Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Control Crach – poradnik do gry | UX Update
Crach an Craite Poradniki Skellige Talie

Control Crach – poradnik do gry | UX Update

Witaj na stronie poradnika do gry Control Cracha! W tym artykule znajdziesz szczegółowy, przejrzysty poradnik jak grać taliami Control Cracha. Omówiona zostanie istota archetypu, kluczowe karty oraz strategia mulliganowania i grania!


Wprowadzenie

Crach po fali kilku nerfów wprowadzonych w minionych aktualizacjach bardzo stracił na sile, czego efektem było odsunięcie go od ścisłej czołówki talii w mecie. Po Nilfgaardzkiej aktualizacji się to zmieniło, gdyż dużego nerfa dostał Król Bran, który był wówczas najlepszym dowódcą Skellige. To otworzyło drogę dla talii Svalbloda, Arnjolfa oraz właśnie opisywanego tutaj Cracha, który powrócił, by niszczyć.

Jak to typowa talia Kontrolna, ten archetyp bazuje oczywiście na reaktywnym niszczeniu cudzych enginów i ogólnie na zadawaniu obrażeń wrogom. W samej talii mamy 2/3 proaktywne zagrania, aby nie stracić punktów gdy mamy przywilej otwarcia rundy, ale poza tym reszta kart to hate na armię wroga.

Archetyp Control Cracha gra karty zadające obrażenia wrogim kreaturom – czy to od razu, czy to poprzez Krwawienie. Ma nawet opcję na podkradnięcie jednostki bądź zablokowanie jej. Znajdziemy tu także kilka kart z Żądzą Krwi, która jest łatwiejsza do aktywacji dzięki umiejętności herosa.


Standardowa lista Control Cracha

Autor talii: SadFury

Import talii – KLIK!

R E K L A M A

Alternatywna lista Control Cracha

Brak talii.

Znajdź więcej talii Control Cracha w naszym katalogu talii!


Karty

  • Crach an Craite – prosty lider, co dwie tury daje nam możliwość zadania 1 punktu obrażeń wrogiej jednostce. Użyteczny do pingowania pod zadanie obrażeń silniejszym jednostkom bądź aktywacji Żądzy Krwi.
  • Kaganiec Vigo – nie tylko potrafi zneutralizować wrogi engine, ale też przeciągnąć go na naszą stronę, dając solidne punkty. Zazwyczaj wyciągniemy z niego 10 punktów + to, ile potencjalnie mógłby zrobić nieskontrowany engine.
  • Totem Svalbloda – bezpieczne zagranie za 8, służy jako play na rozpoczęcie rundy, czasami zbierze jakieś nieprzyjemne obrażenia i przytankuje punkty.
  • Płotka – wspiera tempo, odchudza talię.
  • Vabjorn – synergia z Crachem, przydatny perm-removal z dużym ciałem.
  • Tasak – genialny, gdy rywal wcześnie użyje Przewagi Taktycznej na swoim enginie, dobry removal w early game czy w długiej R3.
  • Hjalmar an Craite – removal, który możemy dostosować do swoich potrzeb w R2/R3, gdy na cmentarzu mamy kilka jednostek. Jedna z najmocniejszych kart w tej talii.
  • Harald Psia Gęba – proaktywne zagranie, zniszczone czaszki nieco poranią wrogie jednostki.
  • Cyprian Willey – removal za 3, bardzo przydatny m.in. na Królestwa Północy, synergia z Crachem.
  • Donar an Hindar –  podstawowa jednostka z removalem, bez problemu aktywujemy jego Żądzę Krwi.
  • Skjall –  potężna jednostka zadająca obrażenia, może zdjąć jednostkę z 4 siły.
  • Djenge Frett –  klasyczny bloker, który może zneutralizować enginy, które są poza zasięgiem naszych opcji kontrolnych.
  • Ulfheddin – jedna z najlepszych kart za 7 w grze, zawsze wyciągnie co najmniej solidną wartość na silnej jednostce.
  • Pierwotny Zew – 7 za 5, Śmiertelny cios możemy aktywować bez większych problemów.
  • Drakkar Dimun – crachowy staple, prosty engine ustawiający Żądzę Krwi oraz wrogie jednostki pod removal.
  • Pohańbiony Pięściarz – 7 za 5, nie zawsze musimy zagrywać go z Żądzą Krwi 3, szczególnie gdy mamy last say w rundzie.
  • Kapitan Piratów –  6 za 4, nieodzowna karta w taliach Cracha.
  • Skelligijski Maruder – abuse sytuacji, w której rywal ma Przewagę Taktyczną lub zagrywa kartę jako pierwszy w rundzie.
  • Mocarz Svalbloda – najczęściej 6 za 4, bardzo mocna brązowa karta ułatwiająca kontrolę pola bitwy.
  • Grasant Svalbloda – po prostu dobra karta za 4, czasami pomoże np. aktywując czaszkę Haralda.

