Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Encyklopedia Wiedzy Gwinta #3 – kurs dla początkujących – pole bitwy + najczęstsze błędy graczy (Aktualizacja!)
Poradniki

Encyklopedia Wiedzy Gwinta #3 – kurs dla początkujących – pole bitwy + najczęstsze błędy graczy (Aktualizacja!)

Encyklopedia Wiedzy Gwinta


Aktualizacja, co się zmieniło?


Witajcie! W tym rozdziale EWG dowiecie się wszystkiego o ustawianiu jednostek! Znajdziecie tutaj wskazówki i najczęstsze błędy graczy! Zapraszam.

Jeśli przegapiliście poprzednie części EWG znajdziecie je pod tymi linkami (EWG #1 – ekonomia i kolekcja, EWG #2 – tworzenie talii). Czytajcie i chłońcie wiedzę Moi Uczniowie!


Spis treści:

  1. Czym jest pozycjonowanie i jak wykorzystać je z korzyścią?
  2. Przykład 1 – ochrona przed efektami wrogich jednostek i kart specjalnych.
  3. Przykład 2 – unikanie Zagrożeń.
  4. Przykład 3 – załoga.
  5. Przykład 4 – wzmocnienia.
  6. Przykład 5 – pożeranie.
  7. Najczęstsze błędy graczy – jak sobie z nimi radzić?

Rozdział 3 – ustawianie jednostek

Pozycjonowanie – nieistotny szczegół czy ważny element taktyczny?

Pozycjonowanie to jedna z kluczowych mechanik Gwinta, która jest już w grze od jakiegoś czasu. Umożliwia nam ona ustawienie sojusznika nie tylko w jednej z trzech linii, ale też możemy wybrać obok którego sojusznika z oddziału będzie stał. Wcześniej ustawialiśmy tylko jednostki do wybranych rzędów nie mając wpływu na ich konkretne miejsce na planszy.

Odpowiednie ustawienie sojuszników bądź szpiegów może dać nam nieznaczną, lecz w niektórych momentach przydatną przewagę nad rywalem. Przejdźmy do przykładów zastosowania mechaniki pozycjonowania.

Najnowsza aktualizacja wprowadziła OGRANICZENIE RZĘDÓW DO 9 JEDNOSTEK. Niektóre punkty zostały więc usunięte, ponieważ nie mają odzwierciedlenia w praktyce.


Przykład 1 – ochrona przed efektami wrogich jednostek i kart specjalnych

Pierwszy przykład będzie prezentował jak dzięki pozycjonowaniu możemy zanegować kłopotliwe efekty wrogich jednostek. Wystawienie do rzędu sojusznika o małej sile sprawi, że poświęci się, aby obronić silniejszych kolegów w rzędzie przed Krowim Truchłem .

R E K L A M A

Wystawienie nieco silniejszej jednostki do rzędu w którym mamy kilka jednostek o takiej samej sile, uniemożliwi Geraltowi Igni spalenie całego rzędu.

 

Rozrzucanie sojuszników na całym polu bitwy ochroni przed ogromnym value z Rozdarcia, tak samo jak obleganie jednego rzędu przed Drakkarami Wielorybników. Czasami jednak należy wykalkulować czego bardziej się obawiamy – „łódek” czy „pazurów” (o kalkulacji dowiecie się już na kursie rozszerzonym). = Po aktualizacji nadal można chronić się przed Drakkarami i nadmiernym Rozdarciem, ale już nie w takim stopniu jak kiedyś przez wzgląd na ograniczenia rzędów do 9!


Przykład 2 – unikanie Zagrożeń

Jeśli nie mamy na ręce Brzasku /Maga mogącego rzucić Czyste Niebo warto po prostu unikać pasywnych obrażeń przez rzucanie kart jednostek na jeden rząd. Ryzykujemy tym otrzymanie potężnego Rozdarcia, ale unikanie Zagrożenia zazwyczaj bardziej się opłaca.

Jest to także dobra technika oszczędnościowa, gdy nawet mamy sposób na pozbycie się negatywnych efektów po naszej stronie. W ten sposób wymuszamy zmarnowanie przez przeciwnika kolejnej karty Zagrożenia na rząd, w którym aktualnie stacjonują nasze główne siły. Przydatne w szczególności na tak zwane „pogodynki”.

Wskazówka: Gdy oponent zużyje zaś złotą pogodę ( Susza , Ragh Nar Roog ) to wtedy nie warto bawić się w berka z meteorytami lub promieniami słońca – Czyste Niebo powinno lecieć z automatu (jeśli je macie).


Przykład 3 – załoga

Niektóre jednostki frakcyjne mogą mieć dopisane specjalne tagi, które sprawiają, że jeśli sojusznikiem zagranym obok niej jest np. maszyna, to zwiększa zadawane obrażenia przez tą maszynę. Na ten moment w Gwincie mamy tylko jeden taki tag – to załoga.

Dzięki temu „kruczkowi” nasze machiny posiadające obsadzenie ranią przeciwników mocniej i intensywniej. Jest to szczególnie skuteczne z Mistrzem Oblężeń , który odpala umiejętność maszyny ponownie, w dodatku sam posiada ww. Załogę. Dlatego pamiętajcie, aby ustawiać sojusznicze machiny obok jednostek z tym tagiem!

Jak utrudnić rywalowi ostrzał? Jeśli mamy szpiega, po prostu ustawiamy go między maszyną a jednostką „ładującą” – zablokuje to przeładowanie od Mistrza Oblężeń, co w konsekwencji zmniejszy obrażenia od np. Balisty czy Tarana . Daje to niewiele, ale warto o tym wiedzieć.


Przykład 4 – wzmocnienia i szpiedzy

Karty specjalne wzmacniające obszarowo sojuszników to kolejny aspekt gry na który wpływ ma pozycjonowanie. Złe wzmocnienie np. Gromem lub Rogiem Dowódcy jednostek o tej samej sile może sprokurować szansę na wyśmienitą Pożogę , Villentretenmertha lub Geralta Igni dla przeciwnika.

Zepchnięcie wrogów na jedną linię może dać Wam przewagę w konfrontacji z np. Spell’tael, ponieważ blokuje to strategię polegającą na wielokrotnym użyciu Mahakamskiego Dwójniaka (oczywiście jeśli macie takowe, świetnie w tej roli sprawdzi się np. Krasnoludzki Najemnik lub Geralt Aard ).

W konfrontacji z Nilfgaardem możemy mieć problemy ze wzmocnieniem pożądanych jednostek przez wszędobylskich Emisariuszy i innych brązowych szpiegów, a przecież nie chcemy wzmacniać jednostki szpiegującej w obawie przed Zdradą (niemal nikt jej nie gra w chwili obecnej, ale lepiej być ubezpieczonym. Została opisana w moim artykule o najgorszych srebrnych kartach, przy okazji możecie zerknąć) lub Infiltratorem (tworzy on cel pod Menno ).

Wskazówka: Grając Szpiegującym Nilfgaardem warto choć przez chwilę zastanowić się, gdzie rzucamy naszych szpiegów. Można samym ich ustawieniem zamącić rywalowi w głowie lub odciąć jakieś jednostki od wzmocnień (np. odseparować Rębacza klanu An Craite od Drakkara przez co nie będzie rósł). Po patchu można swoimi Emisariuszami nawet zapchać cały rząd co zablokuje rzucanie na niego wrogich jednostek!


Przykład 5 – pożeranie

Pożeranie to jedna z topowych strategii Potworów, którą możemy obrócić przeciwko nim dzięki jednostkom przesuwającym wrogów. Jeśli wiecznie głodnego Vrana Wojownika przeniesiemy na inny rząd np. Caranthirem , to przynajmniej na chwilę zastopujemy jego ucztę.

Możemy też zrobić odwrotnie, mianowicie podsunąć pod pysk kolegę Vrana, który może być ważny taktycznie np. Ekimmę lub Olbrzymiego Krabopająka . Co prawda siła zmienia tylko właściciela i pozostaje na polu bitwy, ale za to nie zostanie na kolejną rundę przeciwnikowi (carryover).

Vrana możemy także wykorzystać jako aktywatora Iris , ustawiając ją tuż przed jego paszczą.


Najczęstsze błędy graczy

Nie zwracanie uwagi na ustawienie jednostek na polu bitwy

Jeden z najczęstszych błędów – ja nazywam to „granie na ślepo”. Macie ogrom czasu na wykonanie ruchu i warto w kluczowych turach trzykrotnie się zastanowić nim ustawi się jednostkę! Sam niejednokrotnie przegrałem przez moje zamyślenie bądź zapatrzenie – koncentracja w ustawianiu wojsk to klucz do wygranych!

 

Nie zwracanie uwagi na taktykę wroga (brak kontroli armii przeciwnika)

Skupianie się tylko na swojej strategii to najczęściej gwóźdź do Waszej trumny. Jeśli nie będziemy przeszkadzać przeciwnikowi swoimi narzędziami kontrolnymi to nie mamy co myśleć o zwycięstwie! Jeśli wystawiane są groźne pasywne jednostki – zabij je, nim zrobią masę punktów! Możesz im też w tym przeszkodzić korzystając z ww. przykładów tricków z pozycjonowaniem!

 

Brak umiejętności liczenia punktów

Znajomość matematyki to rzecz niezbędna do normalnego funkcjonowania. Rzucanie kart na oślep, bez próby obliczenia, czy przebija ona oponenta lub czy nie prowokuje ona do Igni czy Pożogi to kardynalny błąd. Ja nienawidzę matematyki, ale czasem trzeba się wysilić i z niej skorzystać!

 

Parcie na wygranie 1 rundy

Sam także popełniałem ten błąd, lecz dzięki nabytej umiejętności chłodnej kalkulacji przestałem go powtarzać. Runda otwierająca to runda kluczowa dla przebiegu meczu, bo to przed nią rzucamy monetą i wiemy, kto ma przewagę. Odpowiedni pass w tej rundzie może dać nam ogromną przewagę w następnej przy wygranym coinflipie, lub poprawia sytuację, gdy go przegraliśmy. Dlatego nie warto wyrzucać naszych najlepszych zagrań, aby ją wygrać.

Zależy to też oczywiście od talii jaką gramy i jej założeń. Nie jestem w stanie wszystkich ich opisać.

 

Nie zwracanie uwagi na przewagę kart i carryover

Carryover to coś więcej niż tylko garść punktów na następną rundę – to także zablokowanie drypassu rywalowi bez podobnych jednostek przechodzących, gdy ten odniósł zwycięstwo w poprzedniej. Prowadzi to do szansy odrobienia karty przewagi, co może zapewnić nam ostatnie zagranie w meczu.

 

Złe passowanie

To temat na osobną część EWG, bo ciężko jest wytłumaczyć to nie podając odpowiednich przykładów. Nie zaniecham jednak krótkiego wytłumaczenia istoty złego oddania inicjatywy. Problem ten ma swoje źródło w złym przewidywaniu i złej ocenie sytuacji. Wynika on z braku doświadczenia i zwyczajnej nieznajomości talii i kart w grze.

Jak sobie z nim radzić? Po prostu ogrywać się w grze, poprawić znajomość kart i talii, oglądać innych graczy tworzących filmy lub streamerów i – co najważniejsze – zachować koncentrację. 

 

Negatywne emocje

Ostatnim problemem jakim poruszę będzie szybkie denerwowanie się (tzw. tilt). Pojawia się, gdy przegrywamy kilka gier pod rząd, przez słaby topdeck/mulligan (dobranie karty z wierzchu talii na starcie/wymianę karty), gdy przegraliśmy przez RNG czy ledwo 1 punktem. Powodów jest nawet więcej, ale to nie miejsce na wyliczanie ich wszystkich.

Jak sobie poradzić z tiltem? Oto kilka porad:

  • Zrobić sobie przerwę od gry na jakiś czas. (dłuższy lub krótszy).
  • Przewietrzyć się. (wyjść na spacer z psem, pobiegać, pochodzić po parku, pojeździć na rowerze).
  • Zrelaksować się. (pyszna kawa/herbata, hobby, prysznic, jedzenie, cokolwiek co Cię odpręża).
  • Krótki wysiłek fizyczny. (kilka przysiadów i pompek).

To koniec kolejnej części EWG! Jeszcze raz przypominam o poprzednich częściach (EWG #1 – ekonomia i kolekcja, EWG #2 – tworzenie talii). Już po aktualizacji pojawią się kolejne publikacje EWG.


Prośby Karczmarza

Jeśli lubisz czytać artykuły i informacje na Gwint24.pl to proszę daj temu wyraz i polub nas na FB oraz daj subskrypcję portalu – ikonka dzwonka w prawym, dolnym rogu – lub akceptacja informacji o wysyłaniu powiadomień na przeglądarkę, gdy dodamy coś nowego!

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • bobea

    jak zwykle świetny poradnik 🙂 dzięki za pomoc i czekam na kolejne części 🙂

Discord Gwint24

memy.gwint24.pl

Memy

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...