Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Encyklopedia Wiedzy Gwinta #3 – kurs dla początkujących – ustawianie jednostek na polu bitwy
Poradniki

Encyklopedia Wiedzy Gwinta #3 – kurs dla początkujących – ustawianie jednostek na polu bitwy

Encyklopedia Wiedzy Gwinta

Witajcie! W tym rozdziale EWG dowiecie się wszystkiego o ustawianiu jednostek! Znajdziecie tutaj fakty, mity, wskazówki i najczęstsze błędy graczy! Zapraszam.

Jeśli przegapiliście poprzednie części EWG znajdziecie je pod tymi linkami (EWG #1 – ekonomia i kolekcja, EWG #2 – tworzenie talii). Czytajcie i chłońcie wiedzę Moi Uczniowie!

UWAGA: Nowy update już widać na horyzoncie, informuję więc, że seria EWG zostanie zawieszona do momentu jego wydania. Poprzednie części, jak i ta zostanie zaktualizowana, aby być zgodna z nowymi apsektami rozgrywki Gwinta.


Spis treści:

  1. Czym jest pozycjonowanie i jak wykorzystać je z korzyścią?
  2. Przykład 1 – ochrona przed efektami wrogich jednostek i kart specjalnych.
  3. Przykład 2 – unikanie Zagrożeń.
  4. Przykład 3 – amunicja.
  5. Przykład 4 – wzmocnienia.
  6. Przykład 5 – pożeranie.
  7. Mity o pozycjonowaniu.
  8. Najczęstsze błędy graczy.

Rozdział 3 – ustawianie jednostek

Pozycjonowanie – nieistotny szczegół czy ważny element taktyczny?

Pozycjonowanie to jedna z kluczowych mechanik Gwinta, która jest już w grze od jakiegoś czasu. Umożliwia nam ona ustawienie sojusznika nie tylko w jednej z trzech linii, ale też możemy wybrać obok którego kolegi/koleżanki z oddziału będzie stał. Wcześniej ustawialiśmy tylko jednostki do wybranych rzędów nie mając wpływu na ich konkretne miejsce na planszy.

Odpowiednie ustawienie sojuszników bądź szpiegów może dać nam nieznaczną, lecz w niektórych momentach przydatną przewagę nad rywalem. Przejdźmy do przykładów zastosowania mechaniki pozycjonowania.

Wskazówka: Ustawianie zwinnych sojuszników w dowolnych rzędach może być tak przydatne, jak zgubne.

R E K L A M A
  • Przydatne, ponieważ nie musisz bać się Rozdarcia za przysłowiowe milion stackując takie same jednostki w jednym rzędzie, ale z kolei chroni nas przed np. Drakkarami Wielorybników lub Wronim Okiem.
  • Zgubne, ponieważ czasami nieświadomie ustawiając zwinne jednostki w liniach, na których mamy duże jednostki przypisane (np. Harcownicy klanu Tuirseach ) może skutkować kilkoma punktami nad progiem magicznego 25, co uruchamia Geralta Igni  i zwiększa value Gradobicia Merigold .

Przykład 1 – ochrona przed efektami wrogich jednostek i kart specjalnych

Pierwszy przykład będzie prezentował jak dzięki pozycjonowaniu możemy zanegować kłopotliwe efekty wrogich jednostek. Wystawienie do rzędu sojusznika o małej sile sprawi, że poświęci się, aby obronić silniejszych kolegów w rzędzie przed Krowim Truchłem .

Wystawienie nieco silniejszej jednostki do rzędu w którym mamy kilka jednostek o takiej samej sile, uniemożliwi Geraltowi Igni spalenie całego rzędu.

 

Rozrzucanie sojuszników na całym polu bitwy ochroni przed ogromnym value z Rozdarcia, tak samo jak obleganie jednego rzędu przed Drakkarami Wielorybników. Czasami jednak należy wykalkulować czego bardziej się obawiamy – „łódek” czy „pazurów” (o kalkulacji dowiecie się już na kursie rozszerzonym).


Przykład 2 – unikanie Zagrożeń

Jeśli nie mamy na ręce Brzasku /Maga mogącego rzucić Czyste Niebo warto po prostu unikać pasywnych obrażeń przez rzucanie kart jednostek na jeden rząd. Ryzykujemy tym otrzymanie potężnego Rozdarcia, ale unikanie Zagrożenia zazwyczaj bardziej się opłaca.

 

Jest to także dobra technika oszczędnościowa, gdy nawet mamy sposób na pozbycie się negatywnych efektów po naszej stronie. W ten sposób wymuszamy zmarnowanie przez przeciwnika kolejnej karty Zagrożenia na rząd, w którym aktualnie stacjonują nasze główne siły. Przydatne w szczególności na tak zwane „pogodynki”.

Wskazówka: Gdy oponent zużyje zaś złotą pogodę ( Susza , Ragh Nar Roog ) to wtedy nie warto bawić się w berka z meteorytami lub promieniami słońca – Czyste Niebo powinno lecieć z automatu (jeśli je macie).


Przykład 3 – amunicja

Niektóre jednostki frakcyjne mogą mieć dopisane specjalne tagi, które sprawiają, że jeśli sojusznikiem zagranym obok niej jest np. maszyna, to zwiększa zadawane obrażenia przez tą maszynę. Na ten moment w Gwincie mamy tylko jeden taki tag – to amunicja.

Dzięki temu „kruczkowi” nasze machiny posiadające przeładowanie ranią przeciwników mocniej i intensywniej. Jest to szczególnie skuteczne z Mistrzem Oblężeń , który odpala umiejętność rozmieszczenia i przeładowania maszyny ponownie, w dodatku sam posiada amunicję. Dlatego pamiętajcie, aby ustawiać sojusznicze machiny obok jednostek z amunicją!

 

Jak utrudnić rywalowi ostrzał? Jeśli mamy szpiega, po prostu ustawiamy go między maszyną a jednostką „ładującą” – zablokuje to przeładowanie od Mistrza Oblężeń, co w konsekwencji zmniejszy obrażenia od np. Balisty czy Tarana . Daje to niewiele, ale warto o tym wiedzieć.


Przykład 4 – wzmocnienia i szpiedzy

Karty specjalne wzmacniające obszarowo sojuszników to kolejny aspekt gry na który wpływ ma pozycjonowanie. Złe wzmocnienie np. Gromem lub Rogiem Dowódcy jednostek o tej samej sile może sprokurować szansę na wyśmienitą Pożogę , Villentretenmertha lub Geralta Igni dla przeciwnika.

Zepchnięcie wrogów na jedną linię może dać Wam przewagę w konfrontacji z np. Spell’tael, ponieważ blokuje to strategię polegającą na wielokrotnym użyciu Mahakamskiego Dwójniaka (oczywiście jeśli macie takowe, świetnie w tej roli sprawdzi się np. Krasnoludzki Najemnik lub Geralt Aard ).

W konfrontacji z Nilfgaardem możemy mieć problemy ze wzmocnieniem pożądanych jednostek przez wszędobylskich Emisariuszy i innych brązowych szpiegów, a przecież nie chcemy wzmacniać jednostki szpiegującej w obawie przed Zdradą (niemal nikt jej nie gra w chwili obecnej, ale lepiej być ubezpieczonym. Została opisana w moim artykule o najgorszych srebrnych kartach, przy okazji możecie zerknąć) lub Infiltratorem (tworzy on cel pod Menno ).

Wskazówka: Grając Szpiegującym Nilfgaardem warto choć przez chwilę zastanowić się, gdzie rzucamy naszych szpiegów. Można samym ich ustawieniem zamącić rywalowi w głowie lub odciąć jakieś jednostki od wzmocnień (np. odseparować Rębacza klanu An Craite od Drakkara przez co nie będzie rósł).


Przykład 5 – pożeranie

Pożeranie to jedna z topowych strategii Potworów, którą możemy obrócić przeciwko nim dzięki jednostkom przesuwającym wrogów. Jeśli wiecznie głodnego Vrana Wojownika przeniesiemy na inny rząd np. Caranthirem , to przynajmniej na chwilę zastopujemy jego ucztę.

Możemy też zrobić odwrotnie, mianowicie podsunąć pod pysk kolegę Vrana, który może być ważny taktycznie np. Ekimmę lub Olbrzymiego Krabopająka . Co prawda siła zmienia tylko właściciela i pozostaje na polu bitwy, ale za to nie zostanie na kolejną rundę przeciwnikowi (carryover).

Vrana możemy także wykorzystać jako aktywatora Iris , ustawiając ją tuż przed paszczą Drakonida.


 

Mity o pozycjonowaniu

 

Czy jeśli ustawię złotą kartę na początku rzędu (od lewej) to nie będzie ona dostawać obrażeń od Skelligijskiego Sztormu ?

Nie, nadal będzie otrzymywać obrażenia. Prawdopodobnie masz przedawnioną informację – rzeczywiście było to możliwe w czasie, gdy złote karty były niewrażliwe na pogodę czy obrażenia.

Czy jeśli Vran Wojownik zje mojego Emisariusza to dostanie znacznik szpiega?

Kiedyś było to możliwe, ale z wejściem open bety zostało to zlikwidowane – do usuwania lub dodawania znacznika szpiega potrzebny jest Infiltrator.

 

Czy jednostka przeniesiona na drugą stronę Kagańcem  faktycznie jest szpiegiem i jest wrażliwa na Menno Coehoorna?

Tak.

 

Czy grając Skellige, gdy przeniesiemy Ronvida Kagańcem na swoją stronę, a on zginie i się wskrzesi z 1 siły bazowej to wpływa na licznik Cerys będącej na cmentarzu?

Oczywiście i warto o tym pamiętać! Dodatkowo Ronvid ustawiony w rzędzie z Zagrożeniem może oszczędzić nam cenny punkt obrażeń („stankować„)


Najczęstsze błędy graczy

 

Nie zwracanie uwagi na ustawienie jednostek na polu bitwy

Jeden z najczęstszych błędów – ja nazywam to „granie na ślepo”. Macie ogrom czasu na wykonanie ruchu i warto w kluczowych turach trzykrotnie się zastanowić nim ustawi się jednostkę! Sam niejednokrotnie przegrałem przez moje zamyślenie bądź zapatrzenie – koncentracja w ustawianiu wojsk to klucz do wygranych!

 

Nie zwracanie uwagi na taktykę wroga (brak kontroli armii przeciwnika)

Skupianie się tylko na swojej strategii to najczęściej gwóźdź do Waszej trumny. Jeśli nie będziemy przeszkadzać przeciwnikowi swoimi narzędziami kontrolnymi to nie mamy co myśleć o zwycięstwie! Jeśli wystawiane są groźne pasywne jednostki zabij je, nim zrobią masę punktów! Możesz im też w tym przeszkodzić korzystając z ww. przykładów tricków z pozycjonowaniem!

 

Brak umiejętności liczenia punktów

Znajomość matematyki to rzecz niezbędna do normalnego funkcjonowania. Rzucanie kart na oślep, bez próby obliczenia, czy przebija ona oponenta lub czy nie prowokuje ona do Igni czy Pożogi to kardynalny błąd. Ja nienawidzę matematyki, ale czasem trzeba się wysilić i z niej skorzystać!

 

Stackowanie jednego rzędu bez powodu

Jak na samym początku wspomniałem, jeśli chcecie się ustrzec przed Drakkarami Wielorybników jest to zrozumiałe, lecz przemyślcie trzykrotnie, czy przeciwnik nie gra w swojej talii Rozdarcia, by Was skarcić! Wstawianie wszystkich jednostek w jedną linię z innych, nieokreślonych przyczyn to oczywisty błąd, nie róbcie tego!


To koniec kolejnej części EWG! Jeszcze raz przypominam o poprzednich częściach (EWG #1 – ekonomia i kolekcja, EWG #2 – tworzenie talii). Już po aktualizacji pojawią się kolejne publikacje EWG. Przypominam o dzisiejszym streamie deweloperów, o którym wspominaliśmy w tym newsie.


Prośby Karczmarza

Jeśli lubisz czytać artykuły i informacje na Gwint24.pl to proszę daj temu wyraz i polub nas na FB oraz daj subskrypcję portalu – ikonka dzwonka w prawym, dolnym rogu – lub akceptacja informacji o wysyłaniu powiadomień na przeglądarkę, gdy dodamy coś nowego!

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • bobea

    jak zwykle świetny poradnik 🙂 dzięki za pomoc i czekam na kolejne części 🙂

Discord Gwint24

memy.gwint24.pl

Memy

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...