Mulligan

Szukamy:

  • Totemu Svalbloda, Kagańca Vigo, Vabjorna, Tasaka, Haralda Psiej Gęby, Cypriana Willeya, Donara an Hindara, Skjalla, Ulfheddina, Djenge Fretta, Drakkaru Dimun, Pohańbionego Pięściarza, Kapitana Piratów, Mocarza Svalbloda.

Wymieniamy:

  • Płotkę, Skelligijskiego Marudera (gdy mamy Przewagę Taktyczną).
  • Należy zachować balans pomiędzy kartami z Żądzą Krwi a zadającymi obrażenia, aby w Waszej ręce startowej nie było za dużo tych pierwszych.

Styl gry i strategia

Z przewagą taktyczną

Buff z Przewagi wzmacnia tempo i pomaga w matchupach z taliami Midrange/Value. Dzięki temu nie musimy się martwić o ewentualną stratę CA i w połączeniu z kontrolą bez problemu można zgarnąć R1. W mirrorach/konfrontacjach z taliami kontrolnymi również ona pomaga w kluczowym zwycięstwie, lub zmusza przeciwnika do wykorzystania wielu mocnych kart (o ile nie ma Tasaka).

Bez przewagi taktycznej

W pozycji broniącej jesteśmy oczywiście uprzywilejowani, bo to my niszczymy i kontrolujemy stół, aby przeciwnik się na nim nie rozwinął. Bardzo to pomaga w starciu z taliami na enginach i ułatwia bleedowanie w R2.

Ogólnie

Talia kontrolna ma jeden schemat gry – zabijać, likwidować i niszczyć wrogie enginy i kłopotliwe jednostki, przy okazji (w przypadku Cracha) aktywując Żądzę Krwi sojuszniczych kreatur. Standardowo, jak to w archetypach kontrolnych, musimy odpowiednio korzystać z naszego arsenału, aby zachować odpowiedzi na najgroźniejsze jednostki np. Hjalmara i/lub pinga z Cracha/Vabjorna na Olafa.

W R1 najczęściej chcemy wygrać, by wybleedować talię na enginach w R2, prowadząc do krótkiej R3, w której mamy dostęp do Vabjorna, jakiegoś Ulfheddina, Pohańbionego Pięściarza (na last say) czy Totemu Svalbloda – solidnych zagrań, które może nie są oszałamiające, lecz dają stabilną dozę punktów.

Przy pilotowaniu Cracha należy zwracać uwagę na optymalne zużywanie pingów herosa, aby wyciągnąć z niego jak najlepszą wartość. Przykładowo, nie należy od razu używać jego umiejętności, gdy rywal zagra jakąkolwiek jednostkę, która nie ma większego wpływu na sytuację. Należy ten 1 dmg zachować na następną turę, gdyż wtedy przeciwnik zapewne dogra engine, a ping pomoże Wam go usunąć, co da Wam więcej punktów w końcowym rozrachunku.


