej talii Engine Henselta w naszym katalogu talii!

R E K L A M A

Karty

  • Król Henselt – wbrew pozorom nie gramy go tylko dla większej puli werbunku. Henselt umożliwia nam agresywne ustawienie 2 brązowych enginów na początku R3, aby nękać nimi przeciwnika przez okres całej rundy. Pomaga nam też obronić się przed bleedem w R2, abyśmy nie stracili CA. Najczęściej gramy go w Lyrijskiego Kusznika, albo też w Sztukmistrza, Trebusz, Adeptkę, Wysłanniczkę czy Kaedweńskiego Upiora.
  • Portal – grany pod thinning, wyciągnięcie słabowitych kart i ustawienie fajnych enginów w długiej R1.
  • Draug – finisher, w długiej rundzie na stole mamy co najmniej kilka ludzkich jednostek i bez problemu wyciągamy z niego niebotyczne value.
  • Królowa Adalia – trochę niespodziewanie stała się popularna właśnie dzięki Henseltowi. Wolne prowizje umożliwiają mu korzystanie z Adalii, a ta z kolei daje nam dodatkowy engine w długiej rundzie (najczęściej R1), który ma Tarczę i ciężko go zabić. Może też zagrać dodatkową Wysłanniczkę z Cintry pod ładunki.
  • Saskia: Smoczy Ogień – klasyczna karta do talii z enginami, daje duże value, pomaga w kontroli pola bitwy. Można ją naładować Adeptką czy Wysłanniczką.
  • Płotka – odchudzenie talii.
  • Ocvist – klasyczny breaker na długą rundę, jeśli przeżyje to pozamiatane, szczególnie, jeśli dogramy Sabrinę na nastackowany wrogi rząd.
  • Poroniec – staple Królestw Północy, jeden z najlepszych enginów w grze, możemy resetować mu siłę do bazówki przy przemianie w Kłobuka, obie jego formy są niezmiernie przydatne w różnych fazach gry.
  • Eyck z Denesle – w drugiej liście ze smokami po prostu aż żal go nie grać – tańszy o 2 Geralt, który może zrobić różnicę w kilku matchupach i krótkiej rundzie.
  • Sheala – na początku wyśmiewana, aż w końcu okazuje się, że jest jedną z najpopularniejszych kart za 8 werbunku. Bardzo przyjemna jednostka do poranienia wrogów czy szybszego zdjęcia wrogiego silnika, ma synergię ze Sztukmistrzami z Cintry.
  • Myrgtabrakke – bardzo dobra karta z drugiego buildu, może wyciągnąć niesamowite value, jeśli przeżyje i dopakujemy ją ładunkami od Adeptek z Aretuzy czy Wysłanniczek z Cintry.
  • Ves – removal + opcja na Zapał dla Ocvista, Myrgty, Saskii czy innych jednostek z Rozkazem, staple KP.
  • Vincent Meiss – przydaje się na Potworki czy silniejsze enginy w mirrorze, fajna karta do synergii z pingami.
  • Sabrina Glevissig – „Córa kaedweńskich puszcz” to świetne AoE na cały wrogi rząd, ma fajną synergię z pingami czy Upiorami.
  • Trebusz – wyparł Wzmocnionego Trebusza, gdyż dzięki synergii z ładunkami może wyrobić naprawdę dobre punkty, poza tym jest przynętą na wrogi removal.
  • Sztukmistrz z Cintry – ulepszony Lyrijski Kusznik, ale trudniej dodać mu Ładunki. Te otrzymuje za każdym razem, gdy zagramy Czarodzieja (także gdy zagramy Sabrinę).
  • Kaedweński Upiór – karta, która tworzy efekt kuli śnieżnej, jeśli rywal nie ma na nią odpowiedzi. W długiej rundzie potrafi zrobić prawdziwą siekę z innymi enginami czy Sabriną. Wrażliwa na Kulawego Gerwina.
  • Kaedweński Setnik – 5 za 5, buffy potrafią ochronić enginy.
  • Adeptka z Aretuzy – ma synergię ze Sztukmistrzami, daje fajne value, jeśli ona i Myrgtabrakke/Trebusz/Saskia przeżyją.
  • Wysłanniczka z Cintry – 3/4 za 5, daje dwa ładunki wybranemu sojusznikowi z ładunkami w Rozkazie, może wyciągnąć dużą wartość z Trebuszem, Myrgtą czy Saskią.
  • Lyrijski Kusznik – jeden z najlepszych enginów w grze, świetna synergia z Henseltem, Adalią i resztą kart z Rozkazem.
  • Lyrijski Kawalerzysta – enginy pod Portal w drugiej liście, dobre do wygrania R1.

