Karczma na Discordzie Dołącz do naszej grupy na FB!
Strona główna » Encyklopedia Wiedzy Gwinta #2 – kurs dla początkujących – tworzenie talii (Aktualizacja!)
Poradniki

Encyklopedia Wiedzy Gwinta #2 – kurs dla początkujących – tworzenie talii (Aktualizacja!)

Encyklopedia Wiedzy Gwinta


Aktualizacja, co się zmieniło?


Czas na kolejną część Encyklopedii Wiedzy Gwinta! Dzisiaj przedstawię jak zbudować swoją podstawową talię – nie osiągnięcie nią może spektakularnych sukcesów, ale dzięki temu, że przyjrzycie się jak powstaje, posiądziecie wiedzę o podstawowych kartach i ich możliwościach! Zapraszam!

Jeśli jeszcze nie sprawdziliście części wprowadzającej to macie ją tutaj.

Ta część Encyklopedii jest dość obszerna, więc zróbcie sobie gorącą kawę i zarezerwujcie te 10 minut lektury 😉


Spis treści:

  1. Frakcje.
  2. Dowódca.
  3. Karty złote.
  4. Karty srebrne.
  5. Karty brązowe.
  6. Efekt końcowy.
  7. Czynniki kształtujące talię.

Rozdział 2 – tworzenie talii

Frakcje, czyli kim grać?

W Gwincie mamy 5 różnych frakcji z własną pulą kart (Potwory, Nilfgaard, Królestwa Północy, Scoia’tael i Skellige) + uniwersalne karty neutralne, które mogą zostać wykorzystane w każdej z wyżej wymienionych stron konfliktu.

Talię składamy uprzednio wybierając frakcję i lidera (dla każdej z nich istnieje 4 różnych przywódców, choć Potwory mają ich aż 5). Macie na razie tylko jednego dowódcę do każdej frakcji, ale będziecie mogli zdobyć wszystkich, jednak o tym później. Każdy dowódca pasuje pod różne style gry i taktykę. Spróbujmy stworzyć talię.

Na początek wybierzmy Północne Królestwa i jako lidera oczywiście poczciwego króla Foltesta. Przejdźmy do struktury talii. W jednej musisz mieć kart co najmniej 25, ale nie możesz przekroczyć liczby 40 (głównie nie gra się więcej niż 25, ale istnieją takie talie, które grają ich nawet ponad 30!).

R E K L A M A

Limit kart złotych i srebrnych to kolejno 4 i 6. Nie możesz mieć ponadto 2 tych samych złotych lub srebrnych kart w talii! W przypadku brązowych nie ma takich limitów, poza ograniczeniem egzemplarzy danej karty do maksymalnie 3.

Wskazówka: Każda z frakcji ma przypisane swoje oryginalne archetypy. Aby talia oparta na jednej strategii działała, wykorzystuje się wszystkie współgrające z nią karty. Istnieją jednak kombinacje hybrydowe, łączące w sobie do nawet 4 różnych archetypów! Takie talie są najtrudniejsze do grania, ale są przez to bardziej zaskakujące dla przeciwnika.


Karty

Dowódca – zwierzchnik sił zbrojnych

Wskazówka: Warto na początek pousuwać wszystkie talie podstawowe. Ze swojego doświadczenia wiem, że budując talię od zera i obcując z dodawanymi własnoręcznie kartami do decku szybciej chłoniemy wiedzę o synergiach i ogólnym działaniu kart.

Na starcie przyjrzyjmy się liderowi. Foltest ma 5 punktów siły i umiejętność wzmocnienia wszystkich lojalnych jednostek gdziekolwiek są o 1. Bardzo dobrze sprawdzi się więc jako przywódca dla większości strategii.

Kart liderów jest oczywiście więcej, a każdy z nich wpasowuje się w inny styl gry i taktykę opartą wokół kart z nim współdziałających. Nie wyklucza to jednak całkowicie mieszania tych stylów lub grania z danym zwierzchnikiem w zupełnie innym archetypie niż zwykle.

Dajmy na to Dagon pasuje charakterologicznie do strategii mającej zasypać przeciwnika efektami pogodowymi i małymi jednostkami, które później są wzmacniane obszarowo. Nie wyklucza go to jednak z gry na nim talii opartej na Pożeraniu (do której naturalnie bardziej pasuje Królowa Krabopająków).

Łącząc różne pomysły na rozgrywanie bitew możemy stworzyć talię hybrydową. O takich jednak pomówimy kiedy indziej! Zajmijmy się budową talii!


Złote – najważniejsze karty?

  • Geralt : Ma 15 punktów siły i nic poza tym. Całkiem przyzwoicie, lecz nie jest to szczyt marzeń. Nie mamy jednak nic lepszego, więc Rzeźnika z Blaviken oczywiście umieścimy w naszej talii.
  • Triss Merigold : daje podobną liczbę punktów co Geralt, lecz jest w stanie zabić ważną jednostkę rywala z 5 siły. Istnieją lepsze karty likwidujące wrogów, ale niech będzie.
  • Dekret Królewski : wydaje się słaba, lecz pełni ważną funkcję – daje dostęp do jakiejś innej złotej jednostki i wzmacnia ją o 2. Ponadto oczyszcza nam talię, co jest niesłychanie ważne.
  • Priscilla : Wchodzi i zapewnia sama z siebie 18 punktów przy odpowiedniej liczbie jednostek. Przydatna do domknięcia rundy.

Wskazówka: Karty zadające obrażenia mogące zabić wrogie jednostki są szczególnie pomocne – likwidują w zarodku zagrożenie ze strony pasywnych wrogów, jak i nie pozwala na zbudowanie znacznej przewagi w punktach. Takie karty są nazywane kontrolnymi. Warto ich używać na jednostki pasywnie rosnące (np. Starożytny Mglak )


Srebrne – karty, które scalają talię

  • Płotka : niepozorny konik, który jest wyśmienitym fillerem do każdej talii. Dodaje 4 punkty do zagrania złotej karty (co sprawia, że np. Geralt wchodzi za 19 punktów), odchudza talię, a ponadto zapewnia ciało do wzmocnienia Rogiem lub Priscillą.
  • Dethmold : czyściciel wszelkich Zagrożeń. Czasem przydaje się do usunięcia kłopotliwej jednostki ze swoim Piorunem Alzura.
  • Trollolo : duża jednostka z pancerzem. Nie mamy brązowych jednostek korelujących z punktami pancerza, ale mimo wszystko skalny troll jest stabilniejszy od Dudu. (co nie oznacza, że nie możecie go tutaj wrzucić)
  • Jad Mantikory : daje możliwość zadania 13 punktów obrażeń wrogiej jednostce. Dość często można zrobić z niego użytek, eliminując psujących nam szyki przeciwników.
  • Róg Dowódcy : bardzo mocny play do wykończenia oponenta. Dobrze współgra z małymi jednostkami.
  • Aeromanta : genialna karta kontrolna, Dethmold na sterydach, z tym że nie ma Czystego Nieba. Tak Mróz jak i Mgła przydają się na długie rundy, zaś Piorun jeszcze zwiększa nasz wachlarz opcji kontroli stołu.
  • Dudu : kopiuje on siłę wybranego wroga. Odpowiednio zagrany jest w stanie nadrobić sporo punktów. Ja jednak zdecydowałem się go nie umieszczać w talii, ale jw. napisałem – możecie go grać wedle uznania.

Wskazówka: Wybór kart srebrnych w większości talii jest ważniejszy od złotych. Zapewniają one znakomitą stabilizację i bardzo często obsada tych 6 miejsc sprawia ogromny ból głowy!


Brązowe – nasze oddziały!

Przyszła pora na najważniejsze – dobór brązowych części składniowych talii. Tutaj sprawa zaczyna się komplikować, ponieważ musimy zdecydować jak chcemy grać. Gdy zdobędziecie więcej kart będziecie mieli większe pole manewru w tej kwestii. Na razie pozostaje nam to co mamy. (Ulewny Deszcz i Filtr Petriego nie występują w kolekcji startowej, to efekt otwarcia beczek)

  • Temerscy Piechurzy : „waniliowe” trójki wysypujące się z talii i mają synergię ze Zwiadowcami Niebieskich Pasów – ci Panowie wzmacniają każdą temerską sojuszniczą jednostkę o 1. (niestety nie mamy ich w talii startowej)
  • Temerski Werblista : wzmacnia inny przyjazny unit (unit – jednostka) o 6. Klasyczna, łatwa w użyciu karta.
  • Tridamski Piechur : zwykły żołnierz z 10 siły i pancerzem.
  • Wzmocniona Balista : raczej nie jest najlepsza w tej talii, ale mamy takie a nie inne zasoby. Powtarza swoją zdolność, gdy zagrywamy ją obok sojusznika z Załogą.
  • Rekonesans: bardzo przydatna karta taktyki, na którą sam od dawna czekałem. Odchudza talię i przyzywa jedną z dwóch brązowych jednostek z talii.
  • Piorun Alzura : removal, zadaje 9 punktów obrażeń.
  • Grom : wzmocnienie jednostek i szczypta pancerza – solidny buff.

Wskazówka: Stworzenie sobie dużej przewagi nad przeciwnikiem prowadzi do czegoś bardziej istotnego – mianowicie do Twojej supremacji pod względem ilości kart na ręce. Ten kto ma ich większą ilość zazwyczaj ma zdecydowanie wyższe szanse na zwycięstwo w meczu. Konkluzja – im więcej masz punktów przewagi, tym więcej przeciwnik będzie musiał wyłożyć kart z ręki, aby wygrać, bądź zmarnować swoje najmocniejsze zagrania. 


Efekt końcowy – tadam!

Tak wygląda nasza talia, wiele nie różni się od startowej, ale już wiecie jakie zadania mają poszczególne karty:

Nie jest to deck, którym wbijecie 21 rangę. Nie jest to deck, którym będziecie seryjnie wygrywać nawet na niskim poziomie – jest to po prostu talia przejściowa, którą dobijecie spokojnie 10 poziom. Jeśli dostaniecie jakiekolwiek przydatne karty złote, srebrne czy brązowe z beczek, to automatycznie uzupełniajcie nimi tą talię. 


A co z taliami do innych frakcji? Screeny przedstawiające te decki znajdują się poniżej:

Potwory


 

Scoia’tael


Nilfgaard


Skellige


Jeszcze pokrótce wymienię wszystkie czynniki, którymi powinniśmy się kierować w tworzeniu talii. Przyda Wam się na przyszłość, gdy zdobędziecie lepsze karty:

  • Synergie pomiędzy brązowymi jednostkami, a w miarę możliwości również srebrnymi i złotymi,
  • Posiadanie jednego lub więcej zagrań dających kilkanaście punktów (win condition),
  • Odpowiednia stabilność, czyli łatwość w opróżnianiu talii z kart,
  • Upewnienie się, że mamy czym wzmacniać i czym unieszkodliwiać jednostki,
  • Implementacja kontr na najczęściej spotykane decki przeciwników (techy),
  • Pomysł!

Wskazówka: Wszystkie frakcje mają co najmniej po jednej, mocnej talii opartej na jakimś archetypie. Możecie śmiało więc wybierać karty z beczek do Waszej ulubionej, jednak miejcie na uwadze, że neutralne wrzucicie do każdej! Na starcie karty bez frakcyjnego przypisania dają ogromne wzmocnienie, ponieważ nie trzeba ograniczać się tylko do jednej ze stron konfliktu.


Wyzwania

WAŻNE: Weźcie się za wykonanie wszystkich dostępnych Wyzwań! W ten sposób lepiej będziecie rozumieć treść kolejnej odsłony poradnika i przy okazji zaznajomicie się z grą. Dodatkowo odblokujecie 2 dodatkowych dowódców dla każdej z frakcji! Nie powinno Wam to zająć więcej niż 3 godziny. Do boju!


W następnej publikacji przestudiujemy jak odpowiednio rozstawiać jednostki na polu bitwy, aby wykorzystać ich pełny potencjał. Z pozoru błahe ustawianie sojuszników w jednym z 3 rzędów ma istotne znaczenie, ale o tym już w kolejnym tekście! Do następnego!


Prośby Karczmarza

Jeśli lubisz czytać artykuły i informacje na Gwint24.pl to proszę daj temu wyraz i polub nas na FB oraz daj subskrypcję portalu – ikonka dzwonka w prawym, dolnym rogu – lub akceptacja informacji o wysyłaniu powiadomień na przeglądarkę, gdy dodamy coś nowego!

R E K L A M A
zvr
Twoja reakcja
  • Koval

    „Macie na razie tylko jednego dowódcę do każdej frakcji, ale będziecie mogli zdobyć wszystkich, jednak o tym później.” Zacząłem grać dopiero od tej aktualizacji, można odblokować więcej niż po jednym dodatkowym dowódcy? Jak? Gdzie szukać niskobudżetowych decków… Jak na razie wydaje się, że ta gra bez włożenia konkretnych pieniędzy w beczki jest bardzo trudna dla nowych graczy (mało kart podstawowych, z których można budować grywalne decki…)

    • Mateusz Byliński

      Tak, można odblokować dodatkowych 2 dowódców dla każdej z frakcji. Budget decki będą na stronie w przeciągu kilkunastu dni 😉

Discord Gwint24

memy.gwint24.pl

Memy

Cześć!

Sign in

Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zamknij
z

Ładowanie...