Wskazówki

Ogólne

  • Mocarz Svalbloda zadziała, jeśli po stronie rywala jest jedna zraniona jednostka, jeśli po użyciu jego Rozmieszczenia wskazana przez jego efekt jednostka zostanie zraniona (będzie mieć czerwoną siłę),
  • Jeśli zachowaliśmy jakichś Grasantów Svalbloda to możemy ich użyć na czaszkach z Haralda Psiej Gęby,
  • Jeśli nawet nie możemy zabić wrogiej jednostki, to warto chociaż ustawić ją na 2 siły, aby mieć ustawiony Pierwotny Zew za pełną wartość,
  • Pohańbionego Pięściarza nie musimy zagrywać z Żądzą Krwi, jeśli mamy ostatnie słowo w rundzie lub gdy zagramy go jako jedną z ostatnich kart,
  • Nie warto ustawiać Pohańbionego Pięściarza blisko Totemu Svalbloda,
  • Ping z Cracha zwiększa zasięg takich kart jak Kaganiec Vigo, Cyprian Willey, Donar an Hindar czy Hjalmar an Craite, a także ustawia Vabjorna.

Na strategie

Enginy

  • Wygranie R1, bleedowanie w R2 (tylko Meve/Henselta/Danę), krótka/średnia R3.

Midrange/Value

  • Wygranie R1, ew. obrona przed bleedem w R2, R3 z mocnymi kartami.

Combo

  • Kontra na kombinację lub wybleedowanie elementów comba w R2, wygrywając R1.

Kontrola

  • Wygrana R1, drypass w R2, długa R3 z jak najlepszymi kartami.

Spell

  • Wygranie R1, doprowadzenie do krótkiej R3 z dobrymi kartami.

Na frakcje

Potwory

  • Należy uważać na bleedowanie w R2, gdyż deck Dużych Potworów może iść na 2-0 i zmusić do krótkiej R3,
  • Dettlaffa: Wampira Wyższego najlepiej wygnać Willeyem, korzystając z pinga z Cracha + pinga z Drakkaru Dimun.

Nilfgaard

  • Gramy wokół Leo Bonharta, Petera Gwynlewa, Zdrady, Anny Henrietty i Shilarda, o ile się da.

Królestwa Północy

  • Removale to najlepsza broń z KP – czasem nie należy jednak wywalać pierwszego-lepszego niszczenia na np. brązowy, mało ważny engine (szczególnie w R3),

Scoia’tael

  • Nie ma co czekać, jeśli na stole pojawiają się Havekarscy Przemytnicy czy Król Żebraków – trzeba zużyć removal, aby nie dopuścić do nagromadzenia punktów carryover u rywala,
  • Na Danę potrzebujemy kilku removali, by poradzić sobie z jej enginami.

Skellige

  • Harcownicy Tuirseach to cel pod Pierwotny Zew,
  • Należy trzymać wrogiego Olafa w szachu, by nie dać wrogowi aktywować comba z Knutem Okrutnym (najlepiej za pomocą zbuffowanego Vabjorna lub Hjalmara),
  • Obijane jednostki tworzą cele dla Vabjorna,
  • Jeśli posiadacie perm-removal na mocno zbuffowanego Kapłana Svalbloda, a obok niego nie ma jednostki z Szałem/leczącej się to nie trzeba się spieszyć z jego usunięciem – zyskujecie w ten sposób dodatkowy punkt co turę.

Podsumowanie

Control Crach to świetna opcja do wbicia Pro Rank i wykręcenia na nim dobrych wyników. Ma dobre matchupy ze Svalblodem czy Henseltem, a przy odpowiedniej grze radzi sobie także z innymi taliami z czołówki. Dla fanów kontroli jak znalazł!


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
Discord Gwint24

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...