Mulligan

Szukamy:

  • Portalu, Drauga, Królowej Adalii, Saskii: Smoczy Ogień, Porońca, Ves, Vincenta Meissa, Sabriny Glevissing, Sztukmistrza z Cintry, Sheali, Trebusza, Lyrijskiego Kusznika, Adeptki z Aretuzy, Kaedweńskiego Upiora.

Wymieniamy:

  • nadmiarowy egzemplarz wybranego brązowego enginu (w zależności od rozdania), Sztukmistrza z Cintry (jeśli nie mamy wystarczająco dużo Czarodziejów), Lyrijskich Kawalerzystów, karty dające ładunek (jeśli nie mamy jednostek, które mogłoby je otrzymać), Płotkę.

Styl gry i strategia

Z przewagą taktyczną

Zdolność do ochronienia jednego z enginów to bardzo mocne wsparcie w mirrorze czy inną talię grającą na długiej rundzie. Z kontrolą też pomaga, gdyż mamy pewną protekcję dla jednego z naszych pasywnych sojuszników. Z Przewagą na pewno chcemy wygrać R1, aby mieć drypass w R2 i długą R3.

Bez przewagi taktycznej

Mamy pod górkę, gdyż mamy braki w tempie i z reguły ciężko nam wysunąć się na prowadzenie bez użycia mocnych kart. Karta przewagi daje nam jednak pewną ochronę przed wykrwawianiem w R2, gdyż rywal będzie się bał straty CA, a to w konsekwencji daje nam długą R3. Na Svalbloda, Królową Krabopająków czy innego Henselta wszystko może sprowadzić się do tego, kto lepiej dobierze w R3, jeśli dochodzi do długiej rundy.

Ogólnie

W R1, niezależnie od coina, chcemy zacząć od enginu (a jeśli mamy Adalię to od niej), aby jak najszybciej zrobić setup. Wygranie R1 bez Przewagi Taktycznej bywa ciężkie, ale jeśli gramy np. na Potwory, to absolutnie warto na to pójść, by uniknąć bleedowania w R2. Z Przewagą jest o niebo łatwiej w każdym matchupie, bo mamy dodatkową ochronę na engine i protekcję tempa, więc nie wpadniemy w spiralę spowolnienia. Do wygrania R1 absolutnie nie warto wykorzystywać Henselta, który albo pomoże nam w R3, albo w R2 przy obronieniu się przed wykrwawianiem, jeśli R1 przegramy. Gra w R1 powinna toczyć się w klasycznym dla KP schemacie – nasze enginy będą nękać wroga, a my jeszcze będziemy tę presję zwiększać, dokładając kolejne silniki na board (ale nie polecam commitować wszystkiego, warto zostawić sobie jakieś złote enginy na R3) oraz karty kontrolne.

W R2 najczęściej drypassujemy po wygraniu pierwszej rundy, aby odrobić CA (o ile nie mamy więcej niż 7 kart w ręce, w takiej sytuacji standardowo wywalamy crap z łapy, by ulepszyć mulligany na R3). Jedyne talie jakie możemy chcieć bleedować to Meve, czasem Danę, a inne lepiej zostawić w spokoju, gdyż to na rywalu leży presja kontroli stołu – my tylko dokładamy pasywnych sojuszników, by generować value. Jeśli bronimy się przed bleedem w R2 po przegranej R1, to nie polecam czekać z Henseltem, jeśli zejdziemy poniżej 7 kart – rywal będzie to jechał do końca, a nie możemy sobie pozwolić na stratę punktową. Henselt dogrywając np. Kusznika wywrze sporą presję i da tonę punktów, a na krótką R3 lepiej zostawić Drauga i coś z dobrymi statystykami.

R3 to Draug i/lub Henselt show. Gra toczy się podobnie do sytuacji z R1, z tym że powinniśmy jednak grać bardziej ostrożnie, w pierwszej kolejności dokonując zagrania słabszych kart, aby te lepsze wysunąć na pierwszy plan dopiero pod koniec. W krótkiej R3 pomoże Eyck, który zlikwiduje dużego wrogiego finishera.


Wskazówki

Ogólne

  • Należy dopilnować, aby nasze jednostki z ładunkami miały cele!
  • Przed zagrywaniem Czarodziejów należy bezwzględnie dograć Sztukmistrza,
  • Drauga zawsze gramy jako przedostatnią kartę w rundzie, aby móc skorzystać z Rozkazów przemienionych kreatur,
  • Jeśli nie macie w ręce smoka, to zawsze musicie grać Eycka jako przedostatnią kartę w rundzie.

Na strategie

Enginy

  • Wygranie R1 lub ew. obronienie się w R2, długa/średnia R3.

Midrange/Value

  • Wygranie R1, drypass w R2, długa R3.

Combo

  • Kontra na kombinację lub wybleedowanie elementów comba w R2, wygrywając R1.

Kontrola

  • Wygrana R1, drypass w R2, długa R3.

Spell

  • Wygranie R1, doprowadzenie do krótkiej R3 z naszymi finisherami.

Na frakcje

Potwory

  • Vincent Meiss/Eyck z Denesle pomoże zbić potężną jednostkę wroga w late game,
  • Dzięki naszym enginom możemy bez problemu niszczyć setup Pokrzepienia u wroga,
  • Powinniśmy wystrzegać się krótkiej R3, a przynajmniej nie dać sobie odebrać CA przy wykrwawianiu w R2 po przegranej R1,
  • Sabrina to odpowiedź na Królową Krabopająków, która chce zagrać Żalnicę.

Nilfgaard

  • Gramy wokół Leo Bonharta, Petera Gwynlewa, Zdrady, Anny Henrietty i Shilarda, o ile się da,
  • Uwaga na Egana!
  • Nilfgaard ma ogrom opcji na blokowanie naszych enginów, więc należy uważać przy setupie.

Królestwa Północy

  • Removale to najlepsza broń z KP – czasem nie należy jednak wywalać pierwszego-lepszego niszczenia na np. brązowy, mało ważny engine (szczególnie w R3),
  • Jeśli gramy przeciwko Meve to chcemy bleedować w R2.

Scoia’tael

  • Nie ma co czekać, jeśli na stole pojawiają się Havekarscy Przemytnicy czy Król Żebraków – trzeba zużyć removal, aby nie dopuścić do nagromadzenia punktów carryover u rywala,
  • Vintent Meiss to świetna odpowiedź na Saskię czy Drzewca: Odyńca,
  • Należy w miarę możliwości utrudnić wrogowi odchudzenie się z Hufu czy Obrończyń Brokilonu, a także grać wokół Sirrsy czy Gregoire (vs. Eithne).

Skellige

  • W konfrontacji z Eistem trzeba uważać na brak ostatniego słowa w R3 – jest to kluczowe, by rywal nie miał bezpiecznego zagrania Jutty i Zwierciadła Bekkera. Powinniśmy mieć na nią Pożogę,
  • Eyck to odpowiedź na Olafa, Mocarza Svalbloda lub wzmocnionego Kapłana Svalbloda,
  • Jeśli posiadacie perm-removal na mocno zbuffowanego Kapłana Svalbloda, a obok niego nie ma jednostki z Szałem/leczącej się to nie trzeba się spieszyć z jego usunięciem – zyskujecie w ten sposób dodatkowy punkt co turę.

Podsumowanie

Engine Henselt to naprawdę dobra talia do wbijania rangi w obecnej mecie. Ma mało słabych matchupów, może sobie poradzić w długiej lub krótkiej rundzie i jest po prostu napakowana dobrymi kartami. Według mnie jest to najlepszy deck dla miłośników Królestw Północy – „Heniek” wymiata!


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...