Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Mulligan dla każdego – poradnik
Poradniki

Mulligan dla każdego – poradnik

Mulligan – taki łatwy że aż trudny?

Pierwsza faza każdej rundy zwykle przemyka niezauważona pomiędzy naszymi myślami. Kilka kliknięć i skupiamy się na „właściwej” części rozgrywki, jak rozegrać nasze karty, kiedy spasować i temu podobnym zagwozdkom. Jednak nie należy nie doceniać tego co się dzieje w trakcie wymiany, jak i wpływu tego na dalszą część rozgrywki. W tym poradniku postaram się przybliżyć wam zasady i mechaniki rządzące mulliganem oraz dać kilka wskazówek w jaki sposób zwiększyć jego efektywność w waszych meczach.


Podstawy

Zanim zaczniemy, koniecznie trzeba zapoznać się z kilkoma pojęciami, o których traktuje poniższy tekst. Wszystkie definicje zostały zaczerpnięte z karczemnego słowniczka pojęć.

„Mulligan – wymiana kart na początku rozgrywki i na początku kolejnej rundy.” – co ważne, wymiana odbywa się w dwóch fazach: najpierw odkładamy kartę do talii, a dopiero po odłożeniu dobieramy nową. Ponadto obecnie w grze znajdują się karty które pozwalają na mulligan w trakcie rundy, na przykład Oficer Vrihedd .

Blacklisting  mechanika uniemożliwiająca dobranie karty uprzednio włożonej do talii w tej samej fazie mulliganu. Tym, którym definicja nie wystarcza, polecam artykuł Karczmarza, w którym wszystko zostało opisane na przykładach. 

Ponadto warto jeszcze wspomnieć o Ves , której umiejętność pozwala na wymianę do trzech kart, jednak bez użycia blacklistingu, co sprawia że nie jest w stanie sprostać zadaniu do którego została stworzona, czyli ulepszaniu układu kart na ręce. Pokazuje to jak dużo zmienia blacklisting w przypadku innych wymian kart i dlaczego tak ważne jest żeby wiedzieć jak działa.


Dlaczego mulligan jest taki ważny?

Mulligan – słowo przewijające się w gwintowej gwarze całkiem często, w końcu dotyczy ono jednej z najważniejszych mechanik w całej grze. Mimo że na pierwszy rzut oka wydawać się może, że niechciane karty z ręki usunąć może pierwszy lepszy gracz, to właśnie umiejętne żonglowanie zawartością naszej ręki przed każdą rundą odróżnia graczy dobrych od najlepszych.

R E K L A M A

Właśnie w fazie mulliganu popełnianych jest najwięcej błędów. Co więcej są to błędy z których wielu graczy nie zdaje sobie sprawy, więc nie mogą ich poprawić co prowadzi do przegrywania większej ilości gier. Dlatego ważnym jest, aby jak najszybciej poszukać u siebie tych błędów i  – w razie potrzeby – jak najszybciej je wyeliminować.  Zły mulligan może przegrać mecz jeszcze przed zagraniem pierwszej karty.


Jak skutecznie wymieniać?

Znajomość talii

Punkt wydawałoby się oczywisty, ale przez wielu graczy bagatelizowany. Gwint jest grą w której to co mamy na ręce rzadko kiedy jest jedynym co kończy na stole. Każdy gracz niemal co ruch ingeruje w swoją talię wymieniając, dobierając czy zagrywając z niej karty. Świadomość tego co w niej jest, a w późniejszych fazach gry, w jakiej jest kolejności może nie raz uratować nam skórę.

Jeżeli używamy deck trackera, to w każdym momencie gry mamy do tej wiedzy dostęp. Jeżeli jednak zdecydowaliśmy się nie używać programów trzecich, to znajomość swojej talii na pamięć jest koniecznością. Jak nie wiesz czym grasz to nie licz na to że wygrasz.


Prawdopodobieństwo

Wymieniając karty nie tylko tylko usuwamy jedną z ręki, ale także jedną dobieramy – kolejna bagatelizowana przez niektórych oczywistość. Przed wymianą każdej karty musimy zastanowić się, na dobranie której karty z talii mamy największą szansę i porównać tę wiedzę z obrazem tego co dostać chcemy. Przykłady:

  • Posłużę się talią Alchemicznego Cesarstwa z poradnika MateuszaZałóżmy taką startową rękę: Cahir , Vilgefortz , Skellen , Vesemir , Mandragora Wiedźmin Szkoły Żmii (2 kopie), Mahakamski Dwójniak (2 kopie), Mazidło . W akapicie dotyczącym mulliganu napisane jest, że powinniśmy pozbyć się brązowych kart alchemii, czyli w naszym przypadku dwóch piw i Mazidła. Zgodnie z wypisaną wyżej zasadą liczymy szybko prawdopodobieństwo dostania konkretnych kart. Wynosi ono 13/16 na kartę której chcemy (ponieważ osobiście wolę mieć Mardroeme na ręce, żeby nie psuło wyborów z Nowicjusza z Vicovaro ), 2/16 na Mazidło i 1/16 na Mahakamski Dwójniak. Dzięki zasadzie blacklistingu szanse te będą się zmieniały w zależności od wymienianych przez nas kart. Jeżeli zaczniemy wymianę od Dwójniaka, otrzymujemy szansę 13/15 na kartę potrzebną i 2/15 na Mazidło (15 w mianowniku ponieważ po odłożeniu piwa do talii jest w niej 17 kart, ale dwie z nich są zablokowane przez blacklistnig). W drugim przypadku, gdy zaczniemy wymianę od Mazidła nasze szanse będą wynosić odpowiednio 13/14 na kartę chcianą i 1/14 na Mahakamski Dwójniak (analogicznie do poprzedniego przykładu, jednak zablokowanych przez blacklisting kart w talii jest teraz trzy – wszystkie kopie Mazidła). Na pierwszy rzut oka widać, która z opcji będzie nam bardziej odpowiadała: opcja druga. Tak więc w tym przykładzie najlepszą kolejnością mulliganu jest Mazidło -> Mahakamski Dwójniak -> Mahakamski Dwójniak.
  • Tym razem użyjemy talii pod Moonlight z poradnika Credo. Rozważmy taką startową rękę: Sukkub , G: Igni , Ge’els , Podwójny Krzyż Alzura , Nekurat , Syrena (3 kopie), Oszluzg i Blask Księżyca . Załóżmy że chcemy się pozbyć Blask Księżyca i Oszluzga. Zaczynając wymianę od Oszluzga otrzymamy szansę 12/14 na kartę chcianą i 2/14 na Blask Księżyca. Jeżeli zaś zaczniemy od Blasku Księżyca to szanse będą wynosić 12/13 na kartę chcianą i 1/13 na Oszluzga. Po raz kolejny lepsza jest opcja druga.

Priorytety

Czasami, podczas gry ryzykowną talia zostaniemy postawieni przed sytuacją bez wyjścia, czyli mamy na ręce więcej niż trzy niechciane karty. W takim wypadku należy zastanowić się w jakiej fazie gry chcemy zagrywać jakie karty i odpowiednio dostosować swój mulligan. Przykładowo mając na ręce wszystkie trzy wiedźmy, dwa Mglaki i Ducha Lasu, kiedy naszym dowódcą jest Dagon należy najpierw usunąć Mglaki a dopiero potem jedną wiedźmę, ponieważ zwykle Dagona i Ducha Lasu zagrywamy w pierwszej rundzie a wiedźmy służą jako finisher.


Mulligan Bug

Niesławny błąd mulliganu to pojęcie odnoszące się do niesprawiedliwego rozłożenia kart w talii w trakcie fazy wymiany. Skutkuje to zwiększoną szansą na dobranie karty wcześniej wymienianej, w stosunku do innych. Nazwa „błąd mulliganu” może być myląca, ponieważ ta mechanika jest częścią zasad gry, bezpośrednio wynikającą ze sposobu działania wymiany. Mimo to u graczy utarł się termin „mulligan bug„, zapewne z powodu niepotrzebnych problemów które powoduje, jednocześnie nie wnosząc do gry żadnych ciekawych mechanik.

Żeby zrozumieć jak dokładnie działa ten błąd i czemu wymieniając kartę mamy większą szansę na jej dobranie, wystarczy wyobrazić sobie taką sytuację: w talii jest 9 różnych kart, a w naszej ręce znajduje się Mglak. W teorii po wymianie Mglaka powinien on mieć 1/9 szansy na znalezienie się w wybranym miejscu talii…

…w praktyce jednak działa podana w definicji kolejność, mianowicie najpierw odkładamy Mglaka do talii, a potem dobieramy kartę z wierzchu. W skutek tego w momencie dobierania w naszej talii jest 10 kart. Teraz przyjrzymy się trzem sytuacjom: odłożony Mglak wylądował na szczycie talii, na drugim miejscu w talii i na dowolnym innym. Prawdopodobieństwo każdego z tych zdarzeń jest takie samo i wynosi 10%. Teraz dobieramy naszą kartę. W przypadku trzecim nie ma żadnych ograniczeń i Mglak zostaje w talii na wcześniej wylosowanym miejscu (od 2 do 9). W drugim także nie ma żadnych ograniczeń, jednak Mglak zostaje na miejscu pierwszym, czyli dobierzemy go najbliższą dobierającą kartą (np. Przerazą ). W sytuacji pierwszej natomiast działa zasada blacklistingu i dobieramy kartę znajdującą się w talii na drugim miejscu, a Mglak zostaje na wierzchu.

Z tego wynika, że szansa na to że wymieniona przez nas karta jest na górze talii po zakończeniu wymiany jest większa niż na to że będzie w innym, konkretnym miejscu. Jest to mechanika przez wielu graczy uznawana za niepotrzebną, a jej rozwiązanie zostało już proponowane na wiele różnych sposobów. Osobiście też mam nadzieję, że zostanie ona usunięta z gry jak najszybciej, bo nie wnosi nic ciekawego a jest powodem frustrujących sytuacji.


Na koniec

Mam nadzieję, że przekazana przeze mnie wiedza i porady na temat mulliganu pomogą wam osiągnąć lepsze wyniki i rankingi. Jeżeli macie jakieś dodatkowe porady dotyczące wymiany kart lub też uwagi do moich, śmiało dzielcie się nimi w komentarzach. Powodzenia w przyszłych grach!


Prośby Karczmarza

I jak znajdujecie najnowszy wpis w Karczmie? Co japę rozdziawia? Tak, do Ciebie mówię! Podjadłeś? Popiłeś? Dowiedziałeś się czegoś ciekawego? No! To bardzo dobrze, a teraz bądź tak miły i doceń starania starego Karczmarza dołączając do naszej wesołej kompanii! 

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • maurize

    No właśnie sam się nad tym zastanawiałem.
    Czy wymieniając karty w czasie mulliganu są one wtasowywane losowo po talii, czy odkładane na wierzchu?
    Czy przy następnym mulliganie (przed następna rundą) kiedy gra dobiera 2 karty, dobiera je z wierzchu, czy losuje z talii z dowolnych miejsc?

    • speedor123

      Odpowiedź na 2 pytanie to z wierzchu

      • Gdyby tak było, w r2 zawsze dobieralibysmy to co odrzucilismy na początku meczu.
        Karty w trakcie mulliganu trafiają losowo do talii a dobierane są z wierzchu. To prawdopodobieństwo oraz mała liczba kart sprawia że zdarza się często dobrać to co odrzucilismy. Są na to cale obliczenia, które można znaleźć w necie.
        Niestety nie da się tego uniknąć gdyż każdy inny sposób dobierania kart mocno zdysbalansowalby dalszą rozgrywkę.

  • Stary Wąż

    Wiadomo kiedy ruszą rankedy?

    • Mateusz Byliński

      Burza dawał info na Ćwierkaczu – mają jakieś problemy techniczne, czekamy.

  • Granie Z Jajem

    „Na dobranie ‚niechcianej’ karty mamy 2/16 czy 1/16”? W moim przypadku to jest 50% jak nie więcej 😀 Zazwyczaj człowiek w pierwszej rundzie wymienia karty nie te co chce tylko te co musi (płotka, golem etc ;/ )…